• 1
  • 2
2007-02-12, 17:58
Medlem
Sinnes avatar
Jag ska flytta om ett par månader och har just varit och tittat på lägeheten. När jag var där tog den nuvarande hyresgästen upp att de ville sälja saker som persienner, gardiner, några uppsatta hyllor och en monterad elektrisk markis över terassen. Vissa saker har de satt upp själv och vissa har de köpt från den som hade lägenheten innan. Finns det lagar och regler kring det här och om inte, vad är kutym?

För mig är det konstigt att de begär betalt alls. Jag har haft en lägenhet tidigare där jag satte upp persinner. Det var dyrt som attan men inte tog jag betalt för dem när jag flyttade ut. Nu visste jag iofs inte vem som skulle flytta in efter mig så det var svårt att ta betalt men ändå. Vad skulle jag gjort annars, rivit ut en massa måttbeställda persienner på pin kiv?

Nåväl, persiennerna ser jag gärna att de är kvar men om de nu vill ta med dem, måste de återställa fönstren? Det är persienner som sitter mellan glasen så det kommer ju synas?

Hyllor som de satt upp är jag tveksam till. Vill de inte flytta dem kan jag tänka mig ta hand om dem så de slipper slänga dem men jag skulle hellre se att väggarna återställs. Särskilt vissa av deras hyllor verkar fästa med en ansenlig mängd skruvar och de kommer efterlämna mycket synliga märken i väggarna, mörka väggar, om de monterar ner dem. Är de skyldiga att åtgärda detta?

Jag har inget emot att betala lite grann som en gest men här upplever jag att de försöker ta betalt som om jag själv skulle valt att skaffa dessa grejer och de gör mig en tjänst som lämnar kvar dem, så är inte fallet. Nu vill jag veta vad som gäller för att få bättre förhandlingsutrymme. Det hade varit skillnad för mig om jag blev väldigt förtjust i en av deras möbler, det hade jag kunnat tänka mig betala för.

De har förresten sagt upp lägenheten så det är inget byte mellan oss.
Citera
2007-02-12, 18:03
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Jag ska flytta om ett par månader och har just varit och tittat på lägeheten. När jag var där tog den nuvarande hyresgästen upp att de ville sälja saker som persienner, gardiner, några uppsatta hyllor och en monterad elektrisk markis över terassen. Vissa saker har de satt upp själv och vissa har de köpt från den som hade lägenheten innan. Finns det lagar och regler kring det här och om inte, vad är kutym?

För mig är det konstigt att de begär betalt alls. Jag har haft en lägenhet tidigare där jag satte upp persinner. Det var dyrt som attan men inte tog jag betalt för dem när jag flyttade ut. Nu visste jag iofs inte vem som skulle flytta in efter mig så det var svårt att ta betalt men ändå. Vad skulle jag gjort annars, rivit ut en massa måttbeställda persienner på pin kiv?

Nåväl, persiennerna ser jag gärna att de är kvar men om de nu vill ta med dem, måste de återställa fönstren? Det är persienner som sitter mellan glasen så det kommer ju synas?

Hyllor som de satt upp är jag tveksam till. Vill de inte flytta dem kan jag tänka mig ta hand om dem så de slipper slänga dem men jag skulle hellre se att väggarna återställs. Särskilt vissa av deras hyllor verkar fästa med en ansenlig mängd skruvar och de kommer efterlämna mycket synliga märken i väggarna, mörka väggar, om de monterar ner dem. Är de skyldiga att åtgärda detta?

Jag har inget emot att betala lite grann som en gest men här upplever jag att de försöker ta betalt som om jag själv skulle valt att skaffa dessa grejer och de gör mig en tjänst som lämnar kvar dem, så är inte fallet. Nu vill jag veta vad som gäller för att få bättre förhandlingsutrymme. Det hade varit skillnad för mig om jag blev väldigt förtjust i en av deras möbler, det hade jag kunnat tänka mig betala för.

De har förresten sagt upp lägenheten så det är inget byte mellan oss.

Det där gör de av ren och skär jävla lathet. De vet om att om de ska plocka ner grejer de satt upp (kanske inte ens sitter särskilt bra, det vet du aldrig) så måste de återställa lägenheten. Så de sitter väl och funderar på om det kostar mer att åtgärda det än att köpa nya hyllor samt att de kan tjäna pengar på den stackars sate som vill köpa deras gamla snuskiga grejer.

Att överhuvudtaget nämna att man vill sälja persienner som sitter tycker jag är patetiskt.

De orkar inte skruva ner, återställa och åka till tippen. Vill du göra dem den tjänsten?
Citera
2007-02-12, 18:04
Medlem
spoons avatar
Tycker att det verkligen är snålt att ta betalt av persienner.
Har aldrig tagit betalt av nästkommande hyresgäst av diverse saker jag lämnat kvar tex hatthylla.
Hos mig får man minus i besiktningen om det finns alldeles för många hål på någon vägg. och vill själv ha rena väggar när jag flyttar in.
Be dom kasta allt skit. Inte betala något till dom.

Fan vad vissa är dum snåla.
Citera
2007-02-12, 18:11
Medlem
Jag håller med Jumpercut och Spoon, akta dig som attan för överdrivet med skruvhål i väggen. De bokhyllor de satt upp kanske har överdrivet stora skruvar och blir riktigt fula hål. Om du får dem att ta ned saker och ting så kan det till och med vara som så att Hyresvärden dömmer att man måste måla\tapetsera om.

Neka du till att köpa deras grejer. Jag själv lämnade också kvar persienner jag själv satt upp i min senaste lägenhet. Fick inga anmärkningar på att de var kvar heller för den delen. Så det var nog omtyckt med tanke på att det är något av ett plus att ha dem.
Citera
2007-02-13, 00:13
Medlem
Jag skulle nog hellre låta dom behålla sin egen skit, som dom andra säger så finns det antagligen en lathet i dom och risken att du får nymålat/tapetserat är större om du nekar.

Jag ska själv flytta snart och kommer erbjuda nästa hyresgäst att få behålla två hyllor som va ett helvete att skriva upp, helt gratis. Om det nu är så att det bskulle falla dom i smaken. Varför ta betalt när man slipper en massa jobb om dom andra tar det?
Citera
2007-02-13, 00:34
Medlem
Ifall det var så att jag själv inte ville ha sakerna och inte orka slänga skiten så skulle jag fråga om dom vill få grejjerna.

När vi lämnade vår hyreslägenhet så lämnade vi kvar handgräsklippare och en garderob i förrådet + en bänkdiskmaskin i köket. Vi flyttade till en bostadsrätt där vi inte hade nån användning för prylarna. Orka sälja för småpengar.

Vi hade tänkt fråga om dom ville köpa grejjerna för 500:- men övervägde risken med att dom skulle säga nej så att vi var tvungna att ta med oss skiten.
Citera
2007-02-13, 00:45
Medlem
JustMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
När vi lämnade vår hyreslägenhet så lämnade vi kvar handgräsklippare och en garderob i förrådet

Om jag hade hittat en gräsklippare och en garderob i ett förråd till en hyreslägenhet skulle jag bli minst sagt förvånad.
Citera
2007-02-13, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMe
Om jag hade hittat en gräsklippare och en garderob i ett förråd till en hyreslägenhet skulle jag bli minst sagt förvånad.

Nja, nu var det en sådan där som man drar fram och tillbaka. Det räckte till den lilla gräsplätt som fanns.
Sen var garderoben av ett enkla slaget där man kunde ställa in skor och hänga undan kläder som inte hade säsong.
Citera
2007-02-13, 12:17
Medlem
BalleKalles avatar
Betala en liten slant för persiennerna och markisen.
Resten skall du inte behöva lägga en 5-öring för!
Vill dom inte släppa det gratis så be dom dumpa skiten bara.
Citera
2007-02-13, 14:06
Medlem
Det är varken dumt eller snålt att ta betalt för persienner. De ingår inte i lägenhetsstandarden. Jag satt in nya i min förra lägenhet, 1000 kr per fönster. Skulle jag ge nästa hyresgäst fem tusen spänn vid avflytt 8 månader senare? De fick erbjudandet att köpa dem och tackade ja. Alternativet, att sätta in nya, hade blivit dubbelt så dyrt för dem. Persiennerna passade inte i nya bostaden.

Dumsnålt är att skruva ur lysrör och glödlampa i badrum och kök!
Citera
2007-02-13, 14:20
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shannon

Värre är att ta med sig skithusrullen som sitter i hållaren!
Fan vad förbannad man blir om man måste skita medan man håller på att flytta och det inte finns papper!
Citera
2007-02-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shannon
Det är varken dumt eller snålt att ta betalt för persienner. De ingår inte i lägenhetsstandarden. Jag satt in nya i min förra lägenhet, 1000 kr per fönster. Skulle jag ge nästa hyresgäst fem tusen spänn vid avflytt 8 månader senare? De fick erbjudandet att köpa dem och tackade ja. Alternativet, att sätta in nya, hade blivit dubbelt så dyrt för dem. Persiennerna passade inte i nya bostaden.

Vi saknade oxå persienner i vår hyreslägenhet men vi köpte rullgardiner på IKEA istället.
Finns ju inte en janne att man lägger ner 5000 på persienner i en HYRESlägenhet. Hur faan tänker ni?!?!?
Har ni slängt in nytt trägolv, kaklat badrummet och grävt ner en pool på tomtplätten oxå eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in