• 1
  • 2
2007-02-13, 09:39
Medlem
Trillskes avatar
Lyckades komma undan med en floppad AKs frg mot en 75s straightflush (tack och lov visade han den) och kom att tnka p att detta r ngot jag sjlv frbttrat vldigt mycket i mitt spel p sistone: att slppa monsterhnder.

Ngra hnder senare satt dock jag istllet p 75, floppade 7-5-7-Q-J och var dum nog att syna ett riktigt overbet p rivern trotts att jag i princip visste att jag var slagen. 3 hjrter lg ute och jag mtte en bra spelare, s enda handen jag egentligen kunde sl vore 55 (eller en idiotbluff).

Hur lngt har ni andra kommit i detta? Om ni har A7, och floppen kommer 277, kan ni d slppa handen utan scarecards p turn och river om ni knner p er att motstndare har kken? Mnga pokerspelare har instinkten och kunskapen men synar mot bttre vetande och sger till sig sjlv "jvla colddeck" strax fre synen kommer. Sanningen r frstss att det r dligt spel att syna, snarare n otur.

Om ni har KK och en motspelare representerat AA, kan ni d t.e.x. slppa floppen AKx?

Jag tnker primrt cashgames. I turnering (framfrallt med internet-strukturerna) har man oftast inte rd med samma extrema folds. I exemplet ovan fr man nog d ofta nja sig med chansen att motstndaren har AK.
Citera
2007-02-13, 09:49
Medlem
Torchs avatar
Intressant frgestllning faktiskt. Kan sjlv erknna att jag blivit bttre p det i alla fall. Har insett att jag faktiskt r salgen i vissa tillfllen.

Innan hade jag problemet att jag vgrade se mig slagen om jag floppade en monsterhand. Men men, man lr sig med tiden.

Dock s kan jag ibland fortfarande ha svrt att slppa vissa hnder, andra sidan r det s genomskinligt nr ngon gr all-in p rivern...
Citera
2007-02-13, 09:50
Medlem
Dreass avatar
Hej! Nej har aldrig lyckats med nn riktig monsterfold sdr, har vl lyckats lgga AA mot nn som verbetar men aldrig lagt hgsta frgen! Har sj kt dit med A hg frg mot en som floppade Straightflush! KK preflop och KK efter att floppen kommit och ser ut typ 9-7-4 alla i olika frg d suger det och gr fan i mig ont att folda. Kan inte gra nt annat nr personen rereraisat preflop och sen kommer in med en potraise!

Andreas
Citera
2007-02-13, 10:05
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ngra hnder senare satt dock jag istllet p 75, floppade 7-5-7-Q-J och var dum nog att syna ett riktigt overbet p rivern trotts att jag i princip visste att jag var slagen. 3 hjrter lg ute och jag mtte en bra spelare, s enda handen jag egentligen kunde sl vore 55 (eller en idiotbluff).

Handen ovan, foldade du den? Vad spelar det fr roll att tre hjrter lg ute? Du VILL ju att motstndaren ska ha frg i det lget. Finns betydligt fler hnder n 55 som du slr dr. Har mycket svrt att se hur det skulle kunna vara lnsamt att folda den typen av hnder du beskriver. Ibland r det bara att betala av i poker, r man rdd fr att frlora pengar kanske man ska hlla sig till nt sllskapsspel i stllet.

Och som sagt, frtydliga grna ditt resonemang ang. handen ovan.
Citera
2007-02-13, 10:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Handen ovan, foldade du den? Vad spelar det fr roll att tre hjrter lg ute? Du VILL ju att motstndaren ska ha frg i det lget. Finns betydligt fler hnder n 55 som du slr dr. Har mycket svrt att se hur det skulle kunna vara lnsamt att folda den typen av hnder du beskriver. Ibland r det bara att betala av i poker, r man rdd fr att frlora pengar kanske man ska hlla sig till nt sllskapsspel i stllet.

Och som sagt, frtydliga grna ditt resonemang ang. handen ovan.
Nej, det exemplet synade jag och var som jag ven (egentligen?) trodde slagen; motstndaren hade JJ.

Jag kom ganska billigt (3xBB) in med 75s mot en tight men bra kille och hoppades kncka ett verpar eller liknande. Floppade 757, allts nten, och bestmde mig vl redan dr att detta var min hand. Bettar omkring halva potten och fr syn. Turn kommer Q. Checkade fr att trappa, fr tyvrr en check tillbaka, och river kommer J. Jag bettar potten och hoppas att han har AA/KK eller frgen och gr en motvillig syn. Istllet lgger han in ett monster-raise p ungefr 3-4x potten (minns inte exakta summan). Han skulle aldrig gra den raisen med frgen, d bordet r parat skulle han bara syna. Han skulle raisa med QQ, JJ, 55, eller en sjuk bluff. 55 gr dessutom i princip bort tackvare preflop raiset. Mjligheten fanns med den var liten. Har heller aldrig sett honom bluffa, och att d pltsligt gra det med en extrem overbet knns ologiskt. Hade han bara dubblat ska man nog syna och betala av, men d han bettade lngt ver potten gjorde jag en dlig syn. Till mitt frsvar en dlig syn nstan alla spelare hade gjort. S hr i efterhand skulle jag nog ltit bli att betta rivern, d hans bet nog hade varit mindre, och bde JJ och QQ var fullt logiska hnder. S fr att frklara mina tankegngar: Om en tight spelare raisar stort p rivern ska man sllan syna.

Det r en svrspelad hand eftersom jag vill ha betalt med nten, och denna spelaren hade flytt fltet om jag bettat hrt redan frn floppen. verhuvudtaget tycker jag att det r drygt att mta dessa tighta spelare, d man vinner ett gng sm potter men har inte rd med ett enda misstag. Spelar man bra r det ltta byten, men tappar man koncentrationen smller det, och sen fr man inte tillbaka skiten.
Citera
2007-02-13, 10:44
Medlem
techno_the_kings avatar
Som jag har fattat det hela som r att du floppade en kk & du callade nda till slutet vad hade fi d eftersom han tydligen vann handen frklara!!

Edit : fick min frklaring s skit i & citera mig
Citera
2007-02-13, 11:01
Medlem
Capones avatar
Citat:
55 gr dessutom i princip bort tackvare preflop raiset.

Mrkligt, han mste varit riktigt jkla tight om du inte trodde han skulle kunna raisa med 55. Och visst kan det vara vrt att spela 75s ibland men om jag ska spela en sn hand vill jag helst ha kommandot (kanske inte applicerbart i det hr lget eftersom motstndaren raisat) men frmst av allt vill jag inte spela den ur position! Icke!
Citera
2007-02-13, 11:07
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Om ni har KK och en motspelare representerat AA, kan ni d t.e.x. slppa floppen AKx?

Fr det frsta s hamnar man sllan i det lget om man spelar ABC-poker. KK ska raisas och re-raisas pre-flop. Om jag var uppe mot AA s skulle vi antagligen hamna all-in innan floppen.

Men OK, om jag spelade mot en ultratight spelare som inte raisat p 100 hnder, men pltsligt re-raisar mig pre-flop nr jag sitter med kungarna s kan jag, om jag har en riktigt bra read p att han har essen, vlja att syna fr att frska trffa trissen. Om det d kommer AKx s har jag ju satt honom p ess och borde allts lgga mig om han pushar p floppen, men jag tror nd inte att jag skulle kunna gra det. Skulle nog intala mig nd att han har typ AKs.
Citera
2007-02-13, 11:11
Medlem
PokerByJozos avatar
Hller med Flinta82, det finns en rad olika hnder du kunde sl i detta lget speciellt som du sger att det lg 3 hjrter ute, frutom en mjlig frg s kan ju snubben sitta med A7 AQ eller kanske t o m QJ, fr vrigt ska man ju inte glmma bort att det r inte alltid det krvs en kk fr att ngon ska g allin p ett cashbord
Citera
2007-02-13, 11:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokerByJozo
Hller med Flinta82, det finns en rad olika hnder du kunde sl i detta lget speciellt som du sger att det lg 3 hjrter ute, frutom en mjlig frg s kan ju snubben sitta med A7 AQ eller kanske t o m QJ, fr vrigt ska man ju inte glmma bort att det r inte alltid det krvs en kk fr att ngon ska g allin p ett cashbord
Nej, det r ju frn spelare till spelare. Men fr en bra spelare som vet att den mter en bra spelare krvs det mer n frg fr att reraisa rivern p ett parat bord.
Citera
2007-02-13, 11:50
Medlem
du gr frn klarhet till klarhet min vn..imponerande att stta honom p straightlflushen..fr nog stta in dig p den dr topplistan ver tidernas bsta spelare
Citera
2007-02-13, 12:03
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas_johanss
du gr frn klarhet till klarhet min vn..imponerande att stta honom p straightlflushen..fr nog stta in dig p den dr topplistan ver tidernas bsta spelare

Det tnkte jag med p!!

Har man ntfrgen och slpper den fr att det finns ett mjligt hlfrgstegedrag ute s r man....

Jag kper att du slpper ntfrgen om det ligger 8910J ute tex men 689? Njaaa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in