• 2
  • 3
2007-02-13, 21:59
Medlem
StigAllans avatar
Lite offtopic men nu börjar det bli dags att sätta sina chilifrön.
Åtminstone här uppe i norr.
Det blir en tre fyra sorter som vanligt.
Men har som tur kvar både djupfryst och torkat sen förra sommaren.
Citera
2007-02-13, 22:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Jag var dick för medtagen för att prata med honom efteråt
Det var synd. Oftast brukar de komma tillbaka och undrar oskyldigt om maten smakade bra. Då skall man svara att den var OK, men kanske i mildaste laget

~Paul~
Citera
2007-02-13, 22:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Hur exakt gör du det? Är inte så bra på plantor.

~Paul~
Citera
2007-02-13, 22:46
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Awright! En som odlar! Som ungkarl tror jag att det är enda växten jag grejar, enär den går att äta... berätta berätta berätta!
Citera
2007-02-13, 23:35
Medlem
StigAllans avatar
Antigen så beställer man fröer från tex. Impecta de har hemsida.
Eller så nöjer man sig med att ta frön från torkade frukter, går nog med att torka från färska ännu för att hinna sätta i år.
Har själv mina sorter redo från förra året.
Köp såjord och ett eller flera minidrivhus allt eftersom ni har odlingslust.
Sätt drivhusen med undervärme idealiskt med golvvärme för ökad grobarhet.
Håll fuktigt, övervattna inte(mögel), vissa sorter tar en länge tid på sig för att gro.
Om man planterat olika sorter i drivhuset så får man hålla koll på att plocka bort sorter som grott och visat groblad och nästa bladpar.
Dessa plantor är av stort behov av ljus, plantera om i kanske fyrdubbelt större krukor än i minidrivhuset, och använd gärna ekologisk odlingsjord.
Sen när tillväxten är i full gång så kan ni räkna med att varje chili kräver en tioliters hink med utrymme och att gödslas ofta.
Plantorna blit ofta meterhöga och mer.
Det som är kruxet här i norrskensbältet är att man vågar starta så tidigt att plantorna visar sig till solen tittar fram.
Finns mycket odlingstips om man söker, men kanske inte för Svenska förhållanden.
Citera
2011-07-27, 16:57
Medlem
krilleboy19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Jag köpte idag Santa Marias krydda på påse och den heter
"Vindaloo Tomato&cayenne Spice mix hot"
Denna påse blandar man med en burk krossade tomater och en dl vatten
(jag tog dock en dl rödvin istället för vatten)
Men helvete vad starkt det blev!!
Jag trodde jag var stark men detta var grymt starkt.
På gränsen till oätligt, men det är gott om man klarar kryddor.
Så är du glad för kyddor så ge detta en chans, jag stekte kycklingfilé till detta.
Vågar du prova

Jag föreslår att du använder denna kryddmix till en mugg passerade tomater, häller i hela påsens innehåll, tillsätter tequila och grovt majsmjöl (olika mycket beroende på vilken konistens som önskas rör om och avlsuta allt med en rundning av 2 & 1/2 krm svartpeppar.
Citera
2011-07-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det var synd. Oftast brukar de komma tillbaka och undrar oskyldigt om maten smakade bra. Då skall man svara att den var OK, men kanske i mildaste laget

~Paul~
Det hände mig rätt nyligen när jag beställde en Vindaloo på en indier i närheten. "Is that a bit hot for you?"

Svarade sanningsenligt "no, it's delicious, thank you". Vilket det också är. Visst att det är starkt, för det är det ju, men smaken på en vindaloo går ju inte att förneka. Satan vad gott det är. Och jag måste betona hur viktigt det är att det är potatis i den. Potatis och ris är fan en bättre kombination än cannabis och fellatio.
Citera
2011-07-28, 00:57
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboy19
Jag föreslår att du använder denna kryddmix till en mugg passerade tomater, häller i hela påsens innehåll, tillsätter tequila och grovt majsmjöl (olika mycket beroende på vilken konistens som önskas rör om och avlsuta allt med en rundning av 2 & 1/2 krm svartpeppar.

Finns den verkligen kvar? Har letat efter den i många affärer, verkar som att dom dragit in just vindaloon.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in