• 2
  • 3
2007-02-12, 12:27
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast jag tror inte att det handlar om gröt i vanlig mening. Snarare pastej. Med tanke på att vissa snigelarter har ett utmärkt kött så kanske det inte är så äckligt? Hemligheten är säkert kryddningen.

Haha! Nej, jag sa ju att det säkert smakar gott. Men snigelgröt... Låter så jävla osexigt!
Citera
2007-02-12, 12:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Haha! Nej, jag sa ju att det säkert smakar gott. Men snigelgröt... Låter så jävla osexigt!
Sant . Inte långt från snorgröt eller liknande. Eller som den blinde sa när han drack ur den lungsjukes spottkopp: "Gröten klumpar sig".

~Paul~
Citera
2007-02-12, 16:12
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Sant . Inte långt från snorgröt eller liknande. Eller som den blinde sa när han drack ur den lungsjukes spottkopp: "Gröten klumpar sig".

Haha! Fy fan, det där var riktigt äckligt! Då föredrar jag nog trots allt snigelgröten.

Jag försökte hitta info om aluminiumfolie här, men hittade inget. Det verkar tydligen inte vara något stort spörsmål hemma i stugorna!
Citera
2007-02-12, 16:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Haha! Fy fan, det där var riktigt äckligt! Då föredrar jag nog trots allt snigelgröten.

Jag försökte hitta info om aluminiumfolie här, men hittade inget. Det verkar tydligen inte vara något stort spörsmål hemma i stugorna!
Verkar inte så. De flesta är väl upptagna med frågan huruvida de skall "laga" korv eller köpeköttbullar till middag

~Paul~
Citera
2007-02-12, 17:22
Medlem
Seamus Costellos avatar
Jag vill inte regna på nåns parad va, men den reflekterande effekten av folie är försumbar, om man med det menar att den ska reflektera värme tillbaka för att hålla maten varm. Efter bråkdelar av en sekund är folien täckt av kondens, då finns bara foliens värmeledande egenskaper kvar. Eftersom aluminium leder värme 200 gånger bättre än luft så kyls maten ner ganska effektivt.
FOA gjorde ett test på "överlevnadsfiltar" och dom blev livsfarliga efter 3 sekunder, om jag minns rätt.
Man får ofta hamburgarn inslagen i folie på sibyllan, vore tusen gånger bättre med tidningspapper. Vi går ju inte klädda i folie när det närmar sig nollgradigt, nicht sant? Hellre några Metro...
Citera
2007-02-12, 17:42
Medlem
Airbuzzs avatar
Ja, att linda in maten i folie i syfte att hålla den varm är väl ganska bortkastat kanske. Jag använder det för att skydda maten helt enkelt. Och ibland för att låta helstekt kött vila ett tag innan man skär upp det.

Jag har som sagt aldrig brytt mig om vilken sida jag använder dock. Trodde bara det var tillverkningen som gjorde att den såg lite annorlunda ut.

Men jag är ändå sugen på ett mythbusterstest!
Citera
2007-02-12, 20:50
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Jag vill inte regna på nåns parad va, men den reflekterande effekten av folie är försumbar, om man med det menar att den ska reflektera värme tillbaka för att hålla maten varm.

Ja, fast jag menade ju om man lägger på folie när maten står i ugnen, för att undvika att den blir bränd.
Citera
2007-02-12, 20:51
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Men jag är ändå sugen på ett mythbusterstest!

Do it! Jag skulle gärna göra det också, men jag har ingen termometer.
Citera
2007-02-12, 20:54
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Men det finns en orsak till, som jag har fått höra. Nämligen att maten fastnar mindre på den matta ytan. Om det stämmer eller inte vet jag inte, har inte gjort egna efterforskningar . Kan vara att den är behandlad med något eller att själva strukturen äger denna egenskap.

~Paul~

Wow, det här blir bara mer och mer spännande! Vem hade kunnat ana att vanligt folie var så rysligt genomtänkt?
Citera
2007-02-12, 21:08
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Do it! Jag skulle gärna göra det också, men jag har ingen termometer.

Inte jag heller... Eller, jag har en utetermometer och en analog ugnstermometer. Men nu har jag ju ytterligare än anledning att köpa en digital ugnstermometer!
Citera
2011-11-01, 04:27
Bannlyst
Eftersom denna tråd mest bestod av trams så tar jag på mig uppgiften att ge ett korrekt svar:

Det spelar ingen roll vilken sida man vänder mot maten. Tidigare trodde man att den blanka sidan reflekterar värme och den matta absorberar värme men tester har inte visat någon mätbar skillnad.

Att det finns en matt och en blank sida har en tillverkningsteknisk orsak. När folien ska valsas riktigt tunn måste man köra dubbla lager och de sidor som går mot valsen blir blanka, de som ligger mot varandra blir matta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in