Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
I början av 80talet såg man ju Tintin på bio och även på TV. Tycker mig minnas att rösterna var, som på LP-skivorna, Thomas Bolme som Tintin, Åke Lindström som Haddock osv.
Skiten som lanseras nu är ju med Jacob Hård som Tintin och som Haddock har vi nån keck, cencurerad, go gubbe från västra götaland. Kasst.
Skulle vilja få tag på orginalfilmerna. Är detta möjligt ? Isf. hur ?
Går det att få svar på dessa frågor ? Om inte varför inte det ?
Jo, försökte söka på detta ämne, men sökfunktionen är ju så gudomligt bra så jag hittade... nada..
Min dotter är besatt av Tintin, så vi har halva huset fullt med dessa filmer. Även jag irriterar mig något ENORMT på att Haddock har fått en go' götelabörrrrgsröst. Hatare av hamnarbetare och proletärer som jag är, står jag inte ut med att höra den där självgoda och dumdryga dialekten... För att inte tala om gnällspiken som gör Tintins röst. Det enda han säger är - med gråtfärdig röst - "Åh neejjjj! Milou!!". Jag har inget minne av att Tintin var en sån gnölfink i serierna. Det är nästan så att man har lust att lyssna på den danska dubbingen istället. (Fast allt är inte totalt mörker: dupondtarnas röster är helt OK, och de har inte skyggat för att låta bordourier och syldavier prata med politiskt inkorrekt blattebrytning - stor cred för det!)
Beträffande de gamla filmerna så finns några av dem på DVD. Jag köpte "Solens tempel" för några veckor sedan. Tyvärr är ljudspåret bedrövligt dåligt. Musiken och ljudeffekterna ligger ungefär 1354 dB(A) över talet, vilket gör det i stort sett omöjligt att se filmen. Jag har även sett att "Hajsjön" finns på DVD, men bitter av erfarenheten från "Solens tempel" har jag undvikit att köpa den.