Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Lånar tråden lite...
Jag har det omvända problemet - jag får inte igång Windows. Har sökt en massa och provat men inte lyckats få igång det.
Gissar att problemet ligger i att jag kör Windows från en ide-disk på ett kontrollerkort medan Linux ligger på en sata-disk. Grub ligger på sata-disken.
Det är lite konstigt med grub. Root för Linux är (hd0,0), men när jag kollar geometry i grub säger den att det är ide-disken på kontrollerkortet.
Device.map säger:
(hd0) /dev/hde - första ide-disken på kontrollerkortet med Windows
(hd1) /dev/hdf - andra ide-disken på kontrollerkortet (tom linuxpartition)
(hd2) /dev/sda - sata-disken med Linux-systemet
Linux startar alltså utan problem. Jag förstår inte hur det kan göra det...

Har faktiskt ungefär samma problem.
Installerade nyss om SuSe och efter det så fick jag inte upp nån startmeny, vilket givetsvis fick mig att tro att grub inte installerades riktigt, men efter att ha skiftat bootordning på hårddiskarna i bios så dök startmenyn upp!
Nu uppstod istället ett annat problem: när jag försökte starta windows från startmenyn fick jag felmeddelande "kan inte hitta systemet" ungefär.
Min gissning är att det räcker att redigera grub, men till vad?
Saken är ju den att under installation så hittade den och mountade båda mina andra hårddiskar, så att den helt plötsligt skulle tappat bort var windows låg känns lite konstigt...
Nu har jag helt ärligt inte kollat så värst mycket på det, men som sagt, det BORDE funka att bara redigera inställningarna i grub.
Jag har från början vissa teorier om att det skulle ha att göra med att windows ligger på en sata-disk och SuSe på en ide, men verkar kunna skrota den tanken efter att ha läst den här tråden.