2007-02-17, 17:15
Medlem
Tjena,

Jag sitter och ska skriva uppsats vilket är förbannat roligt - tyvärr har jag dock noterat att det är svårt att hitta bra litteratur. Jag kommer skriva om förvärvslåneförbudet och refinansiering av förvärvskrediter. Förvärvslåneförbudet i sig är inga problem. Däremot förvärvskrediter och dess refinansiering... Whooaa...

Om någon har något eller några tips om litteratur/artiklar/hörsägen/intervjuobjekt/vadsomhelst som berör ämnena så vore jag sjukligt tacksam! Svensk information eller inte, jag tar allt!

Som tack skickar jag gärna ett större mängd god kharma till valfri e-mail...

Citera
2007-02-17, 18:54
Medlem
Kalla mig gärna korkad, men vad är förvärvskredit..?
Citera
2007-02-18, 00:01
Medlem
Deannas avatar
Har inte stött på detta i min litteratur i alla fall.. Vad heter orden på engelska? Letat i någon databas med vetenskapliga artiklar, det bör väl finnas forskning på ämnet?
Citera
2007-02-18, 18:11
Medlem
Förvärvskredit är kort sagt ett sätt för ett moderbolag att förvärva ett dotterbolag när moderbolaget inte har likvida medel, s.a.s. Man får inte förvärva dotterbolag med dotterbolagets egna pengar (förvärvslåneförbudet i ABl). Ett sätt att finansiera köpet är att, som jag förstår det, pantsätta dotterbolages aktier (säkerhet måste då ställas såklart, dock inte dotterbolagets egna tillgångar...). Lite körigt.

På engelska är nog den bästa motsvarigheten Acquisition Debt. Vid mina sökningar har i regel bara hittat omnämningar i pressreleaser vid företagsförvärv och så. Verkar inte finns så mycket om fenomenet i sig på pränt. Fast det är klart, det är väl lite därför jag skriver uppsats om det

Refinansieringen av det, tid som måste löpa därefter och så... står lite och stampar...
Citera
2007-02-18, 18:49
Medlem
TTKs avatar
Hittade en gammal kand-uppsats om vad jag antar är ämnet.

"Förvärvslåneförbudets gränser - främst vid så kallad efterföljande finansiering" Den går att beställa här.

Vet dock inte hur intressant en så gammal uppsatts är.
Citera
2007-02-19, 00:39
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willedalle
Förvärvskredit är kort sagt ett sätt för ett moderbolag att förvärva ett dotterbolag när moderbolaget inte har likvida medel, s.a.s. Man får inte förvärva dotterbolag med dotterbolagets egna pengar (förvärvslåneförbudet i ABl). Ett sätt att finansiera köpet är att, som jag förstår det, pantsätta dotterbolages aktier (säkerhet måste då ställas såklart, dock inte dotterbolagets egna tillgångar...). Lite körigt.

På engelska är nog den bästa motsvarigheten Acquisition Debt. Vid mina sökningar har i regel bara hittat omnämningar i pressreleaser vid företagsförvärv och så. Verkar inte finns så mycket om fenomenet i sig på pränt. Fast det är klart, det är väl lite därför jag skriver uppsats om det

Refinansieringen av det, tid som måste löpa därefter och så... står lite och stampar...

Har faktiskt inte hört talas om fenomenet och hittar inget i min litteratur i finansiering.
Nu vet jag att alla handledare inte är så engagerade i sina studenter, men har du pratat med honom/henne om tips på var du kan söka?? (min fd C-uppsatshandelare tyckte att vi skulle söka på biblioteket då vi körde fast hoppas du har en bättre handledare)

Läs uppsatsen du fått ovan och mitt tips är att maila folk/organisationer som verkar intressanta.. Så fick jag mycket hjälp då jag skrev c-uppsats, alla var så hjälpsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in