Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-22, 01:40
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Ibland så kan man undra (tack igen)
Men hur som helst, det bör väl inte våra allt för komplicerat att lägga till ha en funktion som automatiskt skickar iväg ett mess till usern vars inlägg försvan?

Antagligen är det inte en särskilt svår sak att ordna rent tekniskt, men det är något som först måste diskuteras och framförallt godkännas av admin innan en sån funktion läggs till i forumet.

Det finns både för- och nackdelar, några av dem har redan framkommit här i tråden.
Citera
2010-02-22, 01:43
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Antagligen är det inte en särskilt svår sak att ordna rent tekniskt, men det är något som först måste diskuteras och framförallt godkännas av admin innan en sån funktion läggs till i forumet.

Det finns både för- och nackdelar, några av dem har redan framkommit här i tråden.
Ju vist finns det nackdelar med att modar får helt plötsligt stå för och kanske ibland försvara sina beslut
Men pågår en sådan diskussion nu (med tanke på att den föregående tråden startades för tre år sen)
eller är det bara ännu en tråd med "förslag"?
Citera
2010-02-22, 04:34
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ju vist finns det nackdelar med att modar får helt plötsligt stå för och kanske ibland försvara sina beslut
Men pågår en sådan diskussion nu (med tanke på att den föregående tråden startades för tre år sen)
Det får vi göra ändå. De flesta har bra koll på vad de själva har skrivit och brukar höra av sig när de tycker att deras inlägg inte borde ha raderats.
Citera
2010-02-22, 05:34
Medlem
myrdals avatar
Det här hade varit jättebra.
Citera
2010-02-22, 06:09
Medlem
[Strange Days]s avatar
Ett gott förslag i all ära, men min stilla undran är hur mycket mer-trafik detta hade genererat på FB...och om denna mer-trafik hade påverkat upplevelsen för användarna.
Citera
2010-02-22, 06:46
Medlem
Någon som är lättprovocerad av troll, riskerar att få sin PM-box fylld rätt fort med en sådan funktion. Den bedömningen gör jag utifrån att de få gånger jag har fått inlägg raderade, har det handlat om att jag har svarat något troll. Om de raderar trollets inlägg, är det självklart logiskt att de raderar även mitt svar. De behöver inte skicka något PM för det. Och jag har ingen anledning att ta det personligt.
Citera
2010-02-22, 07:10
Medlem
Orzions avatar
Kunde ju vara intressant att veta om det finns någon statistik på hur många % av raderade inlägg som visade sig felaktiga och återställdes. Känns som det inte kan vara en särkilt stor andel.
Citera
2010-02-22, 08:39
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det får vi göra ändå. De flesta har bra koll på vad de själva har skrivit och brukar höra av sig när de tycker att deras inlägg inte borde ha raderats.
Ju det har jag också, men om märker först efter nån timme eller kanske dagen efter att det saknas inte ens ett utan flertal inlägg i olika trådar då känns det ganska meningslöst att börja tjafsa med ... ja juste man vet inte ens vem som stod bakom dammsugningen.
Känns också som vatten under bron om det är en pågående tråd.
Senast redigerad av kissen_mjau 2010-02-22 kl. 09:21.
Citera
2010-02-22, 09:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ju det har jag också, men om bärker först efter nån timme eller kanske dagen efter att det saknas inte ens en utan flertal inlägg i olika trådar då känns det ganska meningslöst att börja tjafsa med ... ja juste man vet inte ens vem som stod bakom dammsugningen.
Känns också som vatten under bron om det är en pågående tråd.
Alla moderatorer kan se vem som raderat inlägg, så skicka PM till valfri moderator i aktuellt forum så kan de antingen kolla och direkt ge ett svar, eller hänvisa till den som raderade.
Citera
2010-02-22, 09:20
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Alla moderatorer kan se vem som raderat inlägg, så skicka PM till valfri moderator i aktuellt forum så kan de antingen kolla och direkt ge ett svar, eller hänvisa till den som raderade.
Omständigt och tidskrävande, detta var tänkt för att underlätta för alla
Citera
2010-02-22, 09:49
Medlem
Citat:

Det är absolut inte nån nackdel att bli ifrågasatt som moderator. Om jag sitter och raderar det jag bedömer vara OT i en tråd, och en användare undrar hur jag tänkt när jag raderat/låst/kastat så tycker jag det bara är bra. Då får man tänka efter en gång till, gjorde jag rätt eller fel och ska jag återställa?

Däremot så tycker jag inte att det ska behövas skickas PM så fort man raderar ett inlägg, jag har ibland fått radera 200-300 inlägg i ett svep i vissa trådar, och inte fasen är det rimligt att det ska PM:as varenda gång då.

En del användare skulle även råka ut för att få 20 PM på en gång om de chattat loss i TV-forumet (vilket iofs skulle kunna ha en avkylande effekt, särskilt om de var tvunga att kryssa i en bekräftelse att de läst PM:et innan de kan skriva på forumet igen!).
PM skickar jag om någon åker på en tillsägelse, och då tar jag också alltid med en kopia på det raderade inlägget så att den som får tillsägelsen ska veta vad det berodde på och jag tycker det räcker gott så.
Citera
2010-02-22, 09:57
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Det är absolut inte nån nackdel att bli ifrågasatt som moderator. Om jag sitter och raderar det jag bedömer vara OT i en tråd, och en användare undrar hur jag tänkt när jag raderat/låst/kastat så tycker jag det bara är bra. Då får man tänka efter en gång till, gjorde jag rätt eller fel och ska jag återställa?

Däremot så tycker jag inte att det ska behövas skickas PM så fort man raderar ett inlägg, jag har ibland fått radera 200-300 inlägg i ett svep i vissa trådar, och inte fasen är det rimligt att det ska PM:as varenda gång då.

En del användare skulle även råka ut för att få 20 PM på en gång om de chattat loss i TV-forumet (vilket iofs skulle kunna ha en avkylande effekt, särskilt om de var tvunga att kryssa i en bekräftelse att de läst PM:et innan de kan skriva på forumet igen!).
PM skickar jag om någon åker på en tillsägelse, och då tar jag också alltid med en kopia på det raderade inlägget så att den som får tillsägelsen ska veta vad det berodde på och jag tycker det räcker gott så.
Bekräftelse knappen kan vi hoppa över
Men en kopia på inlägget (bra påminelse om man nu känner för att ta upp det med moden i fråga) samt en liten text varför den försvan skulle inte vara fel
Bland annat så att man som user vet vad som händer, har man fått till en mycket bra poäng i en pågående diskusion och är nyfiken på vad folk kommer svara så är det kanske lite "surt" om man nån timme/dag senare märker att det inlägget är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in