• 1
  • 2
2007-02-14, 21:53
Medlem
Vagabondens avatar
Rkade zappa frbi Entourage hromkvllen d avsnittet handlade om att de skulle kpa en haj att ha i ett akvarium.
Tanken fastnade och nu tnker jag p det hela tiden.

Vad fr typ av hajar finns det? Hur stora behver akvarierna vara?
Citera
2007-02-14, 21:56
Medlem
Shitzors polares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Rkade zappa frbi Entourage hromkvllen d avsnittet handlade om att de skulle kpa en haj att ha i ett akvarium.
Tanken fastnade och nu tnker jag p det hela tiden.

Vad fr typ av hajar finns det? Hur stora behver akvarierna vara?

Den vanligaste "hajen" i akvarium borde vara paroonhajen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091.

Den blir vldigt stor och jag skulle inte rekomendera at ha den i ett akvarium.
Minimum borde vl vara 720L men strre enligt mig om man ska ha den besten till fisk.
Men hur stort akvarium var det tal om d?
Citera
2007-02-14, 21:59
Medlem
Shitzors polares avatar
Finns ju ven olika sorters hajmalar som alla blir vldigt stora och har en glupsk aptit.
Allts inget fr sllskapsakvariumet
Citera
2007-02-14, 22:14
Bannlyst
Haj i akvarium lter nog hftigare n vad det r.
http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_279.jpg
Citera
2007-02-15, 09:11
Medlem
Aurelias avatar
Tyvrr finns det inga kta hajar som r stvattenslevande, s ska du ha haj s r det saltvatten som gller, och ven extremt stora akvarier i de flesta fall, vrlens minsta hajart r dvrdpigghajen som blir ca 20-25 cm lng, s dr har du minimum.
Vill man fuska s finns det en hel del hajliknade arter, de flesta av dem olika typer av malar, tror att alla de vanliga har en tendens att bli vldigt stora, minsta "hajen" borde vara silverhajar som ven de blir ver 30 cm lnga.
Men har du utrymme s tycker jag personligen att jtteakvarium med stora invnare r jttesnyggt.
Citera
2007-02-15, 16:35
Medlem
jag va inne p att skaffa en haj fr ntt r sen och leta runt som en galning.
tyvr finns det inga hajar vrda namnet som man kan ha i ett akvarium.
om man inte r bill gates eller liknande iofs.
Citera
2007-02-17, 03:04
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitzors polare
Den blir vldigt stor och jag skulle inte rekomendera at ha den i ett akvarium.
Minimum borde vl vara 720L men strre enligt mig om man ska ha den besten till fisk.
inte ens 720liters rcker nmnvrt till paroonhaj, ska man ha paroonhaj i utstllningsakvarie r det krav p MINST 30kubik men inte ens det rcker lngt nr fisken kommer upp i storlek, den blir bortt 275cm och r mycket aktiv och mycket lttskrmd.

finns ju silverhaj, inte jttehajlik menmen.
http://hem.passagen.se/kent.andersso.../silverhaj.JPG
Citera
2007-02-17, 12:00
Medlem
Shitzors polares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
inte ens 720liters rcker nmnvrt till paroonhaj, ska man ha paroonhaj i utstllningsakvarie r det krav p MINST 30kubik men inte ens det rcker lngt nr fisken kommer upp i storlek, den blir bortt 275cm och r mycket aktiv och mycket lttskrmd.

Sorry, mitt fel. Sjlvklart krvs det strre n 720L.
Blir svrt fr privatperson att skaffa ett tillrckligt stor akvarium(akvariehus).
Jag mste varit vldigt trtt nr jag skrev det dr!
Citera
2007-02-22, 21:49
Medlem
Vagabondens avatar
Hmm, trist. Skulle vilja ha ngot unikt och vad vore bttre n en haj?
Jag var ute efter ngot halvstort, typ en meter, som man kunde ha i en lagom stor tank. Tnkte ha tanken som en "vgg" som avskiljer hallen i en stor lgenhet med ppen planlsning.
Citera
2007-02-22, 21:55
Medlem
Torst1s avatar
Kolla in p www.zoopet.com eller www.ciklid.se
Det r tv akvariesidor med massor av tips och artbeskrivningar som du kanske kan ha nytta av. Kasta dig sedan i deras forum s hittar du definitivt andra som har STORA fiskar, iofs i stora akvarier...
Citera
2007-02-23, 17:58
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Jag var ute efter ngot halvstort, typ en meter, som man kunde ha i en lagom stor tank.
d snackar vi tankar uppt 3meter och det kan du glmma om du bor i hyreshus, bor du i villa gr det men d br du frstrka golvet och bygga en riktigt stddig bnk att stlla det p.
ska du ha 1meter fisk br det va minst 1.5m djupt s fisken iallafall kan vnda.

tnk p att djup och hjd r 2 helt skilda saker nr man talar akvarier.

Citat:
Tnkte ha tanken som en "vgg" som avskiljer hallen i en stor lgenhet med ppen planlsning.
nt som frvrigt inte r lagligt med dom regler som finns idag, och nt man DEFINITIVT INTE ska ha med lttskrmda fiskar som paroonhaj.
har man lugna sjlvskra fiskar gr det dock.
Citera
2007-02-23, 20:47
Medlem
verraska vrlden/vrden och slppa in en vithaj...
nackdelen r vl att man mste hysta in en kossa i tanken varannan dag... men men, det kostar att ligga p topp...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in