• 1
  • 2
2007-02-17, 12:41
Medlem
med risk för att låta som en bagarnolla vad är skillnad på potatis mjöl och vanligt vetemjöl ?
jag skall baka en kaka en s.ka hulken kaka (som förövrigt är dödsgod) men jag har endast potatismjöl hemma dock står det självfallet i receptet att man ska använda sig utav vetemjöl , går det att byta lite dära utan att bakningen går helt åt helvete ?
Sedan står det att man skall ha punch i , vart köper man det/hur ser det ut ?

mvh
Citera
2007-02-17, 12:43
Medlem
Magnums avatar
Potatismjöl använd främst i små mängder i redningar och såser för att få en tjockare konsistens. Misslyckat är nog ett milt ord för vad resultatet kommer bli, men testa gärna

Punsch köpes på Systembolaget.
Citera
2007-02-17, 12:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jovialisk
med risk för att låta som en bagarnolla vad är skillnad på potatis mjöl och vanligt vetemjöl ?
jag skall baka en kaka en s.ka hulken kaka (som förövrigt är dödsgod) men jag har endast potatismjöl hemma dock står det självfallet i receptet att man ska använda sig utav vetemjöl , går det att byta lite dära utan att bakningen går helt åt helvete ?
Sedan står det att man skall ha punch i , vart köper man det/hur ser det ut ?

mvh
Det går inte ersätta vetemjöl med potatismjöl. Potatismjöl är inget mjöl i vanlig mening utan stärkelse utvunnen ur potatis.

Den används oftast till att göra diverse såser eller krämer på. Den går också använda i mindre mängder som komplement till ströbröd i vissa kötträtter där man eftersträvar en specifik konsistens (köttgrotta, köttbullar osv.).

Punsch är en arrakinnehållande väldigt söt spritsort som finns på bolaget. Alkoholhalten är 26% med ett undantag (Wasa Punsch 21,5%) .

~Paul~
Citera
2007-02-17, 13:00
Medlem
okej tack så mycket för svaren , det blir väll till att bege sig till affärn efter vetemjöl !
Måste jag ta mig till systemet för att köpa punsch ?
men arak vad är det ? är det samma sak ?
eller är jag helt ute och cyklar ?
Citera
2007-02-17, 14:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
okej tack så mycket för svaren , det blir väll till att bege sig till affärn efter vetemjöl !
Måste jag ta mig till systemet för att köpa punsch ?
men arak vad är det ? är det samma sak ?
eller är jag helt ute och cyklar ?
Ja, du måste bege dig till systemet. Arrak är ett extrakt (sav) som utvinns ur en speciell sorts palm och som man aromsätter vissa spritsorter med. Den har en mycket speciell smak. Arrak betyder också "sprit" i allmänhet på många språk.

~Paul~
Citera
2007-02-17, 14:30
Medlem
Lakritstrolls avatar
Till kakbak brukar det fungera bra att använda punschessens istället. Finns i alla större matvarubutiker, så du slipper åka in på bolaget om du klarar dig med fuskvarianten.
Citera
2007-02-17, 16:31
Medlem
Airbuzzs avatar
Vad är en hulkenkaka om man får fråga?
Citera
2007-02-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Vad är en hulkenkaka om man får fråga?

åh jag bakade hulkenkaka iaf lånade arak hos en granne =)
hulkenkaka receptet har en gammal dam som bor granne med mig uppfunnit och den har fått sitt namn efter ni vet HULKEN , mestadels för den är så kraftigt god och så är den grön =)
jag kan slänga upp receptet lite senare .
kanske blir den eran favorit kaka med .
det kluriga med receptet är att hon mätt med kaffekoppar så jag fick gissa lite vilt på hur mycke det ungefär motsvarar i dl mått . Men kakan är oerhört god , tillomed jag lyckades få den aptitlig visserligen smakade den godare när granndamen bjöd på den men övning ger som bekant färdighet mina vänner

mvh
Citera
2007-02-17, 18:27
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
den har fått sitt namn efter ni vet HULKEN , mestadels för den är så kraftigt god och så är den grön =)

Haha! Mm, misstänkte att det var något grönt med i bilden.

Ja visst, släng upp receptet sen. Jag är officiellt nyfiken!
Citera
2007-02-18, 11:36
Medlem
okej här har ni receptet , om ni bakar den så skriv gärna vad ni tyckte om den hära =)

HULKEN
4 ägg
3 kaffekoppar socker
4 msk vaniljsocker
(vispa ihop de 3 ovanstående)

2tsk bakpulver
4 kaffekoppar mjöl
(blanda ihop de 2 ovanstående)
1 Kaffekopp cocos
200 gram margarin
2 kaffekoppar ljummet vatten
grön karamellfärg

Lägg bakplåtspapper i en långpanna
häll i smeten och grädda i 200 grader i ca 15-20 min .
Pensla med en kaffekopp svensk lösen ( jag vet ej om det är det som är araken , själv gav damen mig det jag skulle pensla med dock är jag säker på att det är nåon form av arak eftersom hon snacka om det + att det smaka som det ... någon som vet säkert ?
Tillsist SMÄLT CHOKLAD överst på kakan

LYCKA TILL
Citera
2007-02-18, 12:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
LYCKA TILL
Ser ut som en vanlig sockerkakssmet med några små undantag. Först och främst kokosen, vidare arraken och för det tredje den smälta chokladen överst. Den gröna färgen tillför inte smaken någonting så den kan vi utelämna i uppräkningen.

En sockerkaka kan man variera till det oändliga. Din grannes recept är en av dessa varianter .

~Paul~
Citera
2007-02-18, 13:34
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Tror många gammla fina släkt recept dött nu sista 50 åren pga kaffekoppar (kkp)
Är skillnad på kopp och kopp + hur folk tar mjölet i påsen etc, kan lätt skilja 1/3 utav total vikt i slutändan beroende på vem som bakar.
Du verkar dock känna henne som bakar den så försök smyga över med en digital våg och väga en kopp uppmätt mjöl så har du genast en hyffsad koll på alla hennes recept

Lite offtopic iaf men det där receptet ser roligt ut, ska se om jag kan få tag på lite arrak idag annars får det bli punch eller mörk rom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in