2007-02-24, 12:25
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Tror vi ska fortsätta att fokusera på resultatet av att japaner har levt nära varrandra mycket längre än vad vi har.
Japp och destå mer människor som bor tätare destå minde blir varje individs värd i deras människosyn. Därför har dom en kall människosyn. Kanske helt enkelt ett storstads fenomen.
Citera
2007-02-24, 12:43
Medlem
Annars..

kan du läsa lite här:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Japan

Tror att Japans starka feodalism och krigskultur har mycket med saken att göra.
Citera
2007-02-24, 13:40
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Japp och destå mer människor som bor tätare destå minde blir varje individs värd i deras människosyn. Därför har dom en kall människosyn. Kanske helt enkelt ett storstads fenomen.

För att fortsätta lite på ett tidigare inlägg; jag tror att när man bor i en stad får man fler vänner och därmed har man råd att vara kylig mot de andra. Finns det bara en annan männsika inom samma ha så kanske man bör vara vän med personen. Att detta skulle bli annolunda när när bott nära varrandra i en längre tid är jag tveksam till.
Citera
2007-02-24, 14:29
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
kan du läsa lite här:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Japan

Tror att Japans starka feodalism och krigskultur har mycket med saken att göra.

Andra starkt bidragande orsaker till de nuvarande japanska sociala strukturerna torde vara a) inflytandet fran konfucianistiskt tankande pa de styrande skikten b) den starka sammanhallningen och samarbetstraditionen i de japanska bondesamhallena.
Citera
2007-02-24, 15:00
Medlem
Japan är ett homogent land och befolkas av ett intelligent folk. De har en helt enkelt väldigt goda förutsättningar för en välfungerande framtid, men det är knappast en civilisation. Det är en lika liten civilisation som konsumtionskulturen i våra egna länder, eftersom det snarare är ett globaliserat och kommersiellt jippo. Om japanerna introducerar mångkultur, likt vi har gjort i Europa, så kommer all framgång att förfalla.
Citera
2007-02-24, 15:12
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Haddock
Japan är ett homogent land och befolkas av ett intelligent folk. De har en helt enkelt väldigt goda förutsättningar för en välfungerande framtid, men det är knappast en civilisation. Det är en lika liten civilisation som konsumtionskulturen i våra egna länder, eftersom det snarare är ett globaliserat och kommersiellt jippo. Om japanerna introducerar mångkultur, likt vi har gjort i Europa, så kommer all framgång att förfalla.

Japan bebos fortfarande till 98% av japaner. De flesta ovriga bestar av koreaner och kineser som bott i landet i flera generationer. Japans problem bestar i att man fatt en befolkningsutveckling parallell till den i vast, d.v.s. det fods alldeles for lite barn. Givetvis kommer en del politiker bade till hoger och vanster att anvanda denna demografiska utveckling som ett argument for att oka invandringen (som numera mest kommer fran sydostasien och indonesien). Japan har ocksa tagit emot en hel del etniska japaner fran Latinamerika under de senaste decennierna.
Citera
2007-02-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Andra starkt bidragande orsaker till de nuvarande japanska sociala strukturerna torde vara a) inflytandet fran konfucianistiskt tankande pa de styrande skikten b) den starka sammanhallningen och samarbetstraditionen i de japanska bondesamhallena.

Om de sociala strukturerna finns kvar dvs . Läste en del reportage om den japanska befolkningens existensiella svårigheter, de har, som många andra folk, luckrat upp mycket av den moral och ordning som fanns för inte så längesedan.
Citera
2007-02-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Japan bebos fortfarande till 98% av japaner. De flesta ovriga bestar av koreaner och kineser som bott i landet i flera generationer. Japans problem bestar i att man fatt en befolkningsutveckling parallell till den i vast, d.v.s. det fods alldeles for lite barn. Givetvis kommer en del politiker bade till hoger och vanster att anvanda denna demografiska utveckling som ett argument for att oka invandringen (som numera mest kommer fran sydostasien och indonesien). Japan har ocksa tagit emot en hel del etniska japaner fran Latinamerika under de senaste decennierna.

Man kan förstås leka med tanken, att medan vår levnadsstandard försämras och Japans expanderar, så kan vi kanske i en framtid beskåda invandring av europeiska folk till det japanska fastlandet (måhända på grund av låg barnafödelse). I sinom tid kommer även detta att medföra Japans undergång, eftersom ett mångrasligt samhälle aldrig kan vara i längden. Om Europa vore homogent, och en sann kultur och rasförädling introducerades, så hade naturligtvis även våra länder blomstrat.
Citera
2007-03-01, 21:58
Medlem
Citat:
Man kan förstås leka med tanken, att medan vår levnadsstandard försämras och Japans expanderar, så kan vi kanske i en framtid beskåda invandring av europeiska folk till det japanska fastlandet (måhända på grund av låg barnafödelse). I sinom tid kommer även detta att medföra Japans undergång, eftersom ett mångrasligt samhälle aldrig kan vara i längden. Om Europa vore homogent, och en sann kultur och rasförädling introducerades, så hade naturligtvis även våra länder blomstrat.

vad baserar du detta fullkommligt idiotiska påstående på? huruvida ett samhälle bevaras eller inte är avhängigt en rad faktorer. det borde väl idag stå bortom alla tvivel att usa är världens mäktigaste nation, usa är också världens mest mångkulturella land där också en övervägande majoritet av alla invånare är invandrare. och ser vi på det historiskt så har alla homogena kulturer och samhällen gått under. vad baserar jag detta på? jo, att inga av dem finns kvar idag. med andra ord, dina påstående är helt idiotiska!
Citera
2007-03-02, 00:37
Medlem
aminos avatar
Jag tror ni har missuppfattat mig lite här. Det jag var ute efter är:
Är folket i Japan mer känslokalla pga att de har haft civilisation i tusentals år. Dvs att de bott i närheten av för mycket folk en längre tid.
Citera
2007-03-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n0sferatus
vad baserar du detta fullkommligt idiotiska påstående på? huruvida ett samhälle bevaras eller inte är avhängigt en rad faktorer. det borde väl idag stå bortom alla tvivel att usa är världens mäktigaste nation, usa är också världens mest mångkulturella land där också en övervägande majoritet av alla invånare är invandrare. och ser vi på det historiskt så har alla homogena kulturer och samhällen gått under. vad baserar jag detta på? jo, att inga av dem finns kvar idag. med andra ord, dina påstående är helt idiotiska!

Enfaldiga amatör, tänk innan du yttrar din vanvettiga fittuppfattning. USA är ett pissliberalt, teknologiskt helvete, men visserligen en stormakt, som förkunnar sin pest över hela världen medelst sitt hotfulla agerande. Amerika ruttnar dock inifrån, folket degenereras, vilket leder till att Japan, Kanada, Sverige, et cetera, är bra mycket bättre platser, att växa upp och frodas i. Dessutom är USA inte ens starkt nog för att vinna ett krig över Irak, så man bör heller inte överdriva dess styrka, vilken blott är ekonomisk. Sverige, under sin rasligt och kulturellt homogena tid, var ett väldigt fint och fungerande land, före den ofördelaktiga mångkulturens intåg. Det krävs bara en apas intelligens för att räkna ut vad som är dåligt med mångkultur, inte nog med att den upprätthåller en massiv missämja, men apan är väl förmodligen duktigare och smartare än vad du är? Bestäm själv.

Du är en idiot, det kanske är dags att inse det? Kryp tillbaka.
Citera
2007-03-02, 19:08
Medlem
Citat:
Enfaldiga amatör, tänk innan du yttrar din vanvettiga fittuppfattning. USA är ett pissliberalt, teknologiskt helvete, men visserligen en stormakt, som förkunnar sin pest över hela världen medelst sitt hotfulla agerande. Amerika ruttnar dock inifrån, folket degenereras, vilket leder till att Japan, Kanada, Sverige, et cetera, är bra mycket bättre platser, att växa upp och frodas i. Dessutom är USA inte ens starkt nog för att vinna ett krig över Irak, så man bör heller inte överdriva dess styrka, vilken blott är ekonomisk. Sverige, under sin rasligt och kulturellt homogena tid, var ett väldigt fint och fungerande land, före den ofördelaktiga mångkulturens intåg. Det krävs bara en apas intelligens för att räkna ut vad som är dåligt med mångkultur, inte nog med att den upprätthåller en massiv missämja, men apan är väl förmodligen duktigare och smartare än vad du är? Bestäm själv.

Du är en idiot, det kanske är dags att inse det? Kryp tillbaka.

jag är i alla fall medveten om att jag inget vet, vilket gör mig i alla fall lite intelligentare än dig, idiot! vad för svensk homogen och rasligt separatistisk period pratar du egentligen om? 1800-talet, om inte alla historieböcker i världshistorien har fel så var det väl under denna tidsperiod en tredjedel av svenska folket emigrerade pga svält och fattigdom i vårt homogena land! fast du kanske syftar på tiden innan detta, för det kan väl inte ha varit så att orsak leder till verkan? nejnej, ingenting är beroende av någonting! (är detta ens ett filosofiskt forum?)
men jag ska inte vara misgynnsam, kan inte du berätta för mig varför alla homogent enade kulturer i världen i princip har gått under? däremot frodas mångkulturen som aldrig för och människor enas och samarbetar över kulturella gränser (gränser som för övrigt har satts upp av dig och dina gelikar och som saknar verklighetsförankring - och ja, jag har med all säkerhet mer gemensamt med valfri apa än med dig, och detta säger jag med stolthet!). idag sker också alla intellektuella, tekniska, och kulturella framgångar genom internationellt, och mångkulturellt!, samarbete. men verkligheten kanske inte är intresant för dig?!
och nej, jag ser inte usa som ett föregångsland, jag tog bara upp det som ett exempel på ett "lyckat" land. när man pratar om ett lands framgångar pratar man ju allt som oftast om bmp som bekant, men om du frågar mig så är de mest lyckade kulturerna de olika islolerade (och ständigt försvinnande) indianstammarna i afrika, sydamerika och asien - och visst, här får jag ge dig en poäng, de är kulturellt homogena! dock så tror jag deras stora lycka beror på att de inte är inkorpererade i våran enorma konsumptionism och framgångssträvan, inte i deras intersexuella förhållanden (även om jag kan se en klar lyckokälla i att inte på något sätt beblanda sig med dig!).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in