Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2014-11-30, 10:01
Medlem
dePauls avatar
Olika fonder kräver olika lång tillagningstid. Det har att göra med de utfällningar som finns i själva råvaran. En fiskfond som kokas på räkskal, hummerskal och fiskben börjar bli besk i smaken ifall den kokas längre än ca 25 minuter.

Också nöt- och fläskkött kan fälla ut en ur smaksynpunkt oönskade kemikalier ifall man kokar benen porösa.

Det är svårt att uppge exakta tider eftersom det är så många kriterier det hänger på. Det är dock inte tal om flera dygn, snarare 4-6 h (nöt) och kanske upp till 2 h för fläskkött.

~Paul~
Citera
2014-11-30, 10:30
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är svårt att uppge exakta tider eftersom det är så många kriterier det hänger på. Det är dock inte tal om flera dygn, snarare 4-6 h (nöt) och kanske upp till 2 h för fläskkött.

~Paul~

Tack!

Egentligen kokade jag för länge enligt ovan men jag fick bekräftelse på att det inte behöver kokas i flera dagar.

Nu har jag plockat ut benen och reducerar en stund innan jag silar och reducerar ytterligare.
Citera
2014-11-30, 12:40
Medlem
Hax.Pains avatar
Glöm inte grisfötter i fonden.
Citera
2014-11-30, 12:48
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Glöm inte grisfötter i fonden.

Dåligt med grisfötter på denna ko.

Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag har två kastruller med fond av ko
Citera
2014-11-30, 13:04
Medlem
Rocket-Queens avatar
Har testat att göra kycklingfond av ett skrov en gång, är det någon som har några tips? Brukar oftast köra kycklingen hel i ugn men det händer att jag styckar den och då är det synd att inte göra nåt med skrovet.
Kokade det tillsammans med grönsaker och kryddor i några timmar, är det för länge? Tips på kryddning?
Citera
2014-11-30, 13:19
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Har testat att göra kycklingfond av ett skrov en gång, är det någon som har några tips? Brukar oftast köra kycklingen hel i ugn men det händer att jag styckar den och då är det synd att inte göra nåt med skrovet.
Kokade det tillsammans med grönsaker och kryddor i några timmar, är det för länge? Tips på kryddning?

Just kyckling eller annan fågel, mest kalkon tycker jag inte ger så mycket smak om man försöker på benen som varit med i tillagningen, då är faktiskt skyn som ligger i botten bäst. Egentligen enda anledningen till att jag tillagar kalkon är för att få stekskyn ;-)

Annars är det väl det vanliga: morötter, timjan, rotselleri och lök. Men räkna inte med några underverk på kycklingben. Skall du få fågelsmak så är det nog bättre att hitta en gammal höna eller tupp.
Citera
2014-11-30, 15:03
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Dåligt med grisfötter på denna ko.

Jaha? köp grisfötter?

Det var ett tips till alla i tråden att inte glömma grisfötterna i fonden, utan dom kan man lika gärna skita i att laga någon fond.
Citera
2014-11-30, 15:46
Medlem
skippers avatar
Citat:
Jaha? köp grisfötter?

Det var ett tips till alla i tråden att inte glömma grisfötterna i fonden, utan dom kan man lika gärna skita i att laga någon fond.

Förlåt mig, jag var lite självcentrisk.
Citera
2014-11-30, 18:33
Medlem
skippers avatar
Buljongen har gelekonsistent, tänk pudding. Det är ett problem när jag tänkt lägga i iskubsformer men är det några andra problem? Varför hände det här? Jag kokade buljong som jag alltid gjort men det här var nyslaktad glad gräsko, kan det ha påverkat? Eller var det att jag hade mycket mer märg idag än annars?
Citera
2014-12-01, 18:27
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Buljongen har gelekonsistent, tänk pudding. Det är ett problem när jag tänkt lägga i iskubsformer men är det några andra problem? Varför hände det här? Jag kokade buljong som jag alltid gjort men det här var nyslaktad glad gräsko, kan det ha påverkat? Eller var det att jag hade mycket mer märg idag än annars?

Häll buljongen i iskuberna när den är varm.
Citera
2015-07-12, 07:38
Medlem
skippers avatar
Citat:
Häll buljongen i iskuberna när den är varm.

Japp, gjorde det men det blev ett elände att få ut den ur mina trekantsformade isformar. Numera kör jag muffinformar eller isbitspåsar.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in