Om du är ny o vill få en bra introduktion så är det absolut skivan 'Venetian Snares - Rossz Csillag Allat Született' du vill åt. Mr Aaron Funk har ett nytt sound från skiva till skiva men denna... oohh...
En blandning av orkester samplingar (stråkar o blås) med melodier som är ondskefulla o ger en slags maktkänsla om du förstår vad jag menar. och så förstås helt galna beats. Väldigt originellt och välproducerat sound.
Enligt mig så är den skivan en av dom bästa som någonsin gjorts. Från att när jag upptäckte den lyssnade jag på den om och om igen i flera veckor nånstopp o det lär ju ha vart mer än ett halvår sen o jag kan fortfarande sätta på den o känna att det känns minst lika nytt och inspirerande. Och misstro mig inte, jag har vansinnigt enkelt för att tröttna på musik så ni förstår hur bra jag tycker att den är. Som sagt, en av dom bästa skivor nånsin.
Nån nämnde Meshuggah! Lite lustigt för att Meshuggah själva vet jag lyssnar mycket på Squarepusher. Hehe men om du vill ha en blandning av Meshuggah och Breakcore så blir det jävligt svårt :P Prova dessa kanske:
Ephel Duath(skivor: A Painter's Palette och Pain Nesseccary to Know) Typ Black Metal, Jazz/fusion och DnB i ett vilket man tror kan låta "åh vi gör något coolt" men fan vad dom lyckas med soundet och flowet.
Behold... The Arctopus(allt... vansinnigt teknisk och lekfull tvspels/metal musik).
Detta är inte Breakcore men JÄTTEVÄRD en check
www.xplodingplastix.com (elektronisk/acid jazz/triphop/DnB). Xploding Plastix är också bland det bästa jag hört i hela mitt liv. Består av två killar från Norge o dom spelar det jag nämde.. Bland det mest välproducerade jag hört.
Man får ha i åtanke att detta INTE är lättlyssnad musik och kan för vissa krävas MÅNGA lyssningar innan man ens kan börja uppfatta/gilla det.
Om du dock lyckas fastna så kommer du vara en lycklig människa ett tag. Verkligen musik som kan uppfattas som så bra att man skrattar när man hör det. Något som åtminstone är väldigt ovanligt för mig.