2007-02-13, 00:12
Medlem
Zaxxons avatar
I början av 80talet såg man ju Tintin på bio och även på TV. Tycker mig minnas att rösterna var, som på LP-skivorna, Thomas Bolme som Tintin, Åke Lindström som Haddock osv.

Skiten som lanseras nu är ju med Jacob Hård som Tintin och som Haddock har vi nån keck, cencurerad, go gubbe från västra götaland. Kasst.

Skulle vilja få tag på orginalfilmerna. Är detta möjligt ? Isf. hur ?

Går det att få svar på dessa frågor ? Om inte varför inte det ?

Jo, försökte söka på detta ämne, men sökfunktionen är ju så gudomligt bra så jag hittade... nada..
Citera
2007-02-13, 00:13
Medlem
anakata2s avatar
Vill minnas att jag hittade ett par på TPB för jättelänge sedan.
Citera
2007-02-13, 00:15
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata2
Vill minnas att jag hittade ett par på TPB för jättelänge sedan.

Var det med röster av Bolme och Lindström som ex. ?
Citera
2007-02-13, 00:22
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Flyttas från Serier - forumet för diskussioner om "serietidningar, serietecknare, seriefigurer och seriemediet i allmänhet" - till Tv och tv-serier.

/Moderator
Citera
2007-02-13, 00:30
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Flyttas från Serier - forumet för diskussioner om "serietidningar, serietecknare, seriefigurer och seriemediet i allmänhet" - till Tv och tv-serier.

/Moderator

Citera
2007-02-13, 08:00
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
I början av 80talet såg man ju Tintin på bio och även på TV. Tycker mig minnas att rösterna var, som på LP-skivorna, Thomas Bolme som Tintin, Åke Lindström som Haddock osv.

Skiten som lanseras nu är ju med Jacob Hård som Tintin och som Haddock har vi nån keck, cencurerad, go gubbe från västra götaland. Kasst.

Skulle vilja få tag på orginalfilmerna. Är detta möjligt ? Isf. hur ?

Går det att få svar på dessa frågor ? Om inte varför inte det ?

Jo, försökte söka på detta ämne, men sökfunktionen är ju så gudomligt bra så jag hittade... nada..
Min dotter är besatt av Tintin, så vi har halva huset fullt med dessa filmer. Även jag irriterar mig något ENORMT på att Haddock har fått en go' götelabörrrrgsröst. Hatare av hamnarbetare och proletärer som jag är, står jag inte ut med att höra den där självgoda och dumdryga dialekten... För att inte tala om gnällspiken som gör Tintins röst. Det enda han säger är - med gråtfärdig röst - "Åh neejjjj! Milou!!". Jag har inget minne av att Tintin var en sån gnölfink i serierna. Det är nästan så att man har lust att lyssna på den danska dubbingen istället. (Fast allt är inte totalt mörker: dupondtarnas röster är helt OK, och de har inte skyggat för att låta bordourier och syldavier prata med politiskt inkorrekt blattebrytning - stor cred för det!)

Beträffande de gamla filmerna så finns några av dem på DVD. Jag köpte "Solens tempel" för några veckor sedan. Tyvärr är ljudspåret bedrövligt dåligt. Musiken och ljudeffekterna ligger ungefär 1354 dB(A) över talet, vilket gör det i stort sett omöjligt att se filmen. Jag har även sett att "Hajsjön" finns på DVD, men bitter av erfarenheten från "Solens tempel" har jag undvikit att köpa den.
Citera
2007-02-13, 08:15
Medlem
erikbes avatar
Jakob Hård var väl först?
Citera
2007-02-13, 09:47
Bannlyst
Jag tror mig ha sett original filmerna i en lokal butik här i södra Stockholm. Köper dem om jag hittar dem så kan jag rippa dem eller dylikt!
Citera
2007-02-13, 11:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Jakob Hård var väl först?

Han var Tintins röst i Solens Tempel från 1969, före Bolme.
Citera
2007-02-13, 12:05
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Han var Tintins röst i Solens Tempel från 1969, före Bolme.

Jag är inte helt säker på att Hård verkligen var först även om mycket talar för det. Han definitiv med på LP/kassetten Solens tempel som Sonora gav ut 1971... När filmen dubbades till svenska vet jag inte men det kan eventuellt varit senare än 1969.

Klart står dock att Bolme dubbade Tintin i TV-serien Månen tur och retur 1969. Den ingick i en serier TV-serier om Tintin producerade av Belvision mellan 1958 och 1962.

Frågan om vem som var först att ge röst åt Tintin på svenska kan då besvaras genom att fastställa huruvida Solens Tempel hade haft svensk biopremiär innan Månen tur och retur haft svensk TVpremiär eller inte...

Nån som orkar forska i detta?
Citera
2007-02-13, 16:37
Medlem
Targenors avatar
Googlar man på Tomas Bolme som tintin ger det lite resultat

http://www.sallander.nu/tintin/text/audio2.html

Finns för övrigt Tintin ljudalbum på tpb , med tomas bolme, men var väl filmerna trådskaparen frågade efter.

Edit

Chat med bolme om tintin i ab
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,467609,00.html

http://web.telia.com/~u49904772/tintinskivor.htm

Spelade Jakob Hård tintin mycket?

Enligt Wikipedia gjorde han bara ett inhopp

1969 gjorde Hård även ett inhopp som Tintin i den svenska versionen av den tecknade långfilmen Solens Tempel (baserad på albumen De sju kristallkulorna och Solens tempel).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jacob_H%C3%A5rd
Citera
2010-11-22, 20:53
Medlem
tar upp en gammal tråd. Jag är också på jakt efter dom gamla filmerna där Åke Lindström gör Haddock och Bolme Tin Tin. Står lite fakta på kommentarerna på detta klipp:

http://www.youtube.com/comment_servlet?all_comments=1&v=lvoGs3NCkis

"Belvisions tv-serie gavs ut av Esselte på video under 80-talet. Dessa kan man få tag på via Tradera emellanåt. Dock så gjorde Esselte en ny egen dubbning så det är inte Bolme och Co. Enda sättet att få tag på den dubbningen är från de som spelade in den när SVT sände avsnitten, vilket är rejält svårt. Skivorna bör vara desto lättare att få tag på, de finns på cd numera från Sony, annars som begagnde vinyl/kassetter från Cupol."

Man skulle maila flera st till SVT och be dom sända avsnitten med Bolme som Tin Tin och Åke Lindström som Haddock
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in