Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Köper till 99% vinyl. Som någon sa så är det fortfarande stort inom punkscenen och andra stilar där D.I.Y (do it yourself) mentaliteten fortfarande dominerar. Att två band går ihop och delar på en 7"a som släpps i 500ex är inte särskillt ovanligt.
Det är väl mer DIY att distribuera sin musik på CDR med utskrivet omslag eller på nätet än att skicka iväg den till vinyltrollegubbarna för mastring och pressning?
En fördel som cd, mc och framförallt mp3/ogg/flac osv osv har gentemot vinyl är att musiken är (eller iallafall kan vara) portabel. Detta ger utökade möjigheter att lyssna på musiken i olika miljöer, något som åtminstone jag tycker kan ge en förhöjd upplevelse. En låt låter oftast rätt mycket fetare på ett dansgolv (om det nu beror på fetare anläggning, ljusshow, nån slags masspsykos, nåt helt annat eller en kombination låter jag vara osagt). På samma sätt tycker jag att andra saker kan trigga grejer i musiken, bara man är medveten om och lyssnar efter det. Prova att springa till tåget, knuffa undan allt och alla i rulltrappan och hinna pressa dej in genom tågdörrarna medan dom stängs med nån riktigt övermanglig exempelvis breakcore i lurarna. Adrenalin utlovas.