• 3
  • 4
2007-02-16, 13:44
Medlem
ostz0rs avatar
strainer heter de på engelska
Citera
2007-02-16, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jag har ingen källa men som nämndes ovan har detta en funktion som gör att pastan inte klibbar efteråt. Pasta kokar nämligen vidare av sig själv på sätt och vis. Sköljer man ytan så avstannar den processen.

Det blir lite snyggare när man bjuder på spaghetti som inte är en stor klump
Märkligt. Det är första gången jag hör talas om att ska göra så. Har alltid haft i olja innan jag slänger i pastan, och det har inte klibbat.
Citera
2007-02-16, 17:34
Medlem
Mysonoxens avatar
[konstaterar att jag använder ett metalldurkslag varje gång jag kokar pasta, har inte haft problem med pasta som fastnar och disken tar maskinen hand om
Citera
2007-02-16, 20:54
Medlem
hesons avatar
Ja, jag användar ett i plast. Diskar det genast under rinnande vatten eller lägger det i blöt till senare för att det inte skall få beläggning.

Man kan spola pastan med lite vatten för att få ned tempraturen till under 80c så inte allt vatten ångar ur den vid servering och den blir seg och/eller knastrig.
Blir den kletig har du köpt för dålig sort, haft för låg starttempratur (för mycket kall pasta i för lite kokande vatten), eller kokt för länge.
Citera
2007-02-16, 21:11
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Tidigare hade jag en bamsebra pastakastrull med hål i locket och "hakar" på sidorna så locket kilades fast, bara att hälla. Tyvärr var det i nån billig teflonvariant och botten fnasades sönder.

Det finns fina pastakastruller i rostfritt stål med just den finessen. Jag har en sådan. I övrigt använder jag ofta durkslag och mitt är i vit plast och inte särskilt svårdiskat.

När jag kokar pasta gör jag det med några droppar olja i kokvattnet. När pastan är klar, hamnar den i durkslaget där den sköljs med ljummet vatten samtidigt som jag hettar upp lite olivolja i kastrullen. Innan jag häller tillbaka pastan i kastrullen för snabb "avångning" har jag fräst några krossade vitlöksklyftor i den heta oljan, vilket sedan ger fin smak åt pastan.
Citera
2007-02-17, 03:56
Medlem
GabbeLiTos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jo, jag använder oftast durkslag. Jag litar inte på mig själv längre, har hänt ett par gånger att man tappat taget och all pasta hamnat i vasken.
Tidigare hade jag en bamsebra pastakastrull med hål i locket och "hakar" på sidorna så locket kilades fast, bara att hälla. Tyvärr var det i nån billig teflonvariant och botten fnasades sönder.

Har en likadan, tamejfan genialisk alltså.
Citera
2007-02-17, 03:58
Medlem
Orly? Yarly!s avatar
Använder alltid durkslag, bränner mig på den förbannade ångan annars
Citera
2007-02-17, 05:26
Medlem
Trumpeters avatar
Använder ofta durkslag, tycker det är svårt att få bort allt vatten genom att bara hålla emot med locket/tallrik.
Citera
2007-02-17, 05:35
Medlem
zajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ned
Tips på lite dyrare och snyggare durkslag än de tråkiga enfärgade plastvarianterna?

EDIT: Vad katten heter durkslag på engelska?

Det heter så mycket som colander. Dock brukar jag mest säga typ strainer.
Citera
2007-02-17, 08:38
Awaiting Email Confirmation
stinapinas avatar
[quote=ned]Tips på lite dyrare och snyggare durkslag än de tråkiga enfärgade plastvarianterna?

http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...roductId=15662
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in