2007-02-12, 21:34
Bannlyst
Varför finns de så många människor som tror att pengar per automatik ger lycka?
Vad är din egna personliga inställning till pengar?
Helst inget bråk mellan kommunister och moderater i den här tråden tack.

Min egna teori är att de handlar om människors dåliga självkänsla som gör att de tror att pengar lika med lycka. Min egna inställning till pengar är att de visserligen inte skadar med lite pengar i fickan och jag har inget emot människor som drar in bra med pengar till sitt eget bankonto. Men sunda och goda mänskliga relationer är viktigare än pengar i slutändan.
Citera
2007-02-12, 21:36
Medlem
micaeles avatar
Hur krasst man än ser på saker och ting, så köper pengar faktiskt lycka. Punkt.
Det handlar förstås en hel del om värderingar också, men med den korta tid vi har på vår jord ger pengar mer än nog för att man ska vara nöjd tills den dag man biter i gräset.
Citera
2007-02-12, 21:39
Medlem
Billieboys avatar
Dom vet väl att har man inga pengar kan man nästan inte göra något. Utan pengar inget kul,men med pengar borde ju allt bli kul. Eller?
Citera
2007-02-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAF
Varför finns de så många människor som tror att pengar per automatik ger lycka?
Min egna teori är att de handlar om människors dåliga självkänsla som gör att de tror att pengar lika med lycka. Min egna inställning till pengar är att de visserligen inte skadar med lite pengar i fickan och jag har inget emot människor som drar in bra med pengar till sitt eget bankonto. Men sunda och goda mänskliga relationer är viktigare än pengar i slutändan.
Du talar inte ens utifrån egna erfarenheter
Citera
2007-02-12, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Billieboy
Dom vet väl att har man inga pengar kan man nästan inte göra något. Utan pengar inget kul,men med pengar borde ju allt bli kul. Eller?
De är ju de man tror att de helt plötsligt ska bli jättekul. Ett litet tag är de kul. Sen tröttar man och måste bränna lite mer pengar för att hålla livsgnistnan uppe. Pengar kan aldrig ersätta ett gott självförtroende, god social kompetens och ett bra kontaktnät.
Citera
2007-02-12, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Du talar inte ens utifrån egna erfarenheter
Utryckte mig lite otydligt kanske, jag har en hyfsad god ekonomi. Men inte blir de roligare för de om inte relationer med andra människor fungerar på ett bra sätt.
Citera
2007-02-12, 21:47
Medlem
Billieboys avatar
Citat:
De är ju de man tror att de helt plötsligt ska bli jättekul. Ett litet tag är de kul. Sen tröttar man och måste bränna lite mer pengar för att hålla livsgnistnan uppe.

Ja,inte vet jag,jag har aldrig haft mycket pengar och jag tror inte jag skulle bli olycklig om jag fick det heller. Pengar kan väl köpa saker ,men inte vänner och att vara rik och ensam är väl inte så roligt,men att vara fattig och ensam är nog värre.
Citera
2007-02-12, 21:47
Medlem
micaeles avatar
Citat:
De är ju de man tror att de helt plötsligt ska bli jättekul. Ett litet tag är de kul. Sen tröttar man och måste bränna lite mer pengar för att hålla livsgnistnan uppe.
Och så fortsätter ekorrhjulet. Man bränner mer och mer pengar för att ha kul, och får in mer och mer pengar efter det ger mer lycka.
Och den dagen man dör kan man se tillbaka på ett roligt liv - köpt med pengar.
Citera
2007-02-12, 21:49
Medlem
Ad Astras avatar
En stabil ekonomi skänker trygghet, vilket jag tycker är en förutsättning för lycka.

Däremot är jag helt ointresserad av överflöd. Jag äter sällan ute, åker kollektivt, reser inte ens vart femte år, lånar de flesta böckerna på biblioteken, et cetera. Lycka för mig kommer ur världens skönhet, och den är nästan alltid helt gratis.
Citera
2007-02-12, 21:50
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Måste lycka nödvändigtvis vara detsamma som kul. Jag köper lätt konceptet att pengar ger en större möjligheter till att sysselsätta sig men är det lika med lycka? Som sagt, du kan får mer eller mindre allt för pengar men måste man köpa lycka?

EDIT: Alltså, jag har inget emot pengar, ge mig om ni har men jag tror inte nödvändigtvis att lycka behöver kosta (pengar iaf).
Citera
2007-02-12, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Och så fortsätter ekorrhjulet. Man bränner mer och mer pengar för att ha kul, och får in mer och mer pengar efter det ger mer lycka.
Och den dagen man dör kan man se tillbaka på ett roligt liv - köpt med pengar.
Sanningen är att resultatet för att få in pengarna avspeglar sig på en dålig kontakt med övriga familjemedlemar och en obefintlig fritid eller fritid med personer som vill vara med dig bara på grund av dina pengar. Falskhet av värsta sorten.
Citera
2007-02-12, 21:55
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Utryckte mig lite otydligt kanske, jag har en hyfsad god ekonomi. Men inte blir de roligare för de, om inte relationer med andra människor fungerar på ett bra sätt.

Därför att ditt liv skulle vara mycket, mycket väre, om du var tvungen att oroa dig över din ekonomi (och alla begräsningar en dålig ekonomi ger) samtidigt som du hade dåliga relationer med andra människor. För de allra flesta människor betyder en god ekonomi att en massa problem försvinner och en sor bit frihet öppnar sig. Människor blir helt enkelt generellt sett lyckligare ju mer pengar hon har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in