Citat:
Tänkte du dig en variant där alla moderatorer kan moderera i alla forum? Jag tror på personliga ansvarsområden där ett fåtal delar på modereringen i respektive forum. Det blir snabbt oöverskådligt om alltför många petar i trådarna. Är man två som modererar i ett forum och den andra moderatorn modererat några trådar så vet man som moderator att det är ganska schysst och man kan ägna sig åt att debattera istället. Skulle många moderatorer gå in i trådarna och radera enstaka inlägg tror jag att kvaliten faktiskt försämras, eller åtminstone blir ganska ojämn.
Ursprungligen postat av Lemasive
Men varför behövs det då moderatorer med personligt ansvar? Om det finns ett codex eller ett regelverk så bör det inte behövas någon moderator som skall tolka det, alltså bör en moderator kunna ta bort ett inlägg i I&I likväl som i filosofi. Det handlar ju knappast om att radera olika åsikter utan att ta bort trams och olika regelbrott. Om en tråd bör flyttas lär dom som är aktiva i den delen av forumet göra en moderator uppmärksam på det.
Vem ska man kontakta om man får ett inlägg raderat om det finns 50 moderatorer som kan ha petat i trådarna? Som upplägget är nu har du vanligen två moderatorer som är ganska vana vid debatten i just det delforumet och som ofta på ett bra sätt kan besvara dina frågor.
Jag kan i och för sig se en fördel om alla mods kunde moderera i alla delforum och det är i de fall då de ordinarie modsen inte är närvarande under något dygn, för då skulle snabbt bråk och spam kunna stävjas. Jag tror dock det skulle kunna bli en hel del spännande diskussioner i Outlaw om alla mods kunde moderera i alla delforum