Jo, nog är mäklarbranschen konstig. Men sätter man ett utgångspris som ligger i närheten av vad som är ett rimligt slutpris, är det ingen som kommer och tittar.
Jag var och kollade på en kanonfin femma i Råsunda, Solna, utsatt för 3 295 000. Det var knappt en jävel där. Mäklaren fick dra till med fast pris i stället för det blev inga bud. När han satte ut samma lägenhet till ett fast pris på 3 575 000, blev han helt nerringd.
Man räknar helt enkelt med en ganska väl tilltagen budgivning. Och det gör köparna också, vilket gör att ingen kommer på en visning där utgångspriset är ens i närheten av en rimlig köpeskilling. Det värsta jag har sett var dock för fyra år sedan. En fyra på fyra trappor utan hiss och utan balkong. Dock fin sekelskifteslägenhet. Utgångspriset var 1 995 000 och köpeskillingen blev 2 850 000. Dock bad mäklaren om ursäkt för att han hade gjort en felaktig värdering...
Min nuvarande lägenhet har också behandlats av en inkompetent mäklare. "Fräscht badrum" stod det i annonsen. Jo, tjena! Originalbadrum från 1954 med utförsäkrade tätskikt och alltihop. Säljarens kommentar: "Jo, men han var här och det luktade inte illa." Men nog fan blev det en fuktskada i taket hos grannen under efter att vi skrivit kontrakt. Mäklaren sa bara: "Men ni tänkte väl ändå renovera badrummet, eller hur?" Jo, förvisso, men vi ville inte gärna bli tvingade till det. Dock kom vi överens med säljaren om att hon skulle stå för allt upp t o m fuktspärr och så stod vi för själva inredningen. Men en jävla cirkus var det. Vi kom hem från BB med vår nyfödde son samma dag som de satte in badkaret...