2007-04-04, 18:25
Medlem
arsonauts avatar
Är inte så inlyssnad i denna genre men Servants Of The Apocalyptic Goat Rave kan man väl kategorisera som breakcore?
Citera
2007-04-04, 19:28
Medlem
TheFightingEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsonaut
Är inte så inlyssnad i denna genre men Servants Of The Apocalyptic Goat Rave kan man väl kategorisera som breakcore?
'
Har aldrig hört dem, men det Bong-Ra är väll med i bandet, så antagligen.
Citera
2007-04-05, 00:40
Medlem
joranimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFightingEgg
'
Har aldrig hört dem, men det Bong-Ra är väll med i bandet, så antagligen.

Haha, han ser fett rolig ut. Tyvärr får jag inte tag på mycket av honom
Citera
2007-04-05, 11:55
Medlem
mongrels avatar
Trevlig tråd. Ska inte påstå att jag har förstått vad breakcore egentligen är, men nöjer mig med att namn som Venetian och Aphex har nämnts. Minns när jag hörde min första låt av Aphex Twin, Vordhosbn från skivan Drukqs, och hur mäktigt det var. Jag vet inte om det är "nostalgi" eller om jag bara älskar den låten, men än idag är det bland det mäktigaste jag har hört. Trummorna är så perfekta.

Lite OT:
Marcanta: xploding plastix var riktigt, riktigt fina. För den som gillade det bandets lugnare stunder kan jag rekommendera Skalpel. De är låångt ifrån breakcore, men har en liknande schysst mix mellan jazz och elektroniska inslag. De har samplat en massa polsk krigstidsjazz och hottat upp den rytmiskt på sin självbetitlade skiva som är nästan genombra. Ligger på Warp, så helt okända är dom ju knappast, borde gå att hitta för den som vet var man ska leta :P
Citera
2007-04-05, 12:02
Medlem
cerns avatar
mycke trevlig tråd måste jag seja och jag kan tyvär inte låta bli att lägga upp en låt av venetian snares som finns på albumet Rossz Csillag Alatt Született
låten heter Szamar Madar,för dom som inte hört plattan då
http://www.youtube.com/watch?v=8rjyVF6a4xo
föressten är det nån som vet nått bra program man kan göra egen breakcore på?
Citera
2007-04-06, 23:45
Medlem
joranimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
mycke trevlig tråd måste jag seja och jag kan tyvär inte låta bli att lägga upp en låt av venetian snares som finns på albumet Rossz Csillag Alatt Született
låten heter Szamar Madar,för dom som inte hört plattan då
http://www.youtube.com/watch?v=8rjyVF6a4xo
föressten är det nån som vet nått bra program man kan göra egen breakcore på?

Allt borde väl gå? Fruity loops med tillräckligt många samples! skapa ett beat och sedan klona det!.. Dock är det jävligt svårt! Jag lyckas sällan skapa dessa "glitches" som dem alla jobbar med. Det är även jävligt svårt att bedöma exakt När man ska sluta ösa på med kanal efter kanal med snares. För att inte tala om vilket bpm man ska ta.. det låter coolare och coolare ju högre man går, men det blir lätt grötigt om man inte har stenkoll på grejerna. Lycka till Cern!
Citera
2007-04-07, 01:26
Medlem
TheFightingEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joranimus
Allt borde väl gå? Fruity loops med tillräckligt många samples! skapa ett beat och sedan klona det!.. Dock är det jävligt svårt! Jag lyckas sällan skapa dessa "glitches" som dem alla jobbar med. Det är även jävligt svårt att bedöma exakt När man ska sluta ösa på med kanal efter kanal med snares. För att inte tala om vilket bpm man ska ta.. det låter coolare och coolare ju högre man går, men det blir lätt grötigt om man inte har stenkoll på grejerna. Lycka till Cern!

http://illformed.org/glitch/

Här har du en skitkul VTS effekt. Den har jag haft en massa skoj med. Pröva du med
Citera
2007-04-07, 01:28
Medlem
TheFightingEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Trevlig tråd. Ska inte påstå att jag har förstått vad breakcore egentligen är, men nöjer mig med att namn som Venetian och Aphex har nämnts. Minns när jag hörde min första låt av Aphex Twin, Vordhosbn från skivan Drukqs, och hur mäktigt det var. Jag vet inte om det är "nostalgi" eller om jag bara älskar den låten, men än idag är det bland det mäktigaste jag har hört. Trummorna är så perfekta.

Aphex Twin är inte breakcore. Breakcore innehåller mer spår av gabber och är mer dist och ös i. Ungefär som ett svar på dödsmetall. Kolla på dokumentären, så får du mer humm om vad breakcore är.

Frid ut!
Citera
2007-04-07, 11:33
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Får ta tillfället i akt och tacka trådskaparen för mina nyöppnade ögon. VS låter som det jag haft i tanken när jag laddat musik på måfå från DnB-kategorierna på diverse torrenttrackers. Då hittade jag dock inget sånt här. Jeje, tack som f*n.

Nu till dagens dummaste fråga
Finns det nåt som låter som någon form av blandning mellan mathcore och breakcore? Tycker det skulle vara lite intressant med ex. Meshuggahsång ihop med kaosiga breaks.

Edit: Inlägg 707 Roland ftw hehe.
kolla upp xrin arms
Citera
2007-04-07, 11:51
Medlem
cerns avatar
är det nån som vet vad venetian snares andvänder sig utav när han gör sina låtar?
Citera
2007-04-07, 21:33
Medlem
TheFightingEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
är det nån som vet vad venetian snares andvänder sig utav när han gör sina låtar?

Han använder Renoise, om du undrar vilket program.
http://www.youtube.com/watch?v=zGK-EzEa45U
Citera
2007-04-07, 23:08
Medlem
efxs avatar
Personligen diggar jag inte venetian snares alltför mycket, squarepusher däremot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in