Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-17, 14:12
  #1
Medlem
päpplets avatar
hej
undrar om någon har kunskaper om nollmodem, hur det funkar. har ca 100st dosspel som jag skulle vilja flytta över till 3.11:an och det e drygt å kopiera alla på disketter och att det blir dyrt. jag vet at det går fortare med nätverkskort men nu råkar jag ha en nollmodemskabel. har inte ens fått det att funka mellan två win98 datorer någon som vet?
Citera
2007-02-17, 16:57
  #2
Medlem
Ondkvists avatar
På Win3.11-datorn har du DOS-applikationerna INTERLNK och INTERSVR. Ge HELP-kommandot, så ser du hur dessa är tänkta att funka.

På Win98-datorn har du en liknande "nätverksfunktion" för seriell kommunikation över nollmodemkabel.

Dessa funkar mot varandra.
Citera
2007-02-17, 23:20
  #3
Medlem
päpplets avatar
interlink på 3.11:an går men var finns den på win 95/98? menar du direkt kabelanslutning som finns på start/tillbehör/komminikation? den hittar iallafall inte comporten. den är inte tillgänglig står det. hur annars
Citera
2007-02-18, 00:42
  #4
Medlem
Ondkvists avatar
Du har en HELP-funktion även i Win98. Använd den om du inte får till det.
Citera
2007-02-18, 14:27
  #5
Medlem
päpplets avatar
funkar ändå inte
"porten inte tillgänglig. den är antingen felkonfigurerad eller så används den av ett annat program. om den inte används får du kontrollera konfigurationen för Direkt kabelanslutning" står det i en liten ruta när man startar programmet. hur kollar man om porten används. har bara en com port
Citera
2007-02-20, 19:54
  #6
Medlem
päpplets avatar
fick igång det en gång mellan två 98 datorer men sen kopplar det bara ifrån hela tiden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback