2007-02-12, 21:48
Medlem
Jag köpte en liten flaska pistascholja och sitter här nu och kan inte komma på något vettigt att göra med den! Visst, en sallad med parmaskinka funkar det säkert till, men nu utmanar jag er ... vad kan man göra med pistascholja?
Citera
2007-02-13, 00:05
Medlem
Riddarens avatar
Skulle nog satsa på en pistaschglass med Galliano.

Vispa 3 dl grädde hårt. Blanda i 2-3 dl florsocker, lite vaniljsocker, krossade pistaschnötter, några droppar av pistascholjan och 1-2 dl Galliano. Vänd ner skummet från 3 vispade äggvitor och häll i smeten i glassmaskinen.

Har du ingen glassmaskin får du räkna med 6-8 timmar i frysen med omrörning en gång i timmen.

Till glassen skulle jag välja en sås på färsk mynta…

Lycka till!
Citera
2007-02-13, 00:56
Medlem
Golonkas avatar
Jag är nog också inne på dessert, men jag fick just en VISION!

Gör en sallad med ruccola, babyspenat, färska fikon, rödlok, schyssta tomater, stekt strimlad paprika och stekt skivad zuccini. Ha i bladpersilja och små brödkrutonger (som du gjort själv!). På något sätt skall en parmaskinka med här, men det är oklart hur... Rullad med salladen i? Strimlad och blandad i salladen eller skivad och lagd liksom runtomkring i salladen på tallriken. Blanda en dressing på BRA olivolja, rödvinsvinäger och smaksätt med pistageoljan. Salta och peppra. Testa att hyvla parmesanost över.

Jag har inte ens gjort detta... men visst fan låter det gott?
Citera
2007-02-13, 12:04
Medlem
Oh baby, fan vilka schyssta förslag! Jag dreglar svårt vid det här laget

Riddaren: Jag har en glassmaskin, så jag skall banne mig prova i helgen. Jag vågar ju inte lova att det lyckas, eftersom jag är sådär på desserter, men det lät för gott för att inte testa.

Golonka: Vilken matglädje Det lät faktiskt suveränt smaskigt. Tror bestämt jag skall bjuda farsan på det där, han skulle rådigga det.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in