Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Handen ovan, foldade du den? Vad spelar det för roll att tre hjärter låg ute? Du VILL ju att motståndaren ska ha färg i det läget. Finns betydligt fler händer än 55 som du slår där. Har mycket svårt att se hur det skulle kunna vara lönsamt att folda den typen av händer du beskriver. Ibland är det bara att betala av i poker, är man rädd för att förlora pengar kanske man ska hålla sig till nåt sällskapsspel i stället.
Och som sagt, förtydliga gärna ditt resonemang ang. handen ovan.
Nej, det exemplet synade jag och var som jag även (egentligen?) trodde slagen; motståndaren hade JJ.
Jag kom ganska billigt (3xBB) in med 75s mot en tight men bra kille och hoppades knäcka ett överpar eller liknande. Floppade 757, alltså nöten, och bestämde mig väl redan där att detta var min hand. Bettar omkring halva potten och får syn. Turn kommer Q. Checkade för att trappa, får tyvärr en check tillbaka, och river kommer J. Jag bettar potten och hoppas att han har AA/KK eller färgen och gör en motvillig syn. Istället lägger han in ett monster-raise på ungefär 3-4x potten (minns inte exakta summan). Han skulle aldrig göra den raisen med färgen, då bordet är parat skulle han bara syna. Han skulle raisa med QQ, JJ, 55, eller en sjuk bluff. 55 går dessutom i princip bort tackvare preflop raiset. Möjligheten fanns med den var liten. Har heller aldrig sett honom bluffa, och att då plötsligt göra det med en extrem overbet känns ologiskt. Hade han bara dubblat ska man nog syna och betala av, men då han bettade långt över potten gjorde jag en dålig syn. Till mitt försvar en dålig syn nästan alla spelare hade gjort.

Så här i efterhand skulle jag nog låtit bli att betta rivern, då hans bet nog hade varit mindre, och både JJ och QQ var fullt logiska händer. Så för att förklara mina tankegångar: Om en tight spelare raisar stort på rivern ska man sällan syna.
Det är en svårspelad hand eftersom jag vill ha betalt med nöten, och denna spelaren hade flytt fältet om jag bettat hårt redan från floppen. Överhuvudtaget tycker jag att det är drygt att möta dessa tighta spelare, då man vinner ett gäng små potter men har inte råd med ett enda misstag. Spelar man bra är det lätta byten, men tappar man koncentrationen smäller det, och sen får man inte tillbaka skiten.