Flashback bygger pepparkakshus!
2018-04-10, 12:01
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Har skaffat mig ett litet pianodragspel med 4 rader knappar, så ganska litet. Vart kan jag
läsa eller få tag på ackorden? både piano och knapparna? vilka som är vad typ? googlat o googlat men hittar ingenting.

kan tillägga att jag är ganska ny, har bara spelat någon truddilutt för kanske 15 år sedan.

Leta ackord för piano på någon sida om att spela piano, och kolla vänsterhanden separat. Förmodligen är det en knapp per ackord i vänsterhanden, så en approach kan ju vara att trycka på en ev av knapparna till vänster och sedan försöka hitta vilka av tonerna till höger som låter bra med det. Raden längst fram på vänster sida är förmodligen ensamma toner eller durackord, så börja med dem, de är nog lättast. Sedan tar du rad två.

Eller gå åt andra hållet: Kolla upp hur man tar ett C-dur på piano och tryck på de knapparna med högerhanden. Gå igenom knapparna på vänster hand för att hitta vilken som passar, den ligger förmodligen ungefär i mitten på första eller andra raden. Till vänster brukar det sitta en liten markering, en grop eller nåt, på antingen knappen för C-dur ackordet eller tonen c, och de brukar alltid ligga bredvid varandra. Hitta det ackordet först.

Flyttar du uppåt på vänster sida brukar ackorden G-, D-, A- och E-dur följa, och under C hittar du nog ett F-dur. På nästa rad hittar du motsvarande mollackord.

Lycka till!
Citera
2019-10-10, 00:22
Medlem
SergeantCortezs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=oAdV2rpF73M
Fan vad bra det låter, man lär bli poppis om man drar fram dragspelet och lirar denna
Senast redigerad av SergeantCortez 2019-10-10 kl. 00:24.
Citera
2025-10-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Skitkul med fler aktiva dragspelare här.

Jag har inte djupsökt, men jag undrar om den boken går att hitta. Nu har jag ju ingen skanner, men funkar det för er med boken i digitalbildsform? För det kan jag ju fixa.

Vet inte om ni tänkt på det, men om man tittar när en kille som vet hur man använder bälgen så gör han ofta "åttan". Alltså, när han drar utåt med bälgen håller han ihop underdeln av den, men sen när han vänder så drar han istället isär underdelen och och börjar trycka ihop överdelen av den (egentligen inte trycka ihop, man bara håller den så så sköter "inpressningen" sig självt av trycket så att säga), för att göra motsatt när han nästan tryckt i hop den igen, då han alltså smidigt pressar ihop nederdelen av den igen. Själv pumpar jag mest på lite hur som helst. Detta är ju dock bara om själva vändningarna, sen finns massa övningar på olika sätt att hålla rätt tryck. Att kunna stanna bälgen med en ton nedtryckt, utan att släppa den nedtryckta tonen så att ljudet ändå dör direkt tex. Sånna övningar gör tex att när man vänder bälgen i ett visst läge så man precis direkt efter vändningen måste ta en till ton, så jämnar man ut volymskillnader, så att säga för man lär sig hur trycket påverkar volymen. Nästan lite som dragläget med kopplingen på bilen. Annars är det lätt att vända, så tar man i alldeless för hårt eller löst så volymen åker kraftigt upp eller ner och då låter det förstås lite skakigt.

Hoppas jag gjorde mig förstådd. Finns massa andra övningar dock som gör att helheten blir smidigare och det låter såå mycket bättre.

Såhär dryga tolv år senare undrar jag om det någonsin blev någon digitalisering av boken? Hittar inget i tråden.

Om du fortfarande har kvar boken skulle jag vara intresserad av den digitalt om du har ork och lust .
Citera
2025-10-22, 07:24
Medlem
HanMedPinnens avatar
Det finns många vägar in till att skriva på Flashback, och jag antar att dragspelsintresse är en så god som någon. Välkommen i gänget!

Hoppas du får tag i boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in