2007-02-11, 23:18
Bannlyst
Det huserar säkert endel kattexperter här på forumet som kan hjälpa mig och sambon en aning.
Det är nämligen så att kissen som hon haft sedan ett par år tillbaka, när hon bodde hemma, inte verkar trivas där så bra längre. Vi har haft katten i vår lägenhet några dagar för att se hur hon skulle reagera på att bo hos oss (vilket har gått bra, förutom att hon i början var en aning förvirrad förståss).
Nu är det så att katten från början var en innekatt, som sedan fick komma ut när familjen flyttade. Kommer det ställa till en massa problem att låta henne (katten) åter igen stanna inne?
Citera
2007-02-12, 11:25
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Jag och sambon hade en sådant katt , först innekatt i några månader sedan utekatt tillslut, innekatt igen.

För den katten slutade det inte bra , i början gick det bra tills nån månad hade gott , sedan började den bete sig jävlig konstig jammade och försökte rymma jämnt och ständig tillslut började den pissa inne som en ren protest och då fick vi tyvär avliva den.
Citera
2007-02-12, 14:48
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har inte heller några bra erfarenheter av katter som ska bli innekatter efter att få smaka på den ljuva friheten utomhus. Som Dr.Zoidberg sa så blir det ofta protestkiss innomhus och diverse andra tråkigheter.
Enda gången jag sett det fungera var med en renrasig perser som hade så pass liten hjärna att hon inte förstod om hon var inne eller ute...
Citera
2007-02-12, 15:05
Medlem
wastes avatar
Tyvärr så kan det nog oftast bli problem när katten har vant sig för mycket vid det fria livet utomhus, med det varierar säkert från katt till katt. Har man en lägenhet flera våningar ovan mark är det ju i princip en omöjlighet att ha en utekatt. Sambon och jag bor i lägenhet på markplan och har två katter som i huvudsak är innekatter, men får vara ute en hel del på våren/sommaren. Som tur är har vi inte haft några problem med protester när hösten/vintern kommer, då de mestadels får vara inomhus, men man märker ibland att de hemskt gärna vill gå ut. Protesterna stannar dock vid krafsande på dörren till uteplatsen, som lätt avhjälps med några stänk av en duschflaska.

Fortsätt att ha katten inne i lägenheten och ge den massor med uppmärksamhet, leksaker, klösträd m.m. så kommer den förhoppningsvis att "glömma bort" att det finns en jätterolig och spännande värld utanför fönstren. Lycka till!
Citera
2007-02-12, 17:08
Medlem
Tjohildas avatar
Min skogis hade varit utekatt i två år när jag fick henne, men det var absolut inga problem att få henne att stanna inne sen. Det är nog olika från katt till katt. Men det är ju ett plus om man kan ägna lite mer uppmärksamhet åt katten i början, leka, gömma godis, klappa o borsta lite extra osv.
Citera
2007-02-12, 17:44
Medlem
jumpcuts avatar
Min lillebror hade en Helig Birma (heter de, va?) som bodde sitt första år i lägenhet, andra året på en bondgård och tredje året i lägenheten igen. Sedan flyttade han till villa och lekte både ute och inne. Han följde med till sommarstugan två år i rad och höll sig utomhus hela tiden där men valde att stanna inne hela vintrarna. Nu bor han hos en annan familj pga allergi...

Den enda skillnaden jag märkte var att han var lite extra kaxig när han varit ute ett längre tag men lugnade ner sig efter en dag eller två inomhus.

Sen att jag personligen anser att det är lite elakt att hålla katter inomhus år in och år ut är en helt annan femma...
Citera
2007-02-12, 18:36
Medlem
Avva66s avatar
Lite taskigt mot katten när han en gång har fått känna på friheten.
Fel forum förresten.
Citera
2007-02-12, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Lite taskigt mot katten när han en gång har fått känna på friheten.
Fel forum förresten.

Missade faktiskt helt att det fanns ett subforum.
Vi får väl se vad som händer och hur det artar sig Vi är ju knappast några främlingar för katten iallafall eftersom flickvännen haft henne sen hon var liten.
Jag får bygga en liten hiss och fira ned henne med koppel en gång om dagen.. kan bli lite krångligt när man bor på åttonde våningen.

edit: En moderator får självklart hemskt gärna flytta tråden till lämpligt forum. (jag som tyckte jag hade läst så noga! )
Citera
2007-02-12, 20:07
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikari
Missade faktiskt helt att det fanns ett subforum.
Vi får väl se vad som händer och hur det artar sig Vi är ju knappast några främlingar för katten iallafall eftersom flickvännen haft henne sen hon var liten.
Jag får bygga en liten hiss och fira ned henne med koppel en gång om dagen.. kan bli lite krångligt när man bor på åttonde våningen.

edit: En moderator får självklart hemskt gärna flytta tråden till lämpligt forum. (jag som tyckte jag hade läst så noga! )
Jag har en "catwalk" från 1:a våningen, och lucka igenom fönstret. Det funkar skitbra.
Men har du balkong så kan ju katten få gå ut lite i alla fall, sen får du se till
att sysselsätta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in