2007-02-14, 21:53
Medlem
bogarleffes avatar
En fundering:
Vad skulle hända om det plötsligt skulle bli känt att det går att bli flummig på nån vanlig vara, t.ex ättika, oregano eller dylikt. Varor som han använts i många år men som ingen tänkt på att det gick att bli hög på. Staten skulle ju inte kunna narkotikaklassa sådana saker som de flesta har i sina hem och som används ofta till vardagliga saker.

T.ex kommer garanterat aldrig blomman för dagen, änglatrumpet och liknande att bli narkotikaklassade, eller "hälsofarliga" som t.ex cannabis, just för att alla kärringar i det här landet har odlat elller rentav har dessa växter i prydnadssyfte. Möjligen att det verksamma ämnet blir klassat, men inte hela växten otorkad eller icke förberedd för konsumtion.
Citera
2007-02-14, 21:56
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
En fundering:
Vad skulle hända om det plötsligt skulle bli känt att det går att bli flummig på nån vanlig vara, t.ex ättika, oregano eller dylikt. Varor som han använts i många år men som ingen tänkt på att det gick att bli hög på. Staten skulle ju inte kunna narkotikaklassa sådana saker som de flesta har i sina hem och som används ofta till vardagliga saker.

T.ex kommer garanterat aldrig blomman för dagen, änglatrumpet och liknande att bli narkotikaklassade, eller "hälsofarliga" som t.ex cannabis, just för att alla kärringar i det här landet har odlat elller rentav har dessa växter i prydnadssyfte. Möjligen att det verksamma ämnet blir klassat, men inte hela växten otorkad eller icke förberedd för konsumtion.

Det är bara en fråga om hur många som brukar den! Som med allt annat... * dock så är inte datura familjen direkt den bästa drogen att trippa på, vilket många vet och håller händerna borta ... meeeen det finns alltid nyfikna fattiglappar *

// nop
Citera
2007-02-14, 21:57
Medlem
Hampa var ju minst sagt ganska vanligt och vardagligt en gång i tiden.

tillägg:
För övrigt läste jag någonstans att man faktiskt beslagtog bananer när myten om att bli hög på bananskal kom till. Jag har ingen källa på det, dock.
Citera
2007-02-14, 21:59
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nop
Det är bara en fråga om hur många som brukar den! Som med allt annat... * dock så är inte datura familjen direkt den bästa drogen att trippa på, vilket många vet och håller händerna borta ... meeeen det finns alltid nyfikna fattiglappar *

// nop

Men ändå klassades Salvia som hälsofarlig vara trots att den bara brukas av en ytterst liten del av befolkningen. Som antagligen inte köper sin Salvia ifrån sverige.
Citera
2007-02-14, 22:00
Medlem
nops avatar
Citat:
Men ändå klassades Salvia som hälsofarlig vara trots att den bara brukas av en ytterst liten del av befolkningen. Som antagligen inte köper sin Salvia ifrån sverige.

fast den sortens salvia odlade inte gamla nuckor i krukor hemma heller. vilket jag trodde var själv diskussionsgrunden, eller mja delvis

// nop
Citera
2007-02-14, 22:03
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
fast den sortens salvia odlade inte gamla nuckor i krukor hemma heller. vilket jag trodde var själv diskussionsgrunden, eller mja delvis

// nop

Vad jag menade var att det går inte att klassa något som används av många. Just därför kunde salvia klassas utan märkbar protest. Det var bara ett exempel.
Citera
2007-02-14, 22:03
Medlem
nops avatar
Citat:
Vad jag menade var att det går inte att klassa något som används av många. Just därför kunde salvia klassas utan märkbar protest. Det var bara ett exempel.

Precis! Se bara alkohol, där har du praktexemplet. Det går fan inte

hängt med för länge och folk vill ha sin sup

// nop
Citera
2007-02-14, 22:09
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusselagom
För övrigt läste jag någonstans att man faktiskt beslagtog bananer när myten om att bli hög på bananskal kom till. Jag har ingen källa på det, dock.

Stämmer detta verkligen? I så fall motbevisas ju min teori. Men jag betvivlar att det var Länsman som beslagtog, de brukar i alla fall ha liiite kött på benen när de beslagtar grejer.
Citera
2007-02-14, 22:11
Medlem
nops avatar
Det verkar vara så att det inte är skadan som tillfogas av att använda en drog som bestämmer om den är illegal, utan droger som är illegala verkar vara sådana droger som inte har blivit socialt accepterade.

Vi får väl se hurruvida svamp och röka kommer säljas i motsvarande systembolag inom 10-20 år...för enligt min uppfattning så verkar allmänhetens uppfattning stå över lagen, se bara all piratkopiering! .. Totalt förbjudet, men lika fan sitter över 1miljon svenskar och laddar ned div. dagligen

// nop * gäspar och sneglar på sobrilkartorna
Citera
2007-02-14, 22:13
Medlem
nops avatar
Citat:
Stämmer detta verkligen? I så fall motbevisas ju min teori. Men jag betvivlar att det var Länsman som beslagtog, de brukar i alla fall ha liiite kött på benen när de beslagtar grejer.

vet du vad du får om du blandar bananskal och mörk sirap...

// nop
Citera
2007-02-14, 22:17
Medlem
Citat:
Det verkar vara så att det inte är skadan som tillfogas av att använda en drog som bestämmer om den är illegal, utan droger som är illegala verkar vara sådana droger som inte har blivit socialt accepterade.

Vi får väl som hurruvida svamp och röka kommer säljas i motsvarande systembolag inom 10-20 år...för enligt min uppfattning så verkar allmänhetens uppfattning stå över lagen, se bara all piratkopiering! .. Totalt förbjudet, men lika fan sitter över 1miljon svenskar och laddar ned div. dagligen

// nop * gäspar och sneglar på sobrilkartorna

Problemet är ju att man alltid lyckats skapa motsättningar för att slå ned på frihetsrörelser och andra kulturer. När man kompromissar så med friheten ser man bara hur historien upprepas gång på gång, om än i olika riktningar. Kort och gott är jag skrämmande skeptisk till att allmänhetens uppfattning verkligen står över lagen.
Citera
2007-02-15, 01:41
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusselagom
Problemet är ju att man alltid lyckats skapa motsättningar för att slå ned på frihetsrörelser och andra kulturer. När man kompromissar så med friheten ser man bara hur historien upprepas gång på gång, om än i olika riktningar. Kort och gott är jag skrämmande skeptisk till att allmänhetens uppfattning verkligen står över lagen.

Vi skall segra!!! * skriker och gormar med fanan i högsta hugg *

Mjo det är nog sant som du säger, men trägen vinner och det är, eller bör åtminstonde vara så att ett land styrs av sitt folks åsikter och tro, och inte de som för tillfället sitter på de högre hästarna. ... i alla fall i min utopi.

Även om ovanstånde påstående har sina brister i extrema fall*

// nop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in