2007-02-15, 18:10
Medlem
Nemjungs avatar
Hm, ta och blanda ut färsen ungenfär som när du gör köttbullar eller liknande, med salt,peppar,ströbröd(alternativt krossatt knäckebröd) å blanda det till en fin färs som är fin i konsistensen. Sedan smaksätter du de bara med nån önskad örtkrydda, och varför inte skivade bacon bitar? smått skurna. DU tar bara helt enkelt å smaksätter de med de du känner för. Och nu till den hemliga ingrediensen. Vet inte om man kan kalla de för fyllning men de är suveränt endå, ni tar och kokar ägg som ni skalar och sedan bakar in i färsan, forma bara färsen fint runt om ägget till en fin rund form. Sedan bryner ni färs-ägg bollarna på en panna i smör. Färs-ägg bollarna får sedan färdiglagas inne i ugn. För annars om ni försöker färdilaga de på panna kommer de troligtvis sluta med att ni bränner de hela

Detta är ett tips, servera kanske en kryddig sallad till detta, tillsammans med kanske lite ris, nudlar eventuellt potatis. Tyvär kunde jag inte komma recept men tänk på bara ifall ni vill göra detta att ni blandar färsen som man gär när man ska göra köttbullar å sedan bara smaksätta med önskade kryddor,örter eller annat. Hoppas de smakar.
Citera
2007-02-16, 10:36
Medlem
Bowens avatar
Igår fick jag till en riktigt god måltid. Köttfärs med potatismos.

Sätt ugnen på ca 200 grader.

Gör din egen favorit köttfärsås men gärna lite fastare än vanligt så att den inte är så "rinnig". Gör klart potatismosen (jag körde på pulvermos) vispa ner ett ägg. Lägg sen köttfärsen i en ungsäker form. Häll potatismosen över och kanske lite ost om så önskas. In mitt i ugnen ca 10-15 minuter eller tills du ser mosen börjar få lite färg. Låt svalna 5-10 minuter sen servera. Smaskens!
Citera
2007-02-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen

Gör din egen favorit köttfärsås men gärna lite fastare än vanligt så att den inte är så "rinnig". Gör klart potatismosen (jag körde på pulvermos) vispa ner ett ägg. Lägg sen köttfärsen i en ungsäker form. Häll potatismosen över och kanske lite ost om så önskas. In mitt i ugnen ca 10-15 minuter eller tills du ser mosen börjar få lite färg. Låt svalna 5-10 minuter sen servera. Smaskens!

En variant på det där brukar jag göra i giganto-kok, och dela upp i en-portioner i fryspåsar. Då har man "jag orkar inte laga"-mat hur länge som helst. Till och med en trettonårig son orkar micra det alldeles själv! (Det sista skall läsas med ironi med en dos av cynism )
Citera
2007-02-16, 12:23
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
En variant på det där brukar jag göra i giganto-kok, och dela upp i en-portioner i fryspåsar. Då har man "jag orkar inte laga"-mat hur länge som helst.
Det hade jag också planerat igår. Vi var två som åt. Gjorde iofs bara till 4 personer men hade tänkt ta med till jobb eventuellt värma efter jobb men så blev det inte. Hela formen tömdes istället och man var proppmät hela dagen/kvällen
Citera
2007-02-16, 12:28
Medlem
Citat:
Det hade jag också planerat igår. Vi var två som åt. Gjorde iofs bara till 4 personer men hade tänkt ta med till jobb eventuellt värma efter jobb men så blev det inte. Hela formen tömdes istället och man var proppmät hela dagen/kvällen

Haha, det där har man ju råkat ut för fler än en gång, att man underskattar sin egen vräka-i-sig-som-en-gris-kapacitet
Citera
2007-02-16, 12:35
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Haha, det där har man ju råkat ut för fler än en gång, att man underskattar sin egen vräka-i-sig-som-en-gris-kapacitet

haha ja precis. Men sen om man gör en lyckad rätt så käkar man även om man e mät bara för det var så gott och inget ska lämnas åt slumpen
Citera
2007-02-17, 16:49
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Ja, du ställer in dem råa, med bacon runt och det andra på toppen.

Jätteenkelt och gott!

Låter enkelt och gott ja, tack för tipset!
Citera
2007-02-19, 08:47
Medlem
Bowens avatar
Ingen som har något eget och spännande recept på cevapcici? blev helt sugen på det nu

Edit: Hittade ett recept som ska provas idag:

Ingredienser
Portioner: 4

500 g grovmalen blandfärs, gärna innehållande lamm
1 äggula
1 finriven gul lök
1 tsk drygt sambal oelek
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 krm peppar
grillolja

Gör så här
Blanda samtliga ingredienser utom grilloljan till en smidig färs.
Forma avlånga köttbullar, liknande s k järpar. Pensla med grillolja. Grilla över kolglöd.

Servera med finhackad rå lök, en blandsallad och gärna klyftpotatis. En tomatsås med grovhackade tomater och en smörsås, t ex béarnaise, är också goda tillbehör.
Citera
2007-02-19, 08:55
Medlem
Ninsos avatar
Citat:

Ungefär som en Shepherd's Pie. Jag brukar göra det rätt ofta, finns flera olika recept men jag gör så här: Stek upp köttfärs (själv gör jag på vegetarisk färs) med lite lök samt kryddor. Sen i med köttfärsen i en ugnsfast form, ett lager gröna ärtor (frysta går bra) sedan på med potatismos. "Räffla" sedan moset med en gaffel så det får en fin yta.

Blir allra godast om man gör eget mos. Jag brukar inte ha någon sås till, men brunsås/gräddsås passar nog bäst.
Citera
2007-02-21, 07:22
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ingen som har något eget och spännande recept på cevapcici? blev helt sugen på det nu

Edit: Hittade ett recept som ska provas idag:

Ingredienser
Portioner: 4

500 g grovmalen blandfärs, gärna innehållande lamm
1 äggula
1 finriven gul lök
1 tsk drygt sambal oelek
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 krm peppar
grillolja

Gör så här
Blanda samtliga ingredienser utom grilloljan till en smidig färs.
Forma avlånga köttbullar, liknande s k järpar. Pensla med grillolja. Grilla över kolglöd.

Servera med finhackad rå lök, en blandsallad och gärna klyftpotatis. En tomatsås med grovhackade tomater och en smörsås, t ex béarnaise, är också goda tillbehör.

Kan verkligen rekomendera detta. Gjorde det igår ikväll med ris och mangoraja som sås, jätte gott
Citera
2007-02-22, 22:48
Medlem
Johnny Blades avatar
Jag vill bara tacka för tipset om köttfärs med potatismos (eller om man ska kalla det en Shepherd's Pie)! Lagade till det ikväll och det blev mycket gott och även om det tog lite tid så var det helt klart värt det för nu har jag många portioner att frysa in och njuta av framöver.
Citera
2007-02-26, 09:17
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Blade
Jag vill bara tacka för tipset om köttfärs med potatismos (eller om man ska kalla det en Shepherd's Pie)! Lagade till det ikväll och det blev mycket gott och även om det tog lite tid så var det helt klart värt det för nu har jag många portioner att frysa in och njuta av framöver.
Så lite så...kul du gillade det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in