• 1
  • 2
2007-02-16, 16:29
Medlem
Har lyckats installera Ubuntu ett par gånger, men har aldrig lyckats behålla Windows Xp. Det finns säkert massor utav trådar och guider, men vill ha eran hjälp nu.

Först och främst, jag har "köpt" partition magic, så jag kan skapa partitioner.
Hur många partitioner rekommenderar ni? Ska jag ha en separat för "home" osv?
Vilket fil format ska dom vara? Har förut testat att skapa två partitioner, en swap och en för "/". Men då får jag upp felet "Inget rootfilsystem" kan det vara för att jag valde Ntfs? Ska jag använda Fat32, ext2, ext3?

Jag skulle säkert kunnat testa mig fram och följt alla guider som finns på internet, men jag har redan försökt, och orkar inte partionera om hårdisken varje gång osv. Därför ber jag snällt här och hoppas att tråden får stanna!

Tack på förhand
Citera
2007-02-16, 16:34
Medlem
Hej hej!

Det enda du behöver göra i partition magic är att dela din windows-disk (förmodligen c: ) så du får ett nytt tomt utrymme. Det nya utrymmet behöver du inte göra något med, det gör Ubuntus installationsprogram när du sedan väljer att installera det där.
Citera
2007-02-16, 16:38
Medlem
Okej, men då kan jag inte ha "home" på en separat partition osv?
Kommer GRUB att installeras automaiskt, eller måste jag göra något för att få GRUB att fungera?
Citera
2007-02-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwE
Okej, men då kan jag inte ha "home" på en separat partition osv?
Kommer GRUB att installeras automaiskt, eller måste jag göra något för att få GRUB att fungera?

Du partionerar linux-systemet under installationen. Du kan alltså partionera upp hur många olika partitioner som helst på det tomma utrymmet. GRUB kommer att installeras automatiskt.
Citera
2007-02-16, 16:45
Medlem
Okej, då testar jag det då. Ingen har någonsin förklarat detta så simpelt för mig..
Citera
2007-02-16, 16:53
Medlem
Det går väl att dela in partitionerna i Linux?
kör bara cfdisk..
Sen delar du in partitionerna så du vill ha dom.
Jag har har en linux, en linxus swap, och en windows . fungerar finfint.

http://www.linux.org/docs/ldp/howto/...TO/cfdisk.html
Citera
2007-02-16, 17:01
Medlem
Gjorde ett "tomrum" på 100 Gb, valde att Ubuntu automatisk skulle installeras i största tomrummet, men den tänker bara installera:

Följande partitioner kommer att formateras:
partition nr 3 på IDE1 master (hda) som ext3
partition nr 5 på IDE1 master (hda) som swap

Jag vill ju helst ha en egen partition för "home" osv.
Om jag vill kan jag ju skapa egna partitioner utav tomrummet, men då måste ni hjälpa mig med hur stora partitionerna ska vara.
Citera
2007-02-16, 17:22
Medlem
ants avatar
Citat:
Gjorde ett "tomrum" på 100 Gb, valde att Ubuntu automatisk skulle installeras i största tomrummet, men den tänker bara installera:

Följande partitioner kommer att formateras:
partition nr 3 på IDE1 master (hda) som ext3
partition nr 5 på IDE1 master (hda) som swap

Jag vill ju helst ha en egen partition för "home" osv.
Om jag vill kan jag ju skapa egna partitioner utav tomrummet, men då måste ni hjälpa mig med hur stora partitionerna ska vara.
Välj manuell partionering istället för automatiskt, när du kör Ubuntus installationsprogram.
Citera
2007-02-16, 17:25
Medlem
Citat:

Jag vet att jag kan det, men behöver hjälp med storleken på partitionerna. Har ingen större lust att skapa en partition på 30 Gb som enbart behöver vara 5.
Citera
2007-02-16, 18:43
Medlem
Rizados avatar
/ behöver absolut inte vara större än 10gb. Det tycker jag inte, 10 gb är nog en ganska bra storlek.
Citera
2007-02-16, 23:04
Medlem
root (/): 10Gb (om du inte ska använda VÄLDIGT många stora program)
swap: en bra regel om du ska vara säker på din sak är att ha dubbelt så stor swap som RAM. med andra ord: har du 512 RAM så kan du ha 1GB swap
resten kan du skriva som home.
Citera
2007-02-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonlisted
swap: en bra regel om du ska vara säker på din sak är att ha dubbelt så stor swap som RAM. med andra ord: har du 512 RAM så kan du ha 1GB swap

Denna regel är dock inte lika nödvändig att följa om man använder en kärna i 2.6-serien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in