• 1
  • 2
2007-02-11, 23:34
Medlem
apoteks avatar
Jag har funderat på en grej. Om man ska lägga folie över en gratäng eller något i ugnen, spelar det någon som helst roll åt vilket håll man lägger det åt? Det är ju liksom glansigare på ena sidan, men gör det någon skillnad för resultatet?
Citera
2007-02-11, 23:38
Medlem
micaeles avatar
Jag lägger alltid den glansiga sidan utåt, ser så mycket bättre ut.
Hoppas någon kan upplysa om hur det ska vara, så man till slut får veta om man gör rätt eller inte.
Citera
2007-02-11, 23:44
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Hoppas någon kan upplysa om hur det ska vara, så man till slut får veta om man gör rätt eller inte.

Ja jag brukar också göra så. I min fantasivärld så studsar liksom värmen mot den glansiga sidan. Men det har jag hittat på alldeles själv, så det stämmer säkert inte alls.
Citera
2007-02-12, 01:05
Bannlyst
Lägg den åt rätt håll så blir det bäst.
Citera
2007-02-12, 01:08
Medlem
Balthazaer-s avatar
Den glansiga sidan reflekterar värmen bättre, men såklart är denna skillnad mellan sidorna inte direkt betydelsefull eller ens mätbar
Citera
2007-02-12, 01:23
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Den glansiga sidan reflekterar värmen bättre, men såklart är denna skillnad mellan sidorna inte direkt betydelsefull eller ens mätbar

Nej, men om man har för mycket fritid så blir det lätt så att man ägnar sig åt att försöka optimera sin tillvaro på alla plan. Om man ändå ska göra saker så kan man ju lika gärna göra dem på det bästa sättet.
Citera
2007-02-12, 02:00
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Lägg den åt rätt håll så blir det bäst.
Ah, där har vi det! Lösningen på det vi alla undrar. Tack, du har gjort min kulinariska värld bättre.
Citera
2007-02-12, 07:07
Medlem
Squalos avatar
Om man rullar folien av rullen, som är den i förpackningen, så får man en ovansida och en undersida, helt naturligt.
Citera
2007-02-12, 10:02
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Haha! Ja, man äter ju med ögat också. Inte folien kanske, men ändå!

Jag har tänkt att de olika sidorna är ett resultat av tillverkningen av folien och inte att det har någon direkt praktisk betydelse.
Men jag har inga bevis alls...
Citera
2007-02-12, 10:17
Medlem
dePauls avatar
Enligt vad jag har fått lära mig så skall den glansiga sidan vara utåt (precis som det redan har konstaterats). Den reflekterar värmen bättre.

Men det finns en orsak till, som jag har fått höra. Nämligen att maten fastnar mindre på den matta ytan. Om det stämmer eller inte vet jag inte, har inte gjort egna efterforskningar . Kan vara att den är behandlad med något eller att själva strukturen äger denna egenskap.

~Paul~
Citera
2007-02-12, 10:34
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Men det finns en orsak till, som jag har fått höra. Nämligen att maten fastnar mindre på den matta ytan. Om det stämmer eller inte vet jag inte, har inte gjort egna efterforskningar . Kan vara att den är behandlad med något eller att själva strukturen äger denna egenskap.

Really? Blir sugen att göra ett mythbusterstest nu! Haha! Kolla värmereflekteringen kan ju kanske bli knepigt. Eler nej, det är ju bara att kontrollera matens temp efter en viss tid när jag tänker efter.

Och non-stickfaktorn... Man får väl lägga två foliebitar längst ner i ugnen när man lagar nåt där. En med den glansiga sidan upp och en med den matta upp, lägga på någon lämplig trögflytande vätska t ex, låta den torka in och sedan se vilken bit som är lättast att göra rent med en bit torrt hushållspapper...

Oh yeah... Science baby!
Citera
2007-02-12, 10:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Really? Blir sugen att göra ett mythbusterstest nu! Haha! Kolla värmereflekteringen kan ju kanske bli knepigt. Eler nej, det är ju bara att kontrollera matens temp efter en viss tid när jag tänker efter.

Och non-stickfaktorn... Man får väl lägga två foliebitar längst ner i ugnen när man lagar nåt där. En med den glansiga sidan upp och en med den matta upp, lägga på någon lämplig trögflytande vätska t ex, låta den torka in och sedan se vilken bit som är lättast att göra rent med en bit torrt hushållspapper...

Oh yeah... Science baby!
Hhaha, du har att göra

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in