2007-02-19, 09:54
Medlem
Mickej79s avatar
Vad tycker ni om suse 10.2? e det något o satsa på?
Har varit nu en ubuntu användare ett tag men tycker ej jag får det o funka som jag vill.
Citera
2007-02-19, 12:31
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickej79
Vad tycker ni om suse 10.2? e det något o satsa på?
Har varit nu en ubuntu användare ett tag men tycker ej jag får det o funka som jag vill.

Jag skulle råda dig att stanna vid en dist tills du har lärt dig tillräckligt för att kunna uppskatta / rata ändringarna i en annan dist. Vad exakt är det som du inte får att fungera?
Citera
2007-02-19, 13:15
Medlem
Mickej79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Jag skulle råda dig att stanna vid en dist tills du har lärt dig tillräckligt för att kunna uppskatta / rata ändringarna i en annan dist. Vad exakt är det som du inte får att fungera?

Det e så att jag har haft problem med kubuntu att den hakar upp sig tror att jag har 512 i ram minne o 3,2 ghz dator o sen funkar usb enheter så dåligt tycker jag. när man te.x lägger in låtar på sin mp3 spelare så när man har avmonterat enheten och tagit ut den från usb:n o sla lyssan så finns det ingen låt på mp3 spelarn. har hänt många gånger.. o sen har jag också haft poblem med skärmen att jag ändrar upplösningen på den så vägrar den logga in efter ett tag så man måste ha flera användare för o vara säker på att man kommer in i dator...

o sen ubuntu har jag också prova o den funkar inte med blåtand i gnome. men funkade direkt i kubuntu. + en stor nakdel att man inte kan ladda ner alla progam på en cd o installera det någon annan stanns .. för den e beroden av nätet o har ju inte alltid bredband. efter som jag förösker lära mig linux o sen få andra o använda det o då ska det vara lätt o använda o så vidare.
Citera
2007-02-19, 14:21
Medlem
midnighttrains avatar
opensuse 10.2 är absolut att rekommendera. mkt trevlig dist.
Citera
2007-02-19, 15:45
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickej79
Det e så att jag har haft problem med kubuntu att den hakar upp sig tror att jag har 512 i ram minne o 3,2 ghz dator o sen funkar usb enheter så dåligt tycker jag. när man te.x lägger in låtar på sin mp3 spelare så när man har avmonterat enheten och tagit ut den från usb:n o sla lyssan så finns det ingen låt på mp3 spelarn.
Välkänd bug, progresstapeln swishar förbi på några sekunder, men överföringen är inte klar. Vänta fem-tio minuter innan du avmonterar så fungerar det.
Citera
2007-02-19, 15:57
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Välkänd bug, progresstapeln swishar förbi på några sekunder, men överföringen är inte klar. Vänta fem-tio minuter innan du avmonterar så fungerar det.

Alternativt öppna en konsoll och skriv sync. När det är klar är det bara att sticka
Citera
2007-02-19, 17:11
Medlem
Jag kör med Open SuSE 10.2 på en dator och tycker mycket om OS-et. Som nybörjare på Linux blev jag mycket konfunderad varför kommandot ifconfig inte fanns. Det var också svårt för mig att hitta konsolen. Utvecklarna av Open SuSE har helt enkelt tagit bort ifconfig så man får i stället använda kommandot ip, med argument. Överlag tycker jag att Open SuSE 10.2 är en positiv upplevelse.
Citera
2007-02-19, 17:25
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavel Pikkasuo
Jag kör med Open SuSE 10.2 på en dator och tycker mycket om OS-et. Som nybörjare på Linux blev jag mycket konfunderad varför kommandot ifconfig inte fanns. Det var också svårt för mig att hitta konsolen. Utvecklarna av Open SuSE har helt enkelt tagit bort ifconfig så man får i stället använda kommandot ip, med argument. Överlag tycker jag att Open SuSE 10.2 är en positiv upplevelse.

ifconfig är gammalt och är på starkt utfasning. iproute2 (ip som du nämner) är en mycket mer kompetent lösning.
Citera
2007-02-19, 21:00
Medlem
Megaforces avatar
I de opensuse 10.2-maskiner jag installerat så verkar ifconfig finnas kvar, men det kan bero på att det inte tas bort när man uppgraderar från tidigare versioner.
Citera
2007-02-19, 22:48
Medlem
Ubbegubbens avatar
har testat många olika distar, såsom ubuntu, slackware, vectorlinux, fedora m.fl.
Men Suse har alltid varit en favorit.. gillade dock 10.1 Finns allt för många buggar i 10.2 versionen, hoppas att de kommer att fixas tills 10.3 kommer...
Annars kan jag rekommendera VectorLinux starkt... det finns dock en del nackdelar i det grafiska gränssnittet, och installationen är riktigt underhållande ibland.. du kommer att märka vad jag menar Det har sagts att den ska vara svårinstallerad, men det kan jag verkligen inte hålla med om. textbaserad installation, bygger på slackware....
Jag ska vänta tills vectorlinux har utvecklats mer, och reinstallera disten när den blivit stabilare och buggarna blivit fixade. Fast det krävs att du behärskar linux korrekt innan du ger dig på den distrobutionen. Men som sagt, testa Suse, jag tror du kommer att gilla den. Mycket användarvänlig och en pakethanterare som slår allt! Satsa på dig själv, runka i motvind! Ibland måste man testa något nytt. förnyelse förnöjer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in