2007-02-19, 00:01
Medlem
Pqps avatar
Tänker inte dra igenom hela historian för det är jag på tok för trött för, men jag var i alla fall inblandad i ett slagsmål igår och fick en rejäl smäll på mitt öga, nu har det bildats små röda fläckar på ögonvitan som ser ut som blödningar, är detta farligt eller är det inget jag behöver oroa mig över?

Ögat ungefär 12 timmar efter slaget.

http://img256.imageshack.us/img256/212/bild046zu7.jpg
Citera
2007-02-19, 00:20
Medlem
sekazzs avatar
Har en kompis som hade bra mycket värre svullnad än t ex den här:

http://www.sages.unimelb.edu.au/imag...g/meloneye.jpg

Hela hans öga var f ö helt blodsprängt. Det gav efter..
No worries!
Citera
2007-02-19, 00:28
Medlem
Pqps avatar
Okej tack så mycket! Var orolig att något kanske skulle stå fel till i ögat, å andra sidan hade inte lite försäkringspengar suttit fel heller.
Citera
2007-02-19, 00:32
Medlem
Fyllekalass avatar
Det är absolut ingen fara... Har själv en polare som blev grovt misshandlad för ett tag sen, och efteråt var hans ena öga nästan lila.
Men det försvann efter ett tag, och allt blev bra igen
Citera
2007-02-19, 01:48
Medlem
d_hs avatar
Jag kan också intyga att blödningar i ögat till följd av slag mot detsamma inte är farligt. Har haft det några gånger. Måste också säga att ditt fall ser lindrigt ut
Citera
2007-02-19, 01:48
Medlem
Bengan79s avatar
Fick en sån gammal go batong i ögat en gång när jag försökte sno en ABAB vaktbil som stod på tomgång Läskigt va lik terminator man va då hehe
Citera
2007-02-19, 01:59
Medlem
Pqps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d_h
Jag kan också intyga att blödningar i ögat till följd av slag mot detsamma inte är farligt. Har haft det några gånger. Måste också säga att ditt fall ser lindrigt ut

Skönt att alla övertygar mig om att det är lugnt!

Btw. Fin avatar, minns då jag var yngre och inte förstod vad som var på skylten, trodde alltid att det var en flygande röv med en pinne på.
Citera
2007-02-19, 02:26
Medlem
d_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp

Btw. Fin avatar, minns då jag var yngre och inte förstod vad som var på skylten, trodde alltid att det var en flygande röv med en pinne på.

Haha, varit nere där och kollat? Ruggigt snuskig butik, komplett med bajsporrfilmer och runkbås.
Citera
2007-02-19, 02:37
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp

Så ska jag komma och förstöra då

Oftast går det bra, men slag mot ögat kan ge skador i gula fläcken och ge partiell blindhet.

Har just utrett min yngste son som har en putteliten blind fläck i vänstra ögats synfält och de har frågat massor av gånger om han fått ett slag mot ögat. Tydligen är det ett typiskt symptom på det.
Citera
2007-02-19, 14:07
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Så ska jag komma och förstöra då

Oftast går det bra, men slag mot ögat kan ge skador i gula fläcken och ge partiell blindhet.

Har just utrett min yngste son som har en putteliten blind fläck i vänstra ögats synfält och de har frågat massor av gånger om han fått ett slag mot ögat. Tydligen är det ett typiskt symptom på det.

Givetvis kan ett skag mot ögat försämra dess funktion, ganska rimligt va?

Blödningar efter trauma är i regel benigna och reparerar sig själva. I annat fall skulle en majoritet av oss ha påtagliga synnedsättningar. Jag har sett ögon som varit inne på kontroll och som varit ordentligt fula, med blodansamling i ventrala kammaren; hyphema - där blod ser ut att skvalpa runt framför iris för att nämna något.

Konklusivt gäller antagligen i det här fallet att vänta ut det hela. Dock bör läkare sökas om problemen är påtagliga, som exempelvis en synnedsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in