2007-02-16, 11:15
Medlem
krickas avatar
Allo.
Skulle behöva tips hjälp till middags förslag till i morgon..
Grejen är det att de som kommer 2 pers är att ena är en fransk gamal kock som jobbat runt om i europa.
Tänkte mig att det skulla va rätt så enkel mat men ändå bra. Vi inte fjolla till det med massor av olika rätter o krusiduller.Typ kanske en burgundisk gryta o sallad o mycket vin till o sen kanske nån enkel dessert.??Eller kanske nån pasta gratäng eller lasange.?
Vet inte om man ska ha nån förrätt eller inte. Eller kanske tapas/antipasto.

Italienska viner finns hemma så kanske italeinsk mat.??

Tacksam för förslag/tips/hjälp.
Citera
2007-02-16, 11:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricka
Allo.
Skulle behöva tips hjälp till middags förslag till i morgon..
Grejen är det att de som kommer 2 pers är att ena är en fransk gamal kock som jobbat runt om i europa.
Tänkte mig att det skulla va rätt så enkel mat men ändå bra. Vi inte fjolla till det med massor av olika rätter o krusiduller.Typ kanske en burgundisk gryta o sallad o mycket vin till o sen kanske nån enkel dessert.??Eller kanske nån pasta gratäng eller lasange.?
Vet inte om man ska ha nån förrätt eller inte. Eller kanske tapas/antipasto.

Italienska viner finns hemma så kanske italeinsk mat.??

Tacksam för förslag/tips/hjälp.
Asså, jag tror att det är ett misstag att försöka bjuda en fransk kock på fransk mat (burgundisk gryta). Är du inte jäkligt duktig på det så skall du nog undvika det.

Bjud på något som är mer rustikt eller typiskt svenskt, alt. asiatiskt om du klarar av det. Vill inte gå in på specifika rätter här, det finns så många sajter på nätet där du kan hämta recept.

~Paul~
Citera
2007-02-16, 11:23
Medlem
krickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Asså, jag tror att det är ett misstag att försöka bjuda en fransk kock på fransk mat (burgundisk gryta). Är du inte jäkligt duktig på det så skall du nog undvika det.

Bjud på något som är mer rustikt eller typiskt svenskt, alt. asiatiskt om du klarar av det. Vill inte gå in på specifika rätter här, det finns så många sajter på nätet där du kan hämta recept.

~Paul~

Han trots allt bott i sverige i typ 20 år...så svenska mat hoppar jag tror ja.
Citera
2007-02-16, 11:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Han trots allt bott i sverige i typ 20 år...så svenska mat hoppar jag tror ja.
OK. Det framgick inte av ditt första inlägg. Du säger att han har jobbat runt om i Europa. Satsa på asiatiskt då, alt. sydamerikanskt eller afrikanskt.

~Paul~
Citera
2007-02-16, 12:28
Medlem
ostz0rs avatar
enormt enkelt och enormt snabbt

musslor "mariniers"

ta en massa musslor (2 kg), kolla så dem lever och är färska

hacka en halv lök och en klyfta vitlök

värm en gryta väldigt varm, släng i en skvätt olivolja, stek löken och vitlöken utan att bryna den, snabbt i med musslorna och en skvätt vin, skulle gissa på 1.5 kaffekoppar vitt vin. på med lock och vänta i 5 minuter eller tills dem är öppna men koka dem inte för mycke

hacka lite persilja

ta ur musslorna ur spadet, släng i en klick smör i spadet och precis innan du häller spadet över musslorna släng i din hackade persilja eller strö de över

servera de som belgarna med lite pommes eller ris eller va du nu än känner för

som förrätt kan du ha en vanlig sallad
Citera
2007-02-16, 16:32
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag skulle nog också få kalla fötter om jag skulle laga fransk mat åt en fransk kock
Det räcker med att jag ofta känner mig lite oroad när mina kockbekanta ska äta mat jag lagat till, de är ju trots allt proffs.

Jag skulle dock inte bjuda en fransman på italienskt vin, de är ofta extremt "terroirbundna"...

Laga till nåt svenskt eller nån "world food" istället, som sagt

(en fransman jag känner vägrar dricka annat än franska viner så jag vet vad jag talar om )
Citera
2007-02-16, 16:48
Medlem
krickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag skulle nog också få kalla fötter om jag skulle laga fransk mat åt en fransk kock
Det räcker med att jag ofta känner mig lite oroad när mina kockbekanta ska äta mat jag lagat till, de är ju trots allt proffs.

Jag skulle dock inte bjuda en fransman på italienskt vin, de är ofta extremt "terroirbundna"...

Laga till nåt svenskt eller nån "world food" istället, som sagt

(en fransman jag känner vägrar dricka annat än franska viner så jag vet vad jag talar om )

Visst många är väldigt patriotiska men denna man äter o dricker det han tycker är gott. sen är det sak samma vart det kommer ifrån.

Blir lite smått o gott o börja med
sen blir det iaf en burgundisk grtyta med vin sallad o bröd. sen blir det lite ost o dyligt.Enkelt o bra. Mer tid o sitta o snacka skit o dricka än o stå o kolla till spisen hela tiden.
Vet inte om ja ska ha nån desser eller inte.??
Citera
2007-02-16, 16:50
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Visst många är väldigt patriotiska men denna man äter o dricker det han tycker är gott. sen är det sak samma vart det kommer ifrån.

Blir lite smått o gott o börja med
sen blir det iaf en burgundisk grtyta med vin sallad o bröd. sen blir det lite ost o dyligt.Enkelt o bra. Mer tid o sitta o snacka skit o dricka än o stå o kolla till spisen hela tiden.
Vet inte om ja ska ha nån desser eller inte.??

Ska du ändå ta tjuren vid hornen och "köra franskt" så ska du givetvis göra en Crème Caramel som dessert

Glöm dock inte att ha bourgognevin i grytan!
Citera
2007-02-16, 16:59
Medlem
krickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ska du ändå ta tjuren vid hornen och "köra franskt" så ska du givetvis göra en Crème Caramel som dessert

Glöm dock inte att ha bourgognevin i grytan!

o man får inte heller glöma ett glas congac i grytan.
Känns svårt o misslyckas med en gryta..sen om det inte blir bra eller perfekt så är det knappast hela världen. männskligt o fela.
O sen har jag fyllt upp mitt fernet förråd o bjuda på så det blir knappast några sura miner här inte.
desserten får Sambon ta hand om eftersom det är hon som bjudit dem.

Tack ifa för hjälpen gott folk.
Citera
2007-02-18, 13:35
Medlem
krickas avatar
Grytan blev perfekt.Trodde inte det va jag som hade tillagat den.
Eller så va han bara snäll o sa det.??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in