• 1
  • 2
2007-01-30, 14:32
Medlem
Jag har haft en fullt fungerande dual-boot under en lång tid, men bestämde mig nyligen för att skapa en ny NTFS-partition på min sekundära hårddisk.

Vad jag har förstått så måste en partition skapas med hjälp av Windows installationsprogram för att Windows skall kunna använda den, så jag satte i XP-skivan istället för att köra 'fdisk' i Linux, och skapade partitionen. Men sedan råkade jag trycka på enter istället för esc, så det vanliga installationsprogrammet startades (jag ville bara skapa en partition och sedan avbryta för att formatera den i Windows).
Installationsprogrammet började kopiera filer till hårddisk, så jag avbröt den. Men nu när jag startar datorn laddas inte grub, och jag hamnar i Windows XP på direkten utan möjlighet att välja OS.

Finns det något sätt jag kan ominstallera/återställa grub-installationen, eller måste jag ominstallera hela mitt Linux-system?

Jag har Debian Etch och grub var installerad på MBR.

Tack på förhand
Citera
2007-01-30, 14:56
Medlem
acuras avatar
Så länge du inte har tagit bort några partitioner där linux ligger så ska det inte vara några problem. Det går till så att du startar systemet med en kärna som ligger på en skiva med möjlighet att boota ifrån. Detta går till så att du i isolinuxs bootloader väljer att starta systemet från kärnan på skivan, detta brukar ske med något i stil med "linux root=/dev/hda1".

När systemet startat så installerar du grub i MBR igen med "grub-install /dev/hda".

* hda byts ut med den enhet som motsvarar din hårddisk.
Citera
2007-01-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Så länge du inte har tagit bort några partitioner där linux ligger så ska det inte vara några problem. Det går till så att du startar systemet med en kärna som ligger på en skiva med möjlighet att boota ifrån. Detta går till så att du i isolinuxs bootloader väljer att starta systemet från kärnan på skivan, detta brukar ske med något i stil med "linux root=/dev/hda1".

När systemet startat så installerar du grub i MBR igen med "grub-install /dev/hda".

* hda byts ut med den enhet som motsvarar din hårddisk.

Tack för svar.

En följdfråga bara:

Jag har flera partitioner på hda, vilken skall jag lägga grub i?
hda1 - windows-partition
eller
hda2 - linux-partition?
Citera
2007-01-30, 15:10
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynic
Tack för svar.

En följdfråga bara:

Jag har flera partitioner på hda, vilken skall jag lägga grub i?
hda1 - windows-partition
eller
hda2 - linux-partition?
Enbart hda inget mer. Om du väljer t.ex. hda2 kommer grub att installeras där.
Citera
2007-01-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cynic
Vad jag har förstått så måste en partition skapas med hjälp av Windows installationsprogram för att Windows skall kunna använda den

Vart har du fått det ifrån? För det första kan du använda fdisk i Linux, och för det andra finns det dessutom partitioneringsverktyg inbyggt i Windows. Windows installationsprogram behövs alltså inte. I Windows högerklickar du på Den här datorn och väljer Hantera. Sedan borde du kunna leta dig fram till diskhanteringen där du kan skapa och formatera partitioner.
Citera
2007-01-30, 17:29
Medlem
Löste det nu tack vare acura's hjälp, dock så gick jag in i recovery mode istället för att använda 'linux root=/dev/hda', därifrån kunde jag ominstallera grub.
Citera
2007-02-14, 16:09
Medlem
µTorrents avatar
Hur få igång ubuntu/linux efter ominstallation av XP?

Hej!

Jag installerade om XP för ett tag sedan och kommer nu inte längre in i mitt ubuntu...Jag kan inte starta via live CD:n och sitter nu och försöker fixa det hela via grub i livecdn.
Jag skriver först:

Kod:
sudo fdisk -l

Och får då fram att min lunixpartion ligger på HDA3. Då går jag in i grub och skriver:

Kod:
root (hd3,3)

Men får enbart fram "selected disk does not exist"...

Kan ngn hjälpa mig? Vill helst slippa installera om igen...
Citera
2007-02-14, 16:39
Medlem
acuras avatar
Här är nog lösningen på ditt problem.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=437303
Citera
2007-02-14, 16:52
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Här är nog lösningen på ditt problem.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=437303
Sammanfogade de två trådarna, det är förklaringen till förvirringen med länkningen nu.
/pd
Citera
2007-02-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av µTorrent
Kod:
sudo fdisk -l

Och får då fram att min lunixpartion ligger på HDA3. Då går jag in i grub och skriver:

Kod:
root (hd3,3)

Men får enbart fram "selected disk does not exist"...

Kan ngn hjälpa mig? Vill helst slippa installera om igen...

Grub numrerar diskar och partitioner från noll medan Linux numrerar dem från 1. /dev/hda1 i Linux borde alltså vara hd0,0. Den första nollan anger vilken disk det är (hda = hd0) och den andra nollan anger partitionen, så hda3 borde vara hd0,3.
Citera
2007-02-15, 10:55
Medlem
µTorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Grub numrerar diskar och partitioner från noll medan Linux numrerar dem från 1. /dev/hda1 i Linux borde alltså vara hd0,0. Den första nollan anger vilken disk det är (hda = hd0) och den andra nollan anger partitionen, så hda3 borde vara hd0,3.

Ahaa, detta ska jag genast testa, återkommer med resultat. Tack init!
Citera
2007-02-15, 10:59
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init

Borde det inte vara hd0,2?

hd0,0 = hda1
hd0,1 = hda2
hd0,2 = hda3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem