2007-05-19, 14:54
Medlem
von Clausewitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crenshaw Punch
Bah, lyxproblem!

Att ha skivor på väggen är både snyggt och visar vem man är... Jag har ett hörn i vardagsrummet med stereo i Bokhylla och tavellister med de skivor som bara ligger på eller varit på senast. Byter utseende hela tiden och lockar till lyssning.

Det går inte ed cd. Men mediat kvittar. Jag har ett litet antikvariat med en musikintresserad ägare. Att köpa det man inte vet, på rekommendation är bra.

vC
Citera
2007-05-19, 15:49
Medlem
Bloodstones avatar
Vinyl och Cd ska inte versus varandra överhuvudtaget de ska komplattera varandra, de är olika njutningsmedel med samma källa.
Citera
2007-05-19, 15:53
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Clausewitz
Vinyl har en särskild känsla... men det kräver sitt bibliotek. Bytte hyllor förra månaden med 3000+ skivor...
Men det kräver sin vård... bra spelare... RIAAsteg... lite pillande. Men snyggt och stilfullt.
Själv snöade jag in på en Linn Sondek LP12 med alltför många modifieringar (dyyyyrt). Men när jag lägger på stealin med Uriah Heep är det värt det!

vC

Svin..jag har bara ca 2000 plattor. Vad kör du för arm till lp 12an ?
Citera
2007-05-19, 15:55
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Visst låter cd bättre men vinyl var roligare att samla på. Har många fina rariteter och jag önskar att någon hade önskemål om att få titta lite på dem så att jag fick en anledning att fota och lägga ut dem på nätet.
Citera
2007-05-19, 15:59
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Visst låter cd bättre men vinyl var roligare att samla på. Har många fina rariteter och jag önskar att någon hade önskemål om att få titta lite på dem så att jag fick en anledning att fota och lägga ut dem på nätet.

Nja, Vinyl låter väl så bra med rätt utrustning.
Citera
2007-05-19, 16:53
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Köper till 99% vinyl. Som någon sa så är det fortfarande stort inom punkscenen och andra stilar där D.I.Y (do it yourself) mentaliteten fortfarande dominerar. Att två band går ihop och delar på en 7"a som släpps i 500ex är inte särskillt ovanligt.

Det är väl mer DIY att distribuera sin musik på CDR med utskrivet omslag eller på nätet än att skicka iväg den till vinyltrollegubbarna för mastring och pressning?

En fördel som cd, mc och framförallt mp3/ogg/flac osv osv har gentemot vinyl är att musiken är (eller iallafall kan vara) portabel. Detta ger utökade möjigheter att lyssna på musiken i olika miljöer, något som åtminstone jag tycker kan ge en förhöjd upplevelse. En låt låter oftast rätt mycket fetare på ett dansgolv (om det nu beror på fetare anläggning, ljusshow, nån slags masspsykos, nåt helt annat eller en kombination låter jag vara osagt). På samma sätt tycker jag att andra saker kan trigga grejer i musiken, bara man är medveten om och lyssnar efter det. Prova att springa till tåget, knuffa undan allt och alla i rulltrappan och hinna pressa dej in genom tågdörrarna medan dom stängs med nån riktigt övermanglig exempelvis breakcore i lurarna. Adrenalin utlovas.
Citera
2007-05-19, 17:10
Medlem
brianmolkos avatar
vinyl låter bättre högre frekvenser ?
sen är ju en del CD remastrade i loudness war, och LPn låter bättre eller mer behaglig att lyssna på t ex RHCP: Stadium Arcadium, ett annat exempel är dMs Playing the Angel, fast där slår ändå SACD versionen vinylen

visserligen har jag bara lyssnat på vinylversionerna i CD/FLAC rips men ..
Citera
2007-05-19, 17:15
Medlem
Om man hävdar vinyl för att cd låter alldeles för rent så kan jag ju informera om att det finns band som väljer att spela in sin musik på lite sämre utrustning idag för att få det lite trasiga orena sounder, ex. Neutral Milk Hotel (fast dom finns iofs inte längre).
Annars så har jag nog nästan aldrig hört vinyl förutom i filmer.
Citera
2007-05-19, 17:57
Medlem
von Clausewitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av straycat
Svin..jag har bara ca 2000 plattor. Vad kör du för arm till lp 12an ?

LINN Ittok LVIII med en LINN K18 pickup...

vC
Citera
2007-05-19, 23:10
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Clausewitz
LINN Ittok LVIII med en LINN K18 pickup...

vC

Fina grejor!
Citera
2007-05-20, 00:38
Medlem
von Clausewitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av straycat
Fina grejor!

Vad spelar du med?

vC
Citera