Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-02-12, 18:39
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag köpte idag Santa Marias krydda på påse och den heter
"Vindaloo Tomato&cayenne Spice mix hot"
Denna påse blandar man med en burk krossade tomater och en dl vatten
(jag tog dock en dl rödvin istället för vatten)
Men helvete vad starkt det blev!!
Jag trodde jag var stark men detta var grymt starkt.
På gränsen till oätligt, men det är gott om man klarar kryddor.
Så är du glad för kyddor så ge detta en chans, jag stekte kycklingfilé till detta.
Vågar du prova
Citera
2007-02-12, 18:43
Medlem
Airbuzzs avatar
Det är noterat! Jag ska köpa en påse vid tillfälle! Kan vara kul att testa!
Citera
2007-02-12, 19:02
Medlem
dePauls avatar
Låter mycket intressant Svensken. Skall provas! Älskar stark mat. Hur var den rent smakmässigt?

~Paul~
Citera
2007-02-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Så är du glad för kyddor så ge detta en chans, jag stekte kycklingfilé till detta.
Vågar du prova
Spännande spännande...

Nu vet vi inte hur tolerant du är mot stark mat. Äter du ofta stark mat annars?? Tycker du t ex att en påse tacokrydda normalt är ganska stark annars?
Citera
2007-02-12, 19:19
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låter mycket intressant Svensken. Skall provas! Älskar stark mat. Hur var den rent smakmässigt?

~Paul~
Det hela fick en god tomatsmak, kanske lite åt Tikka Masala hållet, inte så beskt som jag trodde det skulle bli på grund av den krossade tomaten, kanske för att jag ersatte vattnet mot rödvin, också tog jag i lite av Felix tomatketchup för att jag tyckte det var så starkt.
Gott och starkt är det

Nu vet vi inte hur tolerant du är mot stark mat. Äter du ofta stark mat annars?? Tycker du t ex att en påse tacokrydda normalt är ganska stark annars
Jag tycker inte att tacokrydda är för starkt, så jag brukar kunna stå emot stark mat
Citera
2007-02-12, 19:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det hela fick en god tomatsmak, kanske lite åt Tikka Masala hållet
Låter onekligen smaskigt. Man kan säkert laborera med smaken enligt sitt tycke och smak. Kan tänka mig att just vinet har gjort det ännu bättre. Undrar om en halvtorr sherry skulle tillföra smaken något.

~Paul~
Citera
2007-02-12, 20:53
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Vågar du prova
Vindaloo?!!! Jesus. Det är nog det starkaste du kan få tag i från det indiska köket. Det är så starkt att det är obehagligt och bedövar smaklökarna. Mina indiska vänner äter aldrig Vindaloo.
Citera
2007-02-12, 20:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Vindaloo?!!! Jesus. Det är nog det starkaste du kan få tag i från det indiska köket. Det är så starkt att det är obehagligt och bedövar smaklökarna. Mina indiska vänner äter aldrig Vindaloo.
Det här uttalandet gör mig bara ännu mer nyfiken . Måste bara inhandlas.

~Paul~
Citera
2007-02-12, 21:06
Medlem
Airbuzzs avatar
Ja fan, nu är man ju nyfiken! Måste absolut testa. Man kanske får äta det på ren vilja sen, men men... So be it!
Citera
2007-02-12, 21:56
Medlem
Haha, det påminner mig om "Goodness gracious me" och deras sketch där en bunt indier går ut på engelsk restaurang och hetsar varandra att beställa "the blandest thing on the menu"

Jag har försökt blanda ihop något vindaloo-liknande, men aldrig lyckats få det lika djävulskt starkt som den vindalooon man kan beställa exempelvis i England. Vad är hemligheten egentligen? Står det någon vettig innehållsförteckning på påsen?
Citera
2007-02-12, 22:05
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Haha, det påminner mig om "Goodness gracious me" och deras sketch där en bunt indier går ut på engelsk restaurang och hetsar varandra att beställa "the blandest thing on the menu"

Jag har försökt blanda ihop något vindaloo-liknande, men aldrig lyckats få det lika djävulskt starkt som den vindalooon man kan beställa exempelvis i England. Vad är hemligheten egentligen? Står det någon vettig innehållsförteckning på påsen?

Antar att mycket hänger på vilken curryblandning man kör och hur mycket chili (och vilken sort) det är. En del kör med gamla familjerecept på curry i england men det finns även färdiga blandningar som är idiotiskt starka. Vindaloo brukar vara ett effektivt sätt att tysta den där högljudda svågern vid hörnet på bordet.
Citera
2007-02-12, 22:24
Medlem
mobeuss avatar
Om du skall testa Vindaloo eller köpa chili i england kanske detta kan vara intresssant att veta. Bara som jämförelse till artikeln: Paprika ligger på mellan noll och 100 scovillegrader, Jalapeño på 2 500–5 000. Habanero har en hetta på 300 000 scoville.

http://www.telegraph.co.uk/news/main.../nchilli01.xml
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in