2007-02-18, 20:26
Medlem
Giggis avatar
Hej!

Fick idag under våran söndagsmiddag veta att pappa drabbats av något som hette Maltlymfom enligt läkarna. Detta är lymfcancer fast i lungorna. Han har under ett par år varit under utredning för fläckar på lungorna som växt okontrollerat och nu efter snart tre år har de äntligen hittat anledningen. Det är med blandade känslor då cancer är det enda jag hör när han berättar om sjukdomen.

Har försökt leta lite på nätet men hittar egentligen inte svar på mina frågor.

Så, är det någon här som vet mer om denna sjukdom? Den är tydligen inte helt vanlig.

Kan det utvecklas till andra former av cancer, tex lungcancer?

Han får behandling i form av sprutor och dropp, räcker det eller måste det längre fram behandlas med cellgift?

Är det något som kan vara ärftligt?

Kommer säkert på mer, just nu surfar jag runt och fyller på med andra frågor längre fram när/om de dyker upp!
Citera
2007-02-18, 23:23
Medlem
Arasalls avatar
Jag är inte medicinskt bevandrad för fem öre, men jag är däremot ganska bra på att söka. Kan du engelska hyfsat misstänker jag att du kan ha glädje av dessa sidor:

http://www.cancerbackup.org.uk/Cance...ypesofNHL/MALT

http://www.healthatoz.com/healthatoz...t_lymphoma.jsp

Efter en snabb läsning verkar det som om överlevnadsprognosen inte är så tokig i alla fall. Inte garanterad naturligtvis, det lär det väl aldrig vara, men tämligen hög.

Många typer av behandling lär vara möjlig, beroende på var tumören/tumörerna uppkommit och hur långt det hela gått. Strålning, kemoterapi, medicinering mm kan komma i fråga.

Enligt texterna på länkarna ovan har sjukdomen nästan säkert en viss ärftlighet, men till vilken grad är svårt att avgöra.

(Förutsatte att den svenska informationen hittar du själv!)

Lycka till og god bedring!
Citera
2007-02-18, 23:38
Medlem
Giggis avatar
Tack för hjälpen! Engelska kan jag! Ska se vad jag kan läsa mig till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in