Och jag sällar mej till kören.
Skulle jag själv tvingas välja mellan att få hjälpa till och driva forumet och att delta som debattör på detsamma, så skulle jag utan tvekan välja det senare.
Så jämra idealistisk är jag inte att jag skulle gå runt och städa åt andra.
Och därtill kommer frågan - hur skall vi då hitta de som är intresserade och kloka nog att vara dessa neutrala, opartiska men ändå ämneskunniga mods?
Den enda källan vi har är ju forumets deltagare och hur de beter sej på detta forum.
Så om vi då plockar de mest verbala och kunniga användarna, sätter en munkavle på dessa, så gör vi ju forumet ett ganska stor otjänst.
Jag begriper tanken, men i praktiken är den omöjlig.
Ett alternativ som ibland förs fram är att man som mod skall ha ett neutralt modsnick att moderera med, och debattera med det vanliga nicket.
Detta tycker jag är sämre än dagens läge. Dels tror jag på personligt ansvar, dels så kan ju inte användarna i så fall veta vem som modererar och därmed inte heller vara vaksamma mot eventuell partiskhet i modereringen. Dessutom är det ganska opraktiskt och lätt hänt att man gör missar som ändå avslöjar vem man är. Om nu inte redan uppmärksamma användare listat ut detta.
Nej, jag tycker att Flashback har det bästa sättet. Öppna kort, mods som deltar i debatten och som kan granskas av medlemmarna.