2007-02-14, 18:17
Medlem
kalabalikens avatar
Verkar som min tråd från imorse rök i arkiveringen, så jag testar igen

Om nån vecka ska jag installera Ubuntu, men jag har börjat fundera lite redan nu. Om jag förstått saken rätt så syns inte Linuxpartitionerna överhuvudtaget från Windows.
Säg att jag ledsnar på Linux och vill "ha tillbaka" utrymmet till XP. Hur gör jag då?

Tillägg: Jag kommer att göra partitionerna på samma disk som XP ligger på vilket gör att jag inte gärna formatterar om hela disken.
Citera
2007-02-14, 18:27
Medlem
vådkas avatar
partitionmagic är perfekt för ändamålet
Citera
2007-02-14, 19:12
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vådka
partitionmagic är perfekt för ändamålet

OK. Partitionmagic kommer alltså att se partitionerna som inte syns i utforskaren i XP?
Slår man sedan ihop den gamla Linuxpartitionen med exempelvis c: och sedan är allt frid och fröjd?
Citera
2007-02-14, 19:17
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
OK. Partitionmagic kommer alltså att se partitionerna som inte syns i utforskaren i XP?
Slår man sedan ihop den gamla Linuxpartitionen med exempelvis c: och sedan är allt frid och fröjd?
Precis, eventuellt kan man riskera dataförlust om man ändrar storlekar på befintliga partitioner - om så är fallet lär P.Magic varna dig för det. Se det som en möjlighet för dig att få D:\ och bättre ordning bland dina filer.
Citera
2007-02-14, 22:05
Medlem
Citat:
Om jag förstått saken rätt så syns inte Linuxpartitionerna överhuvudtaget från Windows.

Jodå, fast inte i Explorer. I diskhanteraren (där man hanterar partitioner) syns de däremot.

Citat:
Säg att jag ledsnar på Linux och vill "ha tillbaka" utrymmet till XP. Hur gör jag då?

Du tar bort dem i diskhanteraren och skapar en ny partition på det nu lediga området på hårddisken. Diskhanteraren kan däremot inte slå ihop partitioner eller ändra storlek på en befintlig partition, då behövs specialprogram som Partition Magic eller GParted.

Diskhanteraren når du genom att klicka på Start och sedan högerklicka på My Computer/Den här datorn och välja Manage/Hantera. Sedan väljer du Disk Management/Diskhantering under Storage/Lagring.
Citera
2007-02-14, 23:01
Medlem
kalabalikens avatar
Tackar så mycket för svaren.

Jag kan dock tänka mig att i just detta forum så är det inte så många som tror att jag kommer att plocka bort Linux när jag väl installerat det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in