• 1
  • 2
2007-02-15, 16:20
Medlem
Ajajajs avatar
Aneurysm låter så läskigt att jag skapar en tråd i ämnet.

Lite mer information om aneurysm vore intressant, samt berättelser om någon har personlig erfarenhet eller släktingar som har den här medfödda åkomman?

Som jag förstått det är det medfödda fel på blodkärl i hjärnan, som kan brista närsomhelst.

Jag har hört talas om ett fall från ett gym, en kille som föll ihop efter träningspasset. Ett blodkärl i hjärnan hade brustit på honom.

Så här skrev Gnagarman i en annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagarman
själv fick jag helt plötsligt i vuxen ålder epileptiska anfall..då började man undersöka..och efter många om o men..så med hjälp av hjärnröntgen såg man felet..

embolisering..man går in med kateter genom ljumsken/kroppspulsådern.. upp till hjärnan och "limmar" ihop blodkärlet. läkaren min kallade d för att limma, men det är små små platinatrådar man använder för att täta kärlet typ.

ibland kan man även behöva strålning för att det ska bli perfekt..som i mitt fall..

Citera
2007-02-15, 16:25
Medlem
elisabethcaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Som jag förstått det är det medfödda fel på blodkärl i hjärnan, som kan brista närsomhelst.

Nästan. Det behöver inte vara medfött (men kan vara det) och det är inte nödvändigtvis ett blodkärl i hjärnan som försvagats.
Citera
2007-02-15, 16:29
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elisabethcaine
Nästan. Det behöver inte vara medfött (men kan vara det) och det är inte nödvändigtvis ett blodkärl i hjärnan som försvagats.
Ok det kan vara ett blodkärl vart som helst i kroppen?

Det är väl dock som farligast i hjärnan kan jag tänka mig.

Citera
2007-02-15, 16:34
Medlem
Thetawaves avatar
Citat:
Ok det kan vara ett blodkärl vart som helst i kroppen?

Det är väl dock som farligast i hjärnan kan jag tänka mig.

Aortaaneurysm är ingen större hit heller.
Det ska dessutom göra sjukt ont om det är ett dissekerande (dvs att lagren i aortans vägg delar på sig och blodet rinner både där det ska och mellan vägglagren)
Citera
2007-02-15, 16:37
Medlem
Min mormor dog av dubbel aneurysm när jag var liten. Först ett kärl i hjärnan som brast som kirurgerna lyckades åtgärda. Det slutade med att ett till kärl brast och hon dog till följd av det...

Hade även en ytlig bekant som dog av aneurysm. Han var 21 år när det hände - föll ihop och tvärdog. Riktigt läskigt!

Kan aneurysm ärvas??
Citera
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thetawave
Aortaaneurysm är ingen större hit heller.
Det ska dessutom göra sjukt ont om det är ett dissekerande (dvs att lagren i aortans vägg delar på sig och blodet rinner både där det ska och mellan vägglagren)
Det låter väldigt dödligt, eller? Om aortan brister är det väl inte mer än någon minut att leva max?

Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Hade även en ytlig bekant som dog av aneurysm. Han var 21 år när det hände - föll ihop och tvärdog. Riktigt läskigt!
Det är just det som är så läskigt!

Citat:
Kan aneurysm ärvas??
Bra fråga.

Citera
Bannlyst
Citat:

Kan aneurysm ärvas??

Kan det?
Citera
2007-02-15, 16:41
Medlem
Thetawaves avatar
Citat:
Det låter väldigt dödligt, eller? Om aortan brister är det väl inte mer än någon minut att leva max?

Det är väldigt dödligt ja, enligt patologen som pratade om det så är det en tidsinställd bomb, men det gäller ju alla aneurysm, inte bara de i aorta.
Och det är sant som du säger, brister aortan är det 100% kört om det inte råkar hända när du redan ligger på operationsbordet.....
Enligt samma patolog tar det ungefär 2-3 minuter att dö, men man blir medvetslös efter bara några sekunder.

Lite googlande ger att det finns teorier om att vissa aneurysm kan vara ärftliga, dock inte alla, och man vet inte varför vissa är det och vissa inte.
Citera
2007-02-15, 16:50
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thetawave
Det är väldigt dödligt ja, enligt patologen som pratade om det så är det en tidsinställd bomb, men det gäller ju alla aneurysm, inte bara de i aorta.
Och det är sant som du säger, brister aortan är det 100% kört om det inte råkar hända när du redan ligger på operationsbordet.....
Enligt samma patolog tar det ungefär 2-3 minuter att dö, men man blir medvetslös efter bara några sekunder.

Lite googlande ger att det finns teorier om att vissa aneurysm kan vara ärftliga, dock inte alla, och man vet inte varför vissa är det och vissa inte.
Det som är så läskigt att en person helt ovetande kan bära på denna deffekt eller åkomma och rätt vad det är bara kan dö knall och fall.

Gnagarman skrev att det fanns test där man kunde kontrollera om man har aneurysm? Hur är det med det?

Citera
2007-02-15, 16:54
Medlem
Citat:
Vet inte om denna man hade just aneurysm, men aortan brast på honom precis vid hjärtat (aortadissektion) och han klarade sig mot alla odds!
Citat:
Citat:
Bra fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av doenitz
Kan det?
Hoppas verkligen det INTE kan ärvas. Har testat och utsatt mina blodkärl väl (blodkärlsvidgande prepp som efedrin och clenbuterol) så jag hoppas det inte drabbar mig...
Citera
2007-02-15, 17:02
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Vet inte om denna man hade just aneurysm, men aortan brast på honom precis vid hjärtat (aortadissektion) och han klarade sig mot alla odds!
Där var det en kille med änglavakt!

Citat:
Hoppas verkligen det INTE kan ärvas. Har testat och utsatt mina blodkärl väl (blodkärlsvidgande prepp som efedrin och clenbuterol) så jag hoppas det inte drabbar mig...
Det ska finnas något sätt att testa om du har medfödda fel.

Sen som jag beskrev tidigare, hårda gympass och kraftansträngningar kan göra att kärl brister, så har man anlag för det så bör man nog vara lite försiktigt.

En ren amatörgissning är att man bör vara försiktig om det finns hjärnblödning i släkten...

Citera
2007-02-15, 17:09
Medlem
Citat:
Sen som jag beskrev tidigare, hårda gympass och kraftansträngningar kan göra att kärl brister, så har man anlag för det så bör man nog vara lite försiktigt.

En ren amatörgissning är att man bör vara försiktig om det finns hjärnblödning i släkten...

Skulle dött för längesen om jag haft ett blodkärl som varit dåligt. Har pressat min kropp väldigt hårt! Men hur det artar sig vid högre ålder har jag dessvärre ingen aning om... Ska ta och kolla upp det där testet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in