2007-02-11, 23:18
Bannlyst
Det huserar skert endel kattexperter hr p forumet som kan hjlpa mig och sambon en aning.
Det r nmligen s att kissen som hon haft sedan ett par r tillbaka, nr hon bodde hemma, inte verkar trivas dr s bra lngre. Vi har haft katten i vr lgenhet ngra dagar fr att se hur hon skulle reagera p att bo hos oss (vilket har gtt bra, frutom att hon i brjan var en aning frvirrad frstss).
Nu r det s att katten frn brjan var en innekatt, som sedan fick komma ut nr familjen flyttade. Kommer det stlla till en massa problem att lta henne (katten) ter igen stanna inne?
Citera
2007-02-12, 11:25
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Jag och sambon hade en sdant katt , frst innekatt i ngra mnader sedan utekatt tillslut, innekatt igen.

Fr den katten slutade det inte bra , i brjan gick det bra tills nn mnad hade gott , sedan brjade den bete sig jvlig konstig jammade och frskte rymma jmnt och stndig tillslut brjade den pissa inne som en ren protest och d fick vi tyvr avliva den.
Citera
2007-02-12, 14:48
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har inte heller ngra bra erfarenheter av katter som ska bli innekatter efter att f smaka p den ljuva friheten utomhus. Som Dr.Zoidberg sa s blir det ofta protestkiss innomhus och diverse andra trkigheter.
Enda gngen jag sett det fungera var med en renrasig perser som hade s pass liten hjrna att hon inte frstod om hon var inne eller ute...
Citera
2007-02-12, 15:05
Medlem
wastes avatar
Tyvrr s kan det nog oftast bli problem nr katten har vant sig fr mycket vid det fria livet utomhus, med det varierar skert frn katt till katt. Har man en lgenhet flera vningar ovan mark r det ju i princip en omjlighet att ha en utekatt. Sambon och jag bor i lgenhet p markplan och har tv katter som i huvudsak r innekatter, men fr vara ute en hel del p vren/sommaren. Som tur r har vi inte haft ngra problem med protester nr hsten/vintern kommer, d de mestadels fr vara inomhus, men man mrker ibland att de hemskt grna vill g ut. Protesterna stannar dock vid krafsande p drren till uteplatsen, som ltt avhjlps med ngra stnk av en duschflaska.

Fortstt att ha katten inne i lgenheten och ge den massor med uppmrksamhet, leksaker, klstrd m.m. s kommer den frhoppningsvis att "glmma bort" att det finns en jtterolig och spnnande vrld utanfr fnstren. Lycka till!
Citera
2007-02-12, 17:08
Medlem
Tjohildas avatar
Min skogis hade varit utekatt i tv r nr jag fick henne, men det var absolut inga problem att f henne att stanna inne sen. Det r nog olika frn katt till katt. Men det r ju ett plus om man kan gna lite mer uppmrksamhet t katten i brjan, leka, gmma godis, klappa o borsta lite extra osv.
Citera
2007-02-12, 17:44
Medlem
jumpcuts avatar
Min lillebror hade en Helig Birma (heter de, va?) som bodde sitt frsta r i lgenhet, andra ret p en bondgrd och tredje ret i lgenheten igen. Sedan flyttade han till villa och lekte bde ute och inne. Han fljde med till sommarstugan tv r i rad och hll sig utomhus hela tiden dr men valde att stanna inne hela vintrarna. Nu bor han hos en annan familj pga allergi...

Den enda skillnaden jag mrkte var att han var lite extra kaxig nr han varit ute ett lngre tag men lugnade ner sig efter en dag eller tv inomhus.

Sen att jag personligen anser att det r lite elakt att hlla katter inomhus r in och r ut r en helt annan femma...
Citera
2007-02-12, 18:36
Medlem
Avva66s avatar
Lite taskigt mot katten nr han en gng har ftt knna p friheten.
Fel forum frresten.
Citera
2007-02-12, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Lite taskigt mot katten nr han en gng har ftt knna p friheten.
Fel forum frresten.

Missade faktiskt helt att det fanns ett subforum.
Vi fr vl se vad som hnder och hur det artar sig Vi r ju knappast ngra frmlingar fr katten iallafall eftersom flickvnnen haft henne sen hon var liten.
Jag fr bygga en liten hiss och fira ned henne med koppel en gng om dagen.. kan bli lite krngligt nr man bor p ttonde vningen.

edit: En moderator fr sjlvklart hemskt grna flytta trden till lmpligt forum. (jag som tyckte jag hade lst s noga! )
Citera
2007-02-12, 20:07
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikari
Missade faktiskt helt att det fanns ett subforum.
Vi fr vl se vad som hnder och hur det artar sig Vi r ju knappast ngra frmlingar fr katten iallafall eftersom flickvnnen haft henne sen hon var liten.
Jag fr bygga en liten hiss och fira ned henne med koppel en gng om dagen.. kan bli lite krngligt nr man bor p ttonde vningen.

edit: En moderator fr sjlvklart hemskt grna flytta trden till lmpligt forum. (jag som tyckte jag hade lst s noga! )
Jag har en "catwalk" frn 1:a vningen, och lucka igenom fnstret. Det funkar skitbra.
Men har du balkong s kan ju katten f g ut lite i alla fall, sen fr du se till
att sysselstta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in