2019-11-20, 18:46
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag slipper ju grna filmer utan ett raspande ljud som frstr upplevelsen. Generellt sett.

Men alla tycker inte tycker s. Mnga gillar inte komprimeringen p CD och saknar den dr knslan.

(Varfr har folk brjat svara p massor av mina gamla inlgg helt pltsligt? )
Citera
2019-11-21, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Men alla tycker inte tycker s. Mnga gillar inte komprimeringen p CD och saknar den dr knslan.

(Varfr har folk brjat svara p massor av mina gamla inlgg helt pltsligt? )

Komprimering p CD? h, frvirrad. Vad har jag missat? Jag nskar dig lycka till med att lyssna p klassik musik p vinyl. Det r inget fr veklingar direkt. Det r inte vem som helst som str ut med det dr raspandet d.

Vet inte varfr. Det kanske r jag som rotar igng gamla trdar bara?
Citera
2019-11-21, 00:42
Medlem
Flammarions avatar
Vinyl, fr sjlva ritualen och nostalgiknslan. Gillar ven stort format p album-cover.
Citera
2019-11-21, 20:14
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Komprimering p CD? h, frvirrad. Vad har jag missat? Jag nskar dig lycka till med att lyssna p klassik musik p vinyl. Det r inget fr veklingar direkt. Det r inte vem som helst som str ut med det dr raspandet d.

Jag lyssnar inte p klassisk musik. Jag fredrar hrdrock. Visst CD gr bra det med, men inget slr vinyl enligt mig. Sedan om man inte vill ha "raspande och sprakande" fr man vl investera i en bra spelare oc bra nl som inte skr. Man kan f ett riktigt jmnt och varmt ljud med rtt utrustning!!!
Citera
2019-11-22, 05:10
Medlem
ArgKiness avatar
Citat:

r nog mastringen han menar, lgsta volymen trycks upp fr fetare hgre ljud med minskad dynamik 😋 nufrtiden allafall
Citera
2019-11-22, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Jag lyssnar inte p klassisk musik. Jag fredrar hrdrock. Visst CD gr bra det med, men inget slr vinyl enligt mig. Sedan om man inte vill ha "raspande och sprakande" fr man vl investera i en bra spelare oc bra nl som inte skr. Man kan f ett riktigt jmnt och varmt ljud med rtt utrustning!!!

Det hr beror ju en del p vilka hgtalare osv. man har anser jag. Just nu kr jag HPM-100 + ett par Alfaton-hgtalare i Huvudstereon:
https://duckduckgo.com/?q=hpm-100&t=...ages&ia=images

Kr Technics SL-1210 + ngon Shure-nl fr 800 spnn (!!!). Tidigare har jag haft skithgtalare dr raspandet inte framgtt s tydligt. Nu hr jag det s bra s att jag orkar knappt med det. Men det beror p vilken musik det handlar om. Fr jmnt och varmt ljud kr jag CD fr slamrigt bra punks kr jag vinyl.

Visst, om jag lgger ut ett par miljoner SEK, bara har mint-skivor, skulle jag skert kunna tycka att det funkar, men det gr det inte nu tycker jag.

Att ht. sga att CD r bttre n vinyl eller vinyl r bttre n CD, s enkelt, r ju jttekonstigt tycker jag. Det r s mnga faktorer som spelar in.
Citera
2019-11-22, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgKines
r nog mastringen han menar, lgsta volymen trycks upp fr fetare hgre ljud med minskad dynamik 😋 nufrtiden allafall

Ja, det kanske r det. Sn komprimering knner jag ju mycket vl till, men det har ju inget med formatet CD i sig att gra. Komplicerade frgor snt hr som br tas p strsta allvar!
Citera
2019-11-22, 17:48
Medlem
Dissociatives avatar
Jag fredrar helt klart vinyl, CD tycker jag lter fr skarpt och kalt. Det r ett otrevligt ljud.
Vinyl lter varmt, mjukt och behagligt. Mycket trevligare att lyssna p. Kper enbart CD om jag inte har rd med vinylen.

Sen r ju sjlva formatet roligare ocks, vilket r en bonus. Strre sleeves, ngra varv med kolfiberborsten och s rengra nlen fre varje spelning. Vinyl passar bttre fr den som vill pyssla med ngot och som hobby.
Citera
2019-11-22, 23:49
Bannlyst
Jag kan f.. rekommendera den hr filmen (fanns p ngon google-video-historia frr, men hittar den inte nu): https://www.imdb.com/title/tt0120454/

I den r b.la. en med som har som ml att ha ALLT som slppts p vinyl. ver hela vrlden. Ngonsin. Har fr mig att han har ca. tre miljoner (kan vara HELT ute och cykla) vinyler just d. Han jobbar p en biltvtt och ser ut som en mager Christer Petterson.
Citera
2019-11-23, 19:17
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
I den r b.la. en med som har som ml att ha ALLT som slppts p vinyl. ver hela vrlden. Ngonsin. Har fr mig att han har ca. tre miljoner (kan vara HELT ute och cykla) vinyler just d. Han jobbar p en biltvtt och ser ut som en mager Christer Petterson.

Sett den dr filmen, en del ganska eccentriska figurer dr. Skrytjnsen och Pettersson-kopian r ett koksat rvhl och en ren lgnhals. Han sger sig ha nra 1 miljon skivor (right...) och misslyckas kapitalt nr han ska skryta om hur han vet exakt vilka ltar och ltordningen p alla skivor. Han sger sig ha nra nog alla popsinglar som ngonsin gjorts, vem som helst kan se att hela hans sopiga liv r en lgn. Han hvdar att det bara finns 4 band p bokstaven Q, och s blir han verbevisat genast, dra t helvete vilken idiot....

Det r ett ganska sorgligt dokument, gillar den inte speciellt mkt. Den r mer fokuserad p hoardare i flera avseenden. Ser hellre en snyggt gjord dokumentr om serisa samlare n skrp filmat om skrp p 90-talet.
Citera
2019-11-23, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Sett den dr filmen, en del ganska eccentriska figurer dr. Skrytjnsen och Pettersson-kopian r ett koksat rvhl och en ren lgnhals. Han sger sig ha nra 1 miljon skivor (right...) och misslyckas kapitalt nr han ska skryta om hur han vet exakt vilka ltar och ltordningen p alla skivor. Han sger sig ha nra nog alla popsinglar som ngonsin gjorts, vem som helst kan se att hela hans sopiga liv r en lgn. Han hvdar att det bara finns 4 band p bokstaven Q, och s blir han verbevisat genast, dra t helvete vilken idiot....

Det r ett ganska sorgligt dokument, gillar den inte speciellt mkt. Den r mer fokuserad p hoardare i flera avseenden. Ser hellre en snyggt gjord dokumentr om serisa samlare n skrp filmat om skrp p 90-talet.

Ja, allts jag har inte sagt ngot om att den handlar om serisa, uppstyrda, skivsamlare. Mer psykologi/hoarding osv. Fast det r vl en och annan seris samlare med ocks?

Hela grejen om att Satan is Real skulle vara s otroligt megarare r konstig tycker jag. Den skivan r vl inte s raaaaare? Bara att kpa p discogs, nr man vill, vl?

Jag tycker den r vldigt sevrd i alla fall. Tyckte jag var ngorlunda tydlig med att Christer Petterson-kopian r en idiot med helt orealistiska ambitioner? Men jag r nd rtt imponerad av att han nd klarar s mnga ltar som han gr p den meningslsa samlingskivan som dras fram, slumpmssigt.
Citera
2019-11-25, 15:45
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Loudness war

och ja det gr mastra en CD utan det s beror inte p
format
utan vad det ska spelas upp p
De flesta nu sitter och glor p en telefon lyssnar i 13 sekunder i hgtalare i en trasig termos
med en massa plingeliplong i bakgrunden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in