Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-02-16, 20:31
  #1
Medlem
När jag försöker installera glib så får jag följande felmeddelande:

configure: error: *** pkg-config not found. See http://www.freedesktop.org/software/pkgconfig/

Jag har installerat nyaste pkg, testat äldre versioner också, men samma.
Vad ska jag göra?
Mandrake 8
Citera
2007-02-16, 20:50
  #2
Medlem
varför försöker du installera glib från source?

men om du verkligen vill, så kan du ju se till pkg-config ligger i PATH. med andra ord att den installerats på rätt ställe.
Citera
2007-02-16, 20:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
varför försöker du installera glib från source?

men om du verkligen vill, så kan du ju se till pkg-config ligger i PATH. med andra ord att den installerats på rätt ställe.

Det ska ju funka med source, men vad ska jag annars ta tycker du?
pkg-config, lägga den i path, hur går det till praktiskt, var finns den, vart ska den?
Ursäkta min okunskap
Citera
2007-02-16, 21:04
  #4
Medlem
det ska funka med source, men man vinner inte direkt mycket på det och som nybörjare är det bara extra strul.

det lättaste sättet är att använda din package manager för att installera allt du behövar.

nu kör jag själv inte mandrake eller mandriva och det här bara vad jag lyckats lista ut från wikipedia.

för att installera glib
Kod:
urpmi glib

om det inte funkar kan du prova att söka, och sen köra "urpmi X" där x är vad du fick fram ut sökningen.
Kod:
urpmi -y glib
Citera
2007-02-16, 21:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
det ska funka med source, men man vinner inte direkt mycket på det och som nybörjare är det bara extra strul.

det lättaste sättet är att använda din package manager för att installera allt du behövar.

nu kör jag själv inte mandrake eller mandriva och det här bara vad jag lyckats lista ut från wikipedia.

för att installera glib
Kod:
urpmi glib

om det inte funkar kan du prova att söka, och sen köra "urpmi X" där x är vad du fick fram ut sökningen.
Kod:
urpmi -y glib


Okej! Tyckte jag också att allt verkade lite krångligt:
Med första kommandot fick jag alltså:
[root@fisken graning]# urpmi glib
The following packages contain glib: libglib1.2-devel libglib2 libglib1.2 libglibwww1-devel libglib2-devel libglibwww1 compat-glibc glibc-devel glibc-profile glibc

[root@fisken graning]#

Vad gör jag då sa du?

pkg-config --version
ger bash: pkg-config: command not found
Kontigt eftersom pkg installerades utan problem.
Citera
2007-02-17, 00:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_ego
pkg-config --version
ger bash: pkg-config: command not found
Kontigt eftersom pkg installerades utan problem.

Vad är pkg för något?

pkg-config däremot är ett program som talar om för kompilatorer och liknande program vilka flaggor som behövs för att bygga (kompilera) ett program som använder ett visst funktionsbibliotek. Om man har en fungerande pkg-config och en installerad glib så kan man t.ex. köra

Kod:
pkg-config --cflags glib

för att ta reda på vilka parametrar som behövs till gcc för att kunna kompilera ett program som använder glib. För att ta reda på rätt flaggor för att länka programmet med glib använder man

Kod:
pkg-config --libs glib
Citera
2007-02-18, 15:58
  #7
Medlem
buddas avatar
Varför kör du mandrake 8 nu? var väldigt längesen det var nytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback