2007-02-13, 11:03
Bannlyst
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=617019

Någon som vet vilken mäklare det handlar om ??

Dom jag har sett som har mest lockpriser är Skandiamäklarna, men om detta är någon hos dom vet jag inte, men skulle vilja veta !
Citera
2007-02-13, 11:04
Medlem
Chalices avatar
Löjligt! Finns inte en mäklarfirma som inte har lockpriser. Alla bostadsrätter i sthlms innerstad budas upp minst 25-30%.
Citera
2007-02-13, 11:12
Bannlyst
Tycker själv det inte är så kul om jag kommer till ett objekt som jag klarar av att köpa och ser direkt jag kommer att det är fel prissatt. Däremot kan priserna trissas upp, men ofta är det helt uppenbart felsatt. Bra att man tar tag i detta !!
Citera
2007-02-13, 11:17
Medlem
Chalices avatar
Det är ju det jag menar. Alla innerstadsobjekt är underprissatta. Fattar man inte det så får man flytta till Enköping eller liknande. Räkna med en prisökning på 30% från utgångspris så är du hemma.

Skall man sätta dit denne mäklare skall ALLA interstadsmäklare sättas dit.
Citera
2007-02-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Det är ju det jag menar. Alla innerstadsobjekt är underprissatta. Fattar man inte det så får man flytta till Enköping eller liknande. Räkna med en prisökning på 30% från utgångspris så är du hemma.

Skall man sätta dit denne mäklare skall ALLA interstadsmäklare sättas dit.

Från DN:

"- Det är fortfarande låga priser i annonserna. Du kan ta vilken mäklare som helst och hitta stora prisskillnader. Det här är ett systemfel men det är bara mig de satt åt, säger han."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=617019

Instämmer i mäklarens uttalande. Han får ta skit när alla beter sig likadant. Läste nånstans att en bra mäklare ska kunna bedöma en lägenhets försäljningspris inom en felmarginal på 10%. Kanske det är dags för ett tak på hur mycket en lägenhet får gå upp i pris vid budgivning på säg 10%? Allt som är över det går till... ptja, jag vet inte. skatt? Som det är nu vinner alla utom köparna på lockpriser. Säljare och mäklare, klart de vill ha slagsmål om lägenheten.
Citera
2007-02-13, 11:43
Medlem
Mäklare känns som en extremt överbetalt och snudd på inkompetent yrkesgrupp.

För att inte tala om alla märkliga turer man sett vid försäljningar av lägenhet.
Har precis nyligen varit med om att en mäklare har värderat en lägenhet helt uppåt väggarna och därmed gett säljaren falska förespeglingar.

Generellt sett så är jag emot att införa så mycket regler när det gälelr budgivning.
Däremot skulle jag vilja se att säljaren MÅSTE sälja till högstbjudande, jag har vid flera tillfällen sett att säljaren dragit tillbaka försäljningen.
Precis som bud borde vara bindande, det går alltså att dra sig ur även efter man vunnit budgivningen.

Sen om buden börjar på 0 kr eller 45k/kvm tycker jag spelar mindre roll. Lockpriser är det minsta problemet i stockholms bostadsmarknad.

Jaha, ngn som vet vilken mäklare det är?
Citera
2007-02-13, 11:45
Medlem
-jOE!s avatar
Härligt!

Hoppas fler åker dit nu!
Citera
2007-02-13, 12:17
Medlem
rosamannens avatar
Jo, nog är mäklarbranschen konstig. Men sätter man ett utgångspris som ligger i närheten av vad som är ett rimligt slutpris, är det ingen som kommer och tittar.

Jag var och kollade på en kanonfin femma i Råsunda, Solna, utsatt för 3 295 000. Det var knappt en jävel där. Mäklaren fick dra till med fast pris i stället för det blev inga bud. När han satte ut samma lägenhet till ett fast pris på 3 575 000, blev han helt nerringd.

Man räknar helt enkelt med en ganska väl tilltagen budgivning. Och det gör köparna också, vilket gör att ingen kommer på en visning där utgångspriset är ens i närheten av en rimlig köpeskilling. Det värsta jag har sett var dock för fyra år sedan. En fyra på fyra trappor utan hiss och utan balkong. Dock fin sekelskifteslägenhet. Utgångspriset var 1 995 000 och köpeskillingen blev 2 850 000. Dock bad mäklaren om ursäkt för att han hade gjort en felaktig värdering...

Min nuvarande lägenhet har också behandlats av en inkompetent mäklare. "Fräscht badrum" stod det i annonsen. Jo, tjena! Originalbadrum från 1954 med utförsäkrade tätskikt och alltihop. Säljarens kommentar: "Jo, men han var här och det luktade inte illa." Men nog fan blev det en fuktskada i taket hos grannen under efter att vi skrivit kontrakt. Mäklaren sa bara: "Men ni tänkte väl ändå renovera badrummet, eller hur?" Jo, förvisso, men vi ville inte gärna bli tvingade till det. Dock kom vi överens med säljaren om att hon skulle stå för allt upp t o m fuktspärr och så stod vi för själva inredningen. Men en jävla cirkus var det. Vi kom hem från BB med vår nyfödde son samma dag som de satte in badkaret...
Citera
2007-02-13, 12:19
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Vad gnäller ni om egentligen? Det är ju marknaden, inte mäklaren, som sätter prisnivån!
Citera
2007-02-13, 12:28
Medlem
Stewie_griffins avatar
Fattar inte vad som är fel med lockpriser... Det är ju för helvete budgivning. Det skulle kunna stå utgångspris en krona och det fortfarande inte fel. Konstiga lagar vet man ju sen långt tidigare att vi har..
Citera
2007-02-13, 13:18
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt

Instämmer i mäklarens uttalande. Han får ta skit när alla beter sig likadant. Läste nånstans att en bra mäklare ska kunna bedöma en lägenhets försäljningspris inom en felmarginal på 10%.

Klart dom kan. Sålde en lgh i sthlm innan jul och mäklaren värderade den till 45 000 /kvm men tyckte vi skulle lägga oss på 32 000/kvm i annonsen. Så att mäklare missbedömer är bara skitsnack. Alla vet att det är på detta viset det funkar.
Citera
2007-02-13, 13:34
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheSnake
Vad gnäller ni om egentligen? Det är ju marknaden, inte mäklaren, som sätter prisnivån!

Mäklaren skall kunna marknaden! Höjden av inkompetens på den fronten stod mäklaren som frågade ordföranden i min förening om vad lägenheterna brukade gå för. En mäklare skall vara så inläst på priserna att han kan svar på frågor i sömnen.

Skulle gissa på Notar som är pionjärer på lockpriser eller Eric Olsson som är arvtagarna. Erik ohlsson är för övrigt en riktig Kalle Anka firma som jag aldrig skulle göra affärer med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in