• 1
  • 2
2007-02-18, 04:03
Medlem
Flytande_argots avatar
Nuförtiden när jag ansluter till vissa DC-hubbar så har jag noterat att många av dem har en policy som går ut på att utstänga användare som delar ut s.k "vit makt-musik".

Innan jag fortsätter vill jag poängtera att jag inte har mycket till övers för den typen av musik och folk som dömer andra utifrån deras ursprung tycker jag fan bara synd om.

Min invändning mot att folk med Vit-makt-musik blir bannade ligger på ett principiellt plan. Jag är 34 år och har pysslat med datorer och Internet ända sedan FIDO-net-tiden och det som under hela denna period utmärkt nätet är dess tolerans mot sådant som man kanske inte tycker alltför bra om. Det här med att banna folk som har avvikande åsikter uttryckt via ett par låtar i sitt musikbibliotek är något som börjat dyka upp de senaste åren.

Det jag vill sätta fingret på här är att de hubbägare som bannar användare med vit-makt-musik i sina shares inte gör en markering mot främlingsfientlighet och rasism så mycket som att de väljer att främja och legitimera tankar och förhållningssätt som mer hör hemma i stater där censur och begränsad åsiktsfrihet är en del av vardagen.

Vi berövas möjligheten att bemöta de tankegångar och koncept som speglas i vit-makt-musik i samma ögonblick som de användare med sån musik i sin share bannas. Att stigmatisera dessa användare genom utfrysning är i mitt tycke enbart kontraproduktivt, för ideér och ideologier har en oöverträffad förmåga att överleva försök att kväva tankarna via censur och förbud.
Citera
2007-02-18, 15:34
Medlem
Jag har svårt att se problemet. De som driver hubben, sätter naturligtvis sina egna regler. De hindrar inga andra från att ha hubbar som tillåter vit-makt-musik. Yttrandefrihetsbegränsning blir det först när staten sätter upp regler för vad som får förekomma.
Citera
2007-02-20, 03:20
Medlem
CaptainNemos avatar
Det har alltid varit olika sorters sanktioner (bans, warning+kick osv) för den typen av musik som du nämner. Sedan 2002 har andelen hubbar med regler mot vit-makt-musik mer eller mindre varit konstant.
Citera
2007-02-20, 10:52
Medlem
Jag delar också den åsikten att om du besöker en privat plats att du lyder reglerna där, för du går väl inte in med leriga skor hos din bäste väns lägenhet eller hur?

Hade det varit en officiell DC-hubb som varit statligt sanktionerad hade jag dock opponerat mig, men nu känns det mest som du är sur på grannens staket är i fel färg eller något.
Citera
2007-02-20, 10:56
Medlem
LadyTieras avatar
En hubb är som någonannans vardagsrum som man har tillåtelse att vara i om man sköter sig och följer reglerna, visst yttrandefrihet och tolerans överallt vore det ultimata men det kan man inte kräva av de som driver hubbarna
Citera
2007-02-20, 12:48
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Nuförtiden när jag ansluter till vissa DC-hubbar så har jag noterat att många av dem har en policy som går ut på att utstänga användare som delar ut s.k "vit makt-musik".....

Det dumma är ju att man blir bannad även om man har en fil med en text som motsäger det man blir bannad emot.
Jag förklarar:
-Om du har en dokument som beskriver romarnas kontakt med norden under 300 talet och döper dokumentet till "Ultima Thule" så blir du bannad för det.
Urskiljningslöst!!
14:isarna som driver hubbarna vet ju inte ens vad dom bannar folk emot!
Citera
2007-02-21, 09:32
Medlem
FreeThinkers avatar
Fyfan för självgoda admins som delar filer samtidigt som dem kliver upp på den moraliske höghästen.

Finns det något mer irriterande än en självgod finnig sjuttonårig "idealistisk" admin? Håller mig så långt ifrån dessa ring-runkande politiskt korrekta rygg dunkare som jag kan.

Snart kommer dem inse att ingen utanför deras lilla kompis grupp bryr sig ett jävla skit om deras moraliska men ytterst selektiva ställningstagande.
Citera
2007-02-22, 14:22
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleKalle
Det dumma är ju att man blir bannad även om man har en fil med en text som motsäger det man blir bannad emot.
Jag förklarar:
-Om du har en dokument som beskriver romarnas kontakt med norden under 300 talet och döper dokumentet till "Ultima Thule" så blir du bannad för det.
Urskiljningslöst!!
14:isarna som driver hubbarna vet ju inte ens vad dom bannar folk emot!
Det påminner mig om när jag blev utsparkad ur en hubb för innehav av vit makt-musik då en fil som hade ett japanskt namn ansågs vara vit makt-musik... Ganska sjukt.
Citera
2007-02-22, 21:53
Medlem
Ozis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jag har svårt att se problemet. De som driver hubben, sätter naturligtvis sina egna regler. De hindrar inga andra från att ha hubbar som tillåter vit-makt-musik. Yttrandefrihetsbegränsning blir det först när staten sätter upp regler för vad som får förekomma.
Var har trådskaparen förnekat hubbägarna rätten att sätta upp regler i sina hubbar? Trådskaparen kritiserar ju bara dessa regler, och förklarar varför de inte har den avsedda effekten.
Citera
2007-03-07, 17:10
Medlem
brianmolkos avatar
laddade hem dokumentärer om WWII och filer som då hette Hitler och blev då utkastad tills jag tog bort de filerna men antar att det är en automatiskt kickare som söker på vissa namn ??
Citera
2007-03-08, 00:40
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Blev kickad en gång för att jag hade Cornelis Vreeswijks Incestvisan... Riktigt störande är det när de accepterar vänsterextremistiskt material, men kickar folk som har filer med namn som anspelar på tredje riket. Det behöver ju inte ens vara nazistiskt, Landser till exempel är ju en vanlig tysk benämning på en infanterist.
Citera
2007-03-08, 21:55
Medlem
jokers avatar
Alla hubbägara har sina egna, oftast väldigt fåniga regler. Att driva en hubb verkar till stor del går ut på att få en kick att av skapa egna krångliga regler som andra måste lyda.

Någon hub säger: Du måste heta [10mbit]Svenne och dela ut dina filmer i genre sorterade rar-arkiv enligt scenstandard!

En annan hub säger: Du måste heta [BBB]Svenne och bara dela ut ISOs

Vissa bannar skjut_hitler.avi andra bannar knutna_nävar_stalin.mp3 eller lolita.mpg

Slutsats: Följ alla dumma regler, starta en egen hub (Där alla filer måste heta något med porr, kommunism eller barnporr ) eller sluta med DC.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in