• 2
  • 3
2010-05-28, 03:02
Medlem
Mandingos avatar
Jag har gjort dem i samma modell som jag gör mina gratinerade havskräftor...

dela dem på mitten och lägg i ugnsfast form med snittytan uppåt, häll på svartpeppar, ströbröd, hackad chili och lite örtsalt, toppa med riven ost... gratinera i ugnen tills de ser klara ut/är genombakta... ät med lite citron

annars brukar jag köra på klassikern, vitlök-, sambal- och chilimarinerade, stekta... Serveras med limeklyfta...
Citera
2010-05-28, 13:25
Medlem
Stitch81s avatar
Den här marinaden tycker jag är god. Jag brukar trä dem på spett och sedan grilla dem.

30 räkor
2 dl god tomatsås
3 st pressade vitlöksklyftor
1 hackad röd chili
1 tsk rivet citronskal
2 tsk soya
2 msk honung
1 msk olja
1 dl kokosflingor
Citera
2010-05-28, 14:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Den här marinaden tycker jag är god. Jag brukar trä dem på spett och sedan grilla dem.

30 räkor
2 dl god tomatsås
3 st pressade vitlöksklyftor
1 hackad röd chili
1 tsk rivet citronskal
2 tsk soya
2 msk honung
1 msk olja
1 dl kokosflingor
En liten undran. Vilken egenskap tillför kokosflingorna och eventuellt tomatsåsen?

~Paul~
Citera
2010-05-28, 14:30
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En liten undran. Vilken egenskap tillför kokosflingorna och eventuellt tomatsåsen?

~Paul~

Båda ingredienserna ger en god smak till räkorna och kokosen gör dessutom räkorna lite knapriga. Inte vet jag hur det kommer sig men gott blir det. Det där får du analysera i själv
Citera
2010-05-28, 14:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Båda ingredienserna ger en god smak till räkorna och kokosen gör dessutom räkorna lite knapriga. Inte vet jag hur det kommer sig men gott blir det. Det där får du analysera i själv
Alltså jag fattar inte hur kokos i marinaden kan göra räkorna knapriga. Det kräver i så fall att flingorna hänger kvar på räkorna i samband med grillning. Detta är något som inte låter sig göras eftersom kokosen hinner bli bränd långt innan räkorna är färdiggrillade.

När det gäller tomatsåsen så är jag ännu mer oförstående. Denna har enligt min mening inget syfte alls i en marinad, mer än att räkorna kommer bli svarta och brända på ytan i samband med grillning. Det hade varit en helt annan femma om tomatsåsen förekom i samband med glaze .

Sorry, men dessa två ingredienser får jag inte ihop i samband med marinad och grillning av räkor .

~Paul~
Citera
2010-05-28, 14:39
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Alltså jag fattar inte hur kokos i marinaden kan göra räkorna knapriga. Det kräver i så fall att flingorna hänger kvar på räkorna i samband med grillning. Detta är något som inte låter sig göras eftersom kokosen hinner bli bränd långt innan räkorna är färdiggrillade.

När det gäller tomatsåsen så är jag ännu mer oförstående. Denna har enligt min mening inget syfte alls i en marinad, mer än att räkorna kommer bli svarta och brända på ytan i samband med grillning. Det hade varit en helt annan femma om tomatsåsen förekom i samband med glaze .

Sorry, men dessa två ingredienser får jag inte ihop i samband med marinad och grillning av räkor

~Paul~

Jag kan förtydliga mig lite. När jag gör dessa använder jag mig av färdiga scampi, alltså inte råa. Missade att skriva det, sorry. Dessa behöver alltså inte ligga speciellt länge på grillen och spetten hinner absolut inte bli brända. Inte när jag gjort dem iallafall
Citera
2010-05-28, 14:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag kan förtydliga mig lite. När jag gör dessa använder jag mig av färdiga scampi, alltså inte råa. Missade att skriva det, sorry. Dessa behöver alltså inte ligga speciellt länge på grillen och spetten hinner absolut inte bli brända. Inte när jag gjort dem iallafall
Jaja, OK. Det förklarar det hela. I så fall funkar dina ingredienser mer som glaze än marinad .

~Paul~
Citera
2010-05-28, 15:02
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Sorry, men dessa två ingredienser får jag inte ihop i samband med marinad och grillning av räkor .

~Paul~

Kokosflingor på på grillade och friterade räkor är väldigt vanligt - det funkar även om man startar med råa räkor - man får 100 000-tals träffar på "coconut shrimp" på google - de flesta är dock friterade.

Jag håller dock med om att tomatsås verkar som ett vågspel - risken att det blir svart måste vara överhängande. Grilla på väldigt låg värme?
Citera
2010-05-28, 15:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Kokosflingor på på grillade och friterade räkor är väldigt vanligt - det funkar även om man startar med råa räkor - man får 100 000-tals träffar på "coconut shrimp" på google - de flesta är dock friterade.
Fast det var inte det jag menade. Min tveksamhet gällde kokosens förmåga att marinera råa räkor, dvs vilken typ av kemisk reaktion kokosen bidrar med i samband med själva marineringen.

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in