Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-17, 00:01
  #1
Medlem
Måste ju direkt säga att jag absolut inte är någon hejare på datorer och allt som hör det till, men provar ändå att få hjälp här.
Min dator har betett sig konstigt under en längre tid, det knäpper/klickar i den (vet itne varifrån) och sen låser den sig. Provade formatera om den förut och efter det har den gått hyffsat igen. Men sen igår så började den precis lika igen. Det knäpper/klickar ifrån den och sen låser den sig en liten stund, sen släpper det för en liten stund. Sådär håller den på, och när jag ska starta om den tar det evigheter och ibland ser det ut som det ska men ibland är inte mina iställningar för windows med när den startar upp. Problemet kanske låter jättekonstigt, men vet inte hur jag bättre ska förklara. Är det nån som har en aning om vad jag menar?
Citera
2007-02-17, 00:03
  #2
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaINdRoPaN
Måste ju direkt säga att jag absolut inte är någon hejare på datorer och allt som hör det till, men provar ändå att få hjälp här.
Min dator har betett sig konstigt under en längre tid, det knäpper/klickar i den (vet itne varifrån) och sen låser den sig. Provade formatera om den förut och efter det har den gått hyffsat igen. Men sen igår så började den precis lika igen. Det knäpper/klickar ifrån den och sen låser den sig en liten stund, sen släpper det för en liten stund. Sådär håller den på, och när jag ska starta om den tar det evigheter och ibland ser det ut som det ska men ibland är inte mina iställningar för windows med när den startar upp. Problemet kanske låter jättekonstigt, men vet inte hur jag bättre ska förklara. Är det nån som har en aning om vad jag menar?

låter som antingen att grafikkortet håller på att gå mot sitt slut eller att moderkortet ser sina sista dagar.
svårt att säga om man inte själv ser vad som händer
kan du inte ta en skärmdump och lägga up ?
Citera
2007-02-17, 00:23
  #3
Medlem
TuXIs avatar
0.1. Rubriken ska visa vad inlägget handlar om

Skriv en bättre rubrik, eller så låses tråden.
En rubrik är till för att andra skall veta vad inlägget handlar om, och således kunna hjälpa till.

/Mod
Citera
2007-02-17, 00:29
  #4
Medlem
bergsturks avatar
Det är hårddisken som håller på att ge sig. Att du får annorlunda inställningar (skrivbordet ser annorlunda ut etc) beror på att Windows inte kan ladda din profil pga läsfel på disken; då skapar den en ny profil. Du måste byta hårddisk, gärna snart, som i "nu". Använd inte datorn tills du skaffat en backuphårddisk, intern eller extern.
Citera
2007-02-17, 00:36
  #5
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är hårddisken som håller på att ge sig. Att du får annorlunda inställningar (skrivbordet ser annorlunda ut etc) beror på att Windows inte kan ladda din profil pga läsfel på disken; då skapar den en ny profil. Du måste byta hårddisk, gärna snart, som i "nu". Använd inte datorn tills du skaffat en backuphårddisk, intern eller extern.

Håller med... klickandet kan egentligen bara komma från hårddisken, då det är den ända delen med rörliga delar... förutom fläktar då, såklart.

Som sagt... om windows inte kan läsa profilen, så laddar den standardprofilen, vilket ser anorlunda ut!
Citera
2007-02-17, 01:20
  #6
Medlem
Ok, tackar så himla mycket för alla svar! En beställning av en ny hårddisk ska göras med detsamma. Är glad att jag ställde frågan här innan jag hade väntat för länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback