2007-02-13, 09:39
Medlem
Trillskes avatar
Lyckades komma undan med en floppad AKs färg mot en 75s straightflush (tack och lov visade han den) och kom att tänka på att detta är något jag själv förbättrat väldigt mycket i mitt spel på sistone: att släppa monsterhänder.

Några händer senare satt dock jag istället på 75, floppade 7-5-7-Q-J och var dum nog att syna ett riktigt overbet på rivern trotts att jag i princip visste att jag var slagen. 3 hjärter låg ute och jag mötte en bra spelare, så enda handen jag egentligen kunde slå vore 55 (eller en idiotbluff).

Hur långt har ni andra kommit i detta? Om ni har A7, och floppen kommer 277, kan ni då släppa handen utan scarecards på turn och river om ni känner på er att motståndare har kåken? Många pokerspelare har instinkten och kunskapen men synar mot bättre vetande och säger till sig själv "jävla colddeck" strax före synen kommer. Sanningen är förståss att det är dåligt spel att syna, snarare än otur.

Om ni har KK och en motspelare representerat AA, kan ni då t.e.x. släppa floppen AKx?

Jag tänker primärt cashgames. I turnering (framförallt med internet-strukturerna) har man oftast inte råd med samma extrema folds. I exemplet ovan får man nog då ofta nöja sig med chansen att motståndaren har AK.
Citera
2007-02-13, 09:49
Medlem
Torchs avatar
Intressant frågeställning faktiskt. Kan själv erkänna att jag blivit bättre på det i alla fall. Har insett att jag faktiskt är salgen i vissa tillfällen.

Innan hade jag problemet att jag vägrade se mig slagen om jag floppade en monsterhand. Men men, man lär sig med tiden.

Dock så kan jag ibland fortfarande ha svårt att släppa vissa händer, å andra sidan är det så genomskinligt när någon går all-in på rivern...
Citera
2007-02-13, 09:50
Medlem
Dreass avatar
Hej! Nej har aldrig lyckats med nån riktig monsterfold sådär, har väl lyckats lägga AA mot nån som överbetar men aldrig lagt högsta färgen! Har sj åkt dit med A hög färg mot en som floppade Straightflush! KK preflop och KK efter att floppen kommit och ser ut typ 9-7-4 alla i olika färg då suger det och gör fan i mig ont att folda. Kan inte göra nåt annat när personen rereraisat preflop och sen kommer in med en potraise!

Andreas
Citera
2007-02-13, 10:05
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Några händer senare satt dock jag istället på 75, floppade 7-5-7-Q-J och var dum nog att syna ett riktigt overbet på rivern trotts att jag i princip visste att jag var slagen. 3 hjärter låg ute och jag mötte en bra spelare, så enda handen jag egentligen kunde slå vore 55 (eller en idiotbluff).

Handen ovan, foldade du den? Vad spelar det för roll att tre hjärter låg ute? Du VILL ju att motståndaren ska ha färg i det läget. Finns betydligt fler händer än 55 som du slår där. Har mycket svårt att se hur det skulle kunna vara lönsamt att folda den typen av händer du beskriver. Ibland är det bara att betala av i poker, är man rädd för att förlora pengar kanske man ska hålla sig till nåt sällskapsspel i stället.

Och som sagt, förtydliga gärna ditt resonemang ang. handen ovan.
Citera
2007-02-13, 10:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Handen ovan, foldade du den? Vad spelar det för roll att tre hjärter låg ute? Du VILL ju att motståndaren ska ha färg i det läget. Finns betydligt fler händer än 55 som du slår där. Har mycket svårt att se hur det skulle kunna vara lönsamt att folda den typen av händer du beskriver. Ibland är det bara att betala av i poker, är man rädd för att förlora pengar kanske man ska hålla sig till nåt sällskapsspel i stället.

Och som sagt, förtydliga gärna ditt resonemang ang. handen ovan.
Nej, det exemplet synade jag och var som jag även (egentligen?) trodde slagen; motståndaren hade JJ.

Jag kom ganska billigt (3xBB) in med 75s mot en tight men bra kille och hoppades knäcka ett överpar eller liknande. Floppade 757, alltså nöten, och bestämde mig väl redan där att detta var min hand. Bettar omkring halva potten och får syn. Turn kommer Q. Checkade för att trappa, får tyvärr en check tillbaka, och river kommer J. Jag bettar potten och hoppas att han har AA/KK eller färgen och gör en motvillig syn. Istället lägger han in ett monster-raise på ungefär 3-4x potten (minns inte exakta summan). Han skulle aldrig göra den raisen med färgen, då bordet är parat skulle han bara syna. Han skulle raisa med QQ, JJ, 55, eller en sjuk bluff. 55 går dessutom i princip bort tackvare preflop raiset. Möjligheten fanns med den var liten. Har heller aldrig sett honom bluffa, och att då plötsligt göra det med en extrem overbet känns ologiskt. Hade han bara dubblat ska man nog syna och betala av, men då han bettade långt över potten gjorde jag en dålig syn. Till mitt försvar en dålig syn nästan alla spelare hade gjort. Så här i efterhand skulle jag nog låtit bli att betta rivern, då hans bet nog hade varit mindre, och både JJ och QQ var fullt logiska händer. Så för att förklara mina tankegångar: Om en tight spelare raisar stort på rivern ska man sällan syna.

Det är en svårspelad hand eftersom jag vill ha betalt med nöten, och denna spelaren hade flytt fältet om jag bettat hårt redan från floppen. Överhuvudtaget tycker jag att det är drygt att möta dessa tighta spelare, då man vinner ett gäng små potter men har inte råd med ett enda misstag. Spelar man bra är det lätta byten, men tappar man koncentrationen smäller det, och sen får man inte tillbaka skiten.
Citera
2007-02-13, 10:44
Medlem
techno_the_kings avatar
Som jag har fattat det hela som är att du floppade en kåk & du callade ända till slutet vad hade fi då eftersom han tydligen vann handen förklara!!

Edit : fick min förklaring så skit i & citera mig
Citera
2007-02-13, 11:01
Medlem
Capones avatar
Citat:
55 går dessutom i princip bort tackvare preflop raiset.

Märkligt, han måste varit riktigt jäkla tight om du inte trodde han skulle kunna raisa med 55. Och visst kan det vara värt att spela 75s ibland men om jag ska spela en sån hand vill jag helst ha kommandot (kanske inte applicerbart i det här läget eftersom motståndaren raisat) men främst av allt vill jag inte spela den ur position! Icke!
Citera
2007-02-13, 11:07
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Om ni har KK och en motspelare representerat AA, kan ni då t.e.x. släppa floppen AKx?

För det första så hamnar man sällan i det läget om man spelar ABC-poker. KK ska raisas och re-raisas pre-flop. Om jag var uppe mot AA så skulle vi antagligen hamna all-in innan floppen.

Men OK, om jag spelade mot en ultratight spelare som inte raisat på 100 händer, men plötsligt re-raisar mig pre-flop när jag sitter med kungarna så kan jag, om jag har en riktigt bra read på att han har essen, välja att syna för att försöka träffa trissen. Om det då kommer AKx så har jag ju satt honom på ess och borde alltså lägga mig om han pushar på floppen, men jag tror ändå inte att jag skulle kunna göra det. Skulle nog intala mig ändå att han har typ AKs.
Citera
2007-02-13, 11:11
Medlem
PokerByJozos avatar
Håller med Flinta82, det finns en rad olika händer du kunde slå i detta läget speciellt som du säger att det låg 3 hjärter ute, förutom en mäjlig färg så kan ju snubben sitta med A7 AQ eller kanske t o m QJ, för övrigt ska man ju inte glömma bort att det är inte alltid det krävs en kåk för att någon ska gå allin på ett cashbord
Citera
2007-02-13, 11:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokerByJozo
Håller med Flinta82, det finns en rad olika händer du kunde slå i detta läget speciellt som du säger att det låg 3 hjärter ute, förutom en mäjlig färg så kan ju snubben sitta med A7 AQ eller kanske t o m QJ, för övrigt ska man ju inte glömma bort att det är inte alltid det krävs en kåk för att någon ska gå allin på ett cashbord
Nej, det är ju från spelare till spelare. Men för en bra spelare som vet att den möter en bra spelare krävs det mer än färg för att reraisa rivern på ett parat bord.
Citera
2007-02-13, 11:50
Medlem
du går från klarhet till klarhet min vän..imponerande att sätta honom på straightlflushen..får nog sätta in dig på den där topplistan över tidernas bästa spelare
Citera
2007-02-13, 12:03
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas_johanss
du går från klarhet till klarhet min vän..imponerande att sätta honom på straightlflushen..får nog sätta in dig på den där topplistan över tidernas bästa spelare

Det tänkte jag med på!!

Har man nötfärgen och släpper den för att det finns ett möjligt hålfärgstegedrag ute så är man....

Jag köper att du släpper nötfärgen om det ligger 8910J ute tex men 689? Njaaa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in