• 1
  • 2
2007-02-15, 11:40
Medlem
Eftersom jag sabbade hela gårdagen med aatt vara sur tänkte jag styra upp det ikväll så vad tycker ni jag skall laga?

För rätt: något kallt kanske, helst inte soppa

varm rätt: Något med kyckling, Med ris pasta eller potatis.

Efterrätt: Vit kladd kaka med jordgubbs glass och vit choklad sås, frysta hallon

Eftersom minflick vän kommer vara hemma vill jag att det skall vara ganska lätt och gå ganska fort så att hon inte förstår att jag håller få med något fuffens!
Citera
2007-02-15, 11:46
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legola
Eftersom jag sabbade hela gårdagen med aatt vara sur tänkte jag styra upp det ikväll så vad tycker ni jag skall laga?

För rätt: något kallt kanske, helst inte soppa

varm rätt: Något med kyckling, Med ris pasta eller potatis.

Efterrätt: Vit kladd kaka med jordgubbs glass och vit choklad sås, frysta hallon

Eftersom minflick vän kommer vara hemma vill jag att det skall vara ganska lätt och gå ganska fort så att hon inte förstår att jag håller få med något fuffens!

Börja med en Toast Skagen, det brukar gå hem hos det täcka könet. Givetvis med "bubbelvatten" till.

Varmrätter beror på vad du vet att hon gillar, likaså efterrätt, men det viktiga är hur du lägger upp maten för att det ska se snyggt ut.

Om du kokar ris kan du t.ex. istället för att bara blaffa upp det på tallriken använda en simpel kaffe- eller tekopp och trycka ner det kokta riset i. Sedan är det bara att stjälpa upp koppen med ris i på tallriken och du har en snygg liten kulle med ris som du dekorerar med nån grönsakskvist.

Detsamma med huvudråvaran, spegla på med sås, se till att "bygga" maten, för man äter mycket med ögonen i ett sånt här fall och att få det att se snyggt ut visar tjejen att man haft omsorg om det man lagat till..
Citera
2007-02-15, 12:00
Medlem
hehe tackar för tipset, upplägg och sådant snitsigt ar jag tyver ingen höjdare men man blir väll bättre på det med antar jag.

ok 2 rätter klara då.

Till varmrätten alltså vad kan man göra för gott med kyckling, några tips?
annars åker bonniers kokboken fram, men ser gärna fram egot era tips!
Citera
2007-02-15, 12:15
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
hehe tackar för tipset, upplägg och sådant snitsigt ar jag tyver ingen höjdare men man blir väll bättre på det med antar jag.

ok 2 rätter klara då.

Till varmrätten alltså vad kan man göra för gott med kyckling, några tips?
annars åker bonniers kokboken fram, men ser gärna fram egot era tips!

KYCKLING MARENGO, en klassiker i olika varianter, men detta är en variant jag tog från internet för ett par år sen och som funkar fint.

Ingredienser:
1 färsk kyckling, ca 1 kg
10 schalottenlökar
200 g färska champinjoner
3 msk margarin
1 1/2 msk vetemjöl
1 dl vatten
1/2 hönsbuljongtärning
1 dl torrt vitt vin
1 burk hela tomater (400 g)
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 vitlöksklyftor

Koka riset enligt anvisningarna på paketet. Dela kycklingen i 6 bitar. Skala löken. Skölj och skiva champinjonerna. Bryn lök och svamp i 1 msk margarin. Lägg över det i en gryta. Bryn kycklingbitarna runt om i 2 msk margarin i en stekpanna. Lägg över kycklingbitarna i grytan. Strö över vetemjölet och rör om Späd med vatten och tillsätt buljongtärningen. Tillsätt vin, tomater med spad, salt och peppar. Koka under lock på svag värme ca 20 min. tills köttet är mört. Tillsätt pressad vitlök och servera.

Servera med kokt ris som sagt (glöm inte upplägget)

Ännu en klassiker: Kiev-Kyckling

1 stort kycklingbröst per person
100 g smör
2 äggulor
100 ml mjöl
2 vispade ägg
200 g ströbröd
margarin (till stekning)

Tillagning: Tvätta och torka köttet, tag bort alla hinnor, banka filéerna till ca 3-5 mm tjocklek. Blanda smör och äggulor och dela i så många delar som det finns filéer. Rulla dessa till korvar, (som ett pekfinger, beror på storleken på filéerna) och täck dem med smörpapper och kyl tills de är stenhårda (i frysen). Vik köttet runtom varje smörkorv till paket, får ej vara någon öppning. Dubbelpanera så att det är täckt runtom, lägg de i kyl/frys en stund, stek/fritera i rikligt med matfett tills de är gyllenbruna (inte för många åt gången).
OBS: värm inte upp eller håll inte denna maträtt på värme längre perioder, för då smälter smöret inne i filéerna.

CHICKEN A LA KING
Ingredienser
4 port
4 kycklingfiléer, ca 500 g
3/4 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör
1 stor röd paprika
2 msk vetemjöl
3 dl hönsbuljong
1 äggula
1 dl grädde
Gör så här
Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Krydda med salt och peppar. Stek dem i smör i en stekpanna. Kärna ur och strimla paprikan. Dela svamparna om de är stora. Bryn paprika och svamp i smör i en gryta. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt buljongen under omrörning. Låt koka ca 3 min. Tillsätt kycklingköttet. Rör ihop äggula och grädde och rör ner det i grytan. Värm under omrörning. Tag bort grytan från plattan när första bubblan syns. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt ris och sockerärter

Såja, det var vad jag hittade av klassiska kycklingrätter på min "internetkokbok" en receptsamling jag jobbat med sedan Hedenhös
Citera
2007-02-15, 13:52
Medlem
tanx

Förrätt: Toste skagen

Toast skagen á la Tasteline
4 pers
150 g skalade räkor
100 g stenbitsrom
4 msk fettfri majonnäs
4 msk gräddfil
2 msk dill
2 msk rödlök
4 skivor fiber formbröd

Gör så här:
1. Blanda majonnäs, gräddfil, hackade eller hela räkor, dill, hälften av rommen och rödlök.
2. Rosta brödet och skär bort kanterna.
3. Fördela räkröran på brödet. Toppa med en klick rom, en citronskiva och en dillk

Varm rätt: Chicken ala king

CHICKEN A LA KING
Ingredienser
4 port
3/4 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör
1 stor röd paprika
2 msk vetemjöl
3 dl hönsbuljong
1 äggula
1 dl Kelda mellangrädde

Gör så här:
Kyckling kötet
Skär kycklingfiléerna i bitar.
Krydda med salt och peppar.
Stek dem i smör i en stekpanna.

Strimla paprikan & Dela svamparna.
Bryn paprika och svamp i smör i en gryta.
Strö över mjölet och tillsätt buljongen under omrörning.
Låt koka ca 3 min.

Tillsätt kycklingköttet.
Rör ihop äggula och grädde och rör ner det i grytan.
Värm under omrörning.
Tag bort grytan från plattan när första bubblan syns.
Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt ris och socker

Efterrätt: Vit kladd kaka med hallon jordgubbs glass och vit chocklad sås

Vit kladdkaka

150 smör
150 vit choklad
3 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 ägg
Skal av citron
Och saft
3.75 dl mjöl
175 23 – 25 min

Värm ugnen till 175 grader. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form (ca 24 cm i diameter). Smörj och bröda kanten.

Smält 150 gram smör och 150 gram vit choklad över låg värme i en rymlig kastrull, rör om och passa så att det inte fastnar i botten.

Ta kastrullen av värmen och rör ner övriga ingredienser

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter tills kakan höjer sig lite på mitten.
Den ska kännas fast men ändå vara kladdig inuti.

Ta ut och låt den kallna.
Lägg upp den på ett tårtfat och stick in skyddspapper runtom.

Kvälls mys:
Sälta kex
vindruvor
Brie ost
Ädel ost
Ost

Chips
Citera
2007-02-15, 13:53
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
tanx

Förrätt: Toste skagen

Toast skagen á la Tasteline
4 pers
150 g skalade räkor
100 g stenbitsrom
4 msk fettfri majonnäs
4 msk gräddfil
2 msk dill
2 msk rödlök
4 skivor fiber formbröd

Gör så här:
1. Blanda majonnäs, gräddfil, hackade eller hela räkor, dill, hälften av rommen och rödlök.
2. Rosta brödet och skär bort kanterna.
3. Fördela räkröran på brödet. Toppa med en klick rom, en citronskiva och en dillk

Varm rätt: Chicken ala king

CHICKEN A LA KING
Ingredienser
4 port
3/4 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör
1 stor röd paprika
2 msk vetemjöl
3 dl hönsbuljong
1 äggula
1 dl Kelda mellangrädde

Gör så här:
Kyckling kötet
Skär kycklingfiléerna i bitar.
Krydda med salt och peppar.
Stek dem i smör i en stekpanna.

Strimla paprikan & Dela svamparna.
Bryn paprika och svamp i smör i en gryta.
Strö över mjölet och tillsätt buljongen under omrörning.
Låt koka ca 3 min.

Tillsätt kycklingköttet.
Rör ihop äggula och grädde och rör ner det i grytan.
Värm under omrörning.
Tag bort grytan från plattan när första bubblan syns.
Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt ris och socker

Efterrätt: Vit kladd kaka med hallon jordgubbs glass och vit chocklad sås

Vit kladdkaka

150 smör
150 vit choklad
3 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 ägg
Skal av citron
Och saft
3.75 dl mjöl
175 23 – 25 min

Värm ugnen till 175 grader. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form (ca 24 cm i diameter). Smörj och bröda kanten.

Smält 150 gram smör och 150 gram vit choklad över låg värme i en rymlig kastrull, rör om och passa så att det inte fastnar i botten.

Ta kastrullen av värmen och rör ner övriga ingredienser

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter tills kakan höjer sig lite på mitten.
Den ska kännas fast men ändå vara kladdig inuti.

Ta ut och låt den kallna.
Lägg upp den på ett tårtfat och stick in skyddspapper runtom.

Kvälls mys:
Sälta kex
vindruvor
Brie ost
Ädel ost
Ost

Chips

Lycka till!
Citera
2007-02-15, 13:53
Medlem
Requiems avatar
Vad det gäller kycklingen så hade jag gjort en ljummen anrättning med pasta. Grilla filéerna i ugnen med lite salt och citronpeppar. Koka spaghetti eller valfri pastasort. När kycklingen är klar låter du den svalna lite för att sedan skiva den.

Blanda sedan ihop detta med kronärtskockshjärtan, någon god oliv, delade körsbärstomater och färsk basilika. Ringla över lite fin olivolja. För lite exkta sälta kan du även blanda ner lite parmaskinka eller motsvarande lufttorkad skinka. Gillar ni vitlök så är inte det helt fel att finhacka lite sådan och blanda i också!

Riktigt gott tycker jag!
Citera
2007-02-15, 14:01
Medlem
Vilket vin skall jag använda?

Har 3 st

Tierras de Luna
http://systembolaget.se/SokDrycker/P...0&SokStrangar=

Coteaux du Tricastin
http://systembolaget.se/SokDrycker/P...3a%3a%3a%3a%3a

Terra boa

Har aldrig druckit av något!
coteax
Citera
2007-02-15, 14:03
Medlem
Requiems avatar
Aaaw... måste tipsa om en förrätt också, en form av toast.
Först: Sautera charlottenlök och lite finhackad chili (bara för lite lite hetta)i olivolja, strö över en nypa socker, en skvätt citronsaft samt lite rivet citronskal. Ta av ifrån plattan. Tillsätt lite salt och lite vitpeppar, sedan blandar du i ganska rikligt av hackad färsk dill. Sist blandar du i kräftstjärtar, de som finns på burk fungerar bra om du låter dem rinna av ordentligt en stund före i ett durkslag.

Grilla ett par skivor lantbröd eller liknande, gnid dem lätt med en itudelad vitlök. Lägg kräftstjärtsblandningen på brödet och strö över riven västerbottenost. Sedan är det bara att köra in i ugnen tills osten smält.

Blanda lite ruccola med olivolja, citronsaft, salt och lite nymalen svartpeppar.

Lägges förslagsvis upp på så vis att du gör ett nystan av ruccolan och delar varje toast i två "kilar" som du lutar på varsin sida så att säga...

En Requiem special som brukar gå hem!
Citera
2007-02-15, 14:20
Medlem
ostz0rs avatar
varför krångla till de

kycklingen:
salta, peppra, stek den smått brun i pannan och laga klart den i ugnen

sås:
kyckling buljong i med lite bladat smör och mjöl (som du gjort klart innnan)
skala en paprika och blanda med smör i en mixer i med de i såsen sen och smaka av med peppar och salt

ris:
stek lite hackad lök, morötter i smör stek med riset lite häll på vatten, täck över med aluminuim folie och gör klart de i ugnen, förenklad version av pilafe ris.
Citera
2007-02-15, 14:26
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Vilket vin skall jag använda?

Har 3 st

Tierras de Luna

Coteaux du Tricastin
http://systembolaget.se/SokDrycker/P...3a%3a%3a%3a%3a

Terra boa

Har aldrig druckit av något!
coteax

Skulle ta vin nummer 3, portugisen, de andra kan bli för tunga till kycklingen, men det är en smaksak..men vitt vin eller en öl till Toast Skagen. Jag brukar dricka Muscadet till skaldjur.
Citera
2007-02-15, 18:00
Medlem
Nemjungs avatar
För toast skagen, så finns de att köpa färdigt gjort på hos dom flesta fiskhandlare, dock rekomenderar jag inte att köpa butiks förpackningar, såsom från Ica å andra lsådånna butiker, inte samma friska smak som man antingen får från fiskehandlarnas eller sin egna
Självklart är den man gör själv bäst men fiskehandlarens är riktigt suverän och de är bara att köra en rejäl klick på en rökt laxskiva ovanpå en toast med en citron skiva å dillk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in