2007-02-13, 17:51
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Men varför behövs det då moderatorer med personligt ansvar? Om det finns ett codex eller ett regelverk så bör det inte behövas någon moderator som skall tolka det, alltså bör en moderator kunna ta bort ett inlägg i I&I likväl som i filosofi. Det handlar ju knappast om att radera olika åsikter utan att ta bort trams och olika regelbrott. Om en tråd bör flyttas lär dom som är aktiva i den delen av forumet göra en moderator uppmärksam på det.
Tänkte du dig en variant där alla moderatorer kan moderera i alla forum? Jag tror på personliga ansvarsområden där ett fåtal delar på modereringen i respektive forum. Det blir snabbt oöverskådligt om alltför många petar i trådarna. Är man två som modererar i ett forum och den andra moderatorn modererat några trådar så vet man som moderator att det är ganska schysst och man kan ägna sig åt att debattera istället. Skulle många moderatorer gå in i trådarna och radera enstaka inlägg tror jag att kvaliten faktiskt försämras, eller åtminstone blir ganska ojämn.

Vem ska man kontakta om man får ett inlägg raderat om det finns 50 moderatorer som kan ha petat i trådarna? Som upplägget är nu har du vanligen två moderatorer som är ganska vana vid debatten i just det delforumet och som ofta på ett bra sätt kan besvara dina frågor.

Jag kan i och för sig se en fördel om alla mods kunde moderera i alla delforum och det är i de fall då de ordinarie modsen inte är närvarande under något dygn, för då skulle snabbt bråk och spam kunna stävjas. Jag tror dock det skulle kunna bli en hel del spännande diskussioner i Outlaw om alla mods kunde moderera i alla delforum
Citera
2007-02-13, 18:34
Medlem
ChristianXs avatar
Håller med Ruskis och Oddis helt. När jag modererar strävar jag givetvis efter att vaar så neutral som möjligt, och detta skall då synas tydligt i de inlägg jag gör som moderator.

Som användare, dvs alla andra tillfällen, då är jag och förväntar mig att bli behandlad som vilken annan användare som helst.

Är helt enkelt moderator för att jag uppskattar FB och vill gärna stödja det hela på det sättet jag kan, men skulle jag som användare ställas mot mig som moderator hade jag valt användarrollen hundra gånger av hundra, för det är användarna som gör Flashback. Det får man aldrig glömma.
Citera
2007-02-13, 18:40
Medlem
illums avatar
Ta inte illa upp nu, men... en tråd startad tidigare av just dig, Lemasive, med exakt samma ogenomtänkta åsikt i trådstart:
Moderatorer, vilka är ni och vad för personliga regler har ni?

Andra liknande trådar, de översta i mitt sökresultat:
Angående moderatorer och "privata" inlägg
Partiska Moderatorer
Jag tycker inte att moderatorerna gör ett bra jobb

Visst stör jag mig på en och annan moderator ibland, men att be någon som sitter här och moddar gratis att inte ens få tycka någonting, fy faan, det önskar jag nog inte någon. Urbota korkat förslag som dessutom ältats sönder i säkert 20 trådar redan.
Citera
2007-02-13, 18:59
Bannlyst
Helt värdelöst med moderatorer som enbart moddar och inte debatterar. Det är dom stridbara och skickliga debattörerna som ofta blir väldigt bra moderatorer också. Att enbart vistas på forumet för att moderera och se till att reglerna efterlevs måste vara outhärdligt. Pissförslag, det behövs inte fler regelrunkare det behövs färre och det behövs alltid moderatorer med bollkänsla hellre än detaljkunskap om regler och brinnande iver i att se till att de följs.
Citera
2007-02-13, 19:09
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Helt värdelöst med moderatorer som enbart moddar och inte debatterar. Det är dom stridbara och skickliga debattörerna som ofta blir väldigt bra moderatorer också. Att enbart vistas på forumet för att moderera och se till att reglerna efterlevs måste vara outhärdligt. Pissförslag, det behövs inte fler regelrunkare det behövs färre och det behövs alltid moderatorer med bollkänsla hellre än detaljkunskap om regler och brinnande iver i att se till att de följs.

Herregud,

NU blev jag kär!

Jag skriver under på varje ord.
Citera
2007-02-13, 19:15
Medlem
rebbans avatar
Alla moddar i dom delforumen jag besöker regelbundet moddar bra.
Det spelar ingen roll vilken personlig åsikt dom har i ett visst ämne dom moddar inte till fördel för sina åsikter utan är neutrala.
Citera
2007-02-13, 22:42
Medlem
Citat:
LA fick en kort flashback av första samtalet med nuvarande hustrun (må vara 20 år sedan... men ändå...)

Precis så tycker jag också TD!

Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Vem ska man kontakta om man får ett inlägg raderat om det finns 50 moderatorer som kan ha petat i trådarna?
Många skriver ju ett inlägg av typen:
Citat:
Trams raderat
/valfri mod
Då kan det ju inte vara så svårt att skriva av vem och varför...
Citat:
Trams raderat, Den fete evert och LA uppmanas att höja nivån eller lämna tråden!!!
/Mod xxx

... men Nej!
Jag tycker inte att alla ska modda överallt... men åtgärderna har en del brister... t.ex. så fick jag en varning tidigare utan att få veta att moderatorn raderat en hel del tramsinlägg (nej jag vägrar diskutera just den specifika varningen) ...

... En aktivare och tydligare moderering efterlyses alltså
Citera
2007-02-13, 22:54
Bannlyst
Citat:

Tyvärr finns det ett antal som gör precis så..
Citera
2007-02-14, 00:11
Medlem
ischs avatar
Citat:

En bra sammanfattning av mina tankar runt hur ett lyckat moderatskap. Är man enbart här för att plocka bort inlägg och svara på RB så tycker jag verkligen synd om den personen.

Själv försöker jag hålla en tydlig gräns mellan mig som användare (vilket jag är i stora delar av forumet) och som moderator. Eftersom jag är hyfsat ny så kan det vara lätt att missa någon notering att jag gör ett inlägg som isch modratorn eller isch den buttre användare men jag gör mitt bästa. Jag har som användare klara ideer vad jag tycker om de ämnerna där jag skriver men dessa måste man bortse ifrån när det kommer till att plcoka bort inlägg och låsa trådar.
Citera
2007-02-14, 02:41
Medlem
snapcases avatar
Om jag inte fick debattera skulle jag inte vara intresserad av att modda. Jag kom inte till FB för att radera dubbelposter eller radera trams. Jag kom hit för att debattera. Lycka till att hitta regelmaskiner utan åsikter.
Citera
2007-02-14, 03:22
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Är man enbart här för att plocka bort inlägg och svara på RB så tycker jag verkligen synd om den personen.

Anm: min fetstil

Är det en sån sak som kallas för freudiansk felskrivning?

Menar inget illa om allas vår storpostare, han är en klippa.
Citera
2007-02-14, 08:33
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Anm: min fetstil

Är det en sån sak som kallas för freudiansk felskrivning?

Menar inget illa om allas vår storpostare, han är en klippa.

Ah , fan va snyggt Nej inget ont om RB även om han får min postcount att se minst sagt blek ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in