2007-02-11, 22:21
Bannlyst
har alltid funderat på detta. Ni vet sånna godisbitar som är överdragna med ett så gott saltlager, vad är det för salt? någon sorts salmiak salt? För det är ju inte vanligt salt, det är gott salt

någon som har koll på vad det är för något? går det att få tag på?

Och även, vad finns det för butiker där man kan inhandla lådor med godis?
Citera
2007-02-11, 22:32
Medlem
Airbuzzs avatar
På Panduro Hobby kan man köpa salmiaksalt:

http://www.pandurohobby.se

Titta på "Huvudkatalogen" - "Godis-Shopen" och "Karamelltillverkning" sen får du skutta fram ett par sidor. Finns mycket kul där om man ska göra eget godis!
Citera
2007-02-11, 23:09
Medlem
mws avatar
Är det inte citronsyra !?
Citera
2007-02-11, 23:26
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mw
Är det inte citronsyra !?

Nej, salmiak ska det väl vara. Fast det kanske finns saker doppade i citronsyra också... När jag tänker efter, vad består surt godispulver av?
Någon som vet det, är det citronsyra inblandat?
Citera
2007-02-12, 04:14
Medlem
tepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kappy
Och även, vad finns det för butiker där man kan inhandla lådor med godis?

Hade jag också velat veta.
Alltid varit en dröm som liten o ha massa godis hemma =)
Måste man vara företagare eller kan man beställa ändå?

MvH
Citera
2007-02-12, 04:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Nej, salmiak ska det väl vara. Fast det kanske finns saker doppade i citronsyra också... När jag tänker efter, vad består surt godispulver av?
Någon som vet det, är det citronsyra inblandat?

skulle oxå gissa på salmiaksalt, pröva annan laktrits med salmiak så känner man hur smakerna liknar varandra, får jag personligen välja mellan sött och salt så väljer jag nog ändå salt, även om blanda alltid är det bästa i slutändan..

På dom sura så är det nog garanterat citronsyra med i bilden, jag kan knappt äta dom utan att få ilningar i tänderna.. det är synd, dom är ju så goda
Citera
2007-02-12, 10:06
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PureUnderground
På dom sura så är det nog garanterat citronsyra med i bilden, jag kan knappt äta dom utan att få ilningar i tänderna.. det är synd, dom är ju så goda

Jepp, jag har samma handikapp. Gillar surt godis, men mina tänder dör! Om jag äter till exempel kryptoniter har jag ilningar i tänderna flera dagar. Inte värt det direkt.

Trösten är ju att man inte direkt missar några essentiella näringsämnen... Haha! Jag är seriöst tränande, så jag undviker godis så gott det går. Men ibland slinker det ner!
Citera
2007-02-12, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Hade jag också velat veta.
Alltid varit en dröm som liten o ha massa godis hemma =)
Måste man vara företagare eller kan man beställa ändå?

MvH

Tror att man ska kunna köpa som privatperson också. Jag kommer ihåg att jag som liten var på ett lager och köpte godis till ett skoldisco, men kommer inte ihåg var det var.
Citera
2007-02-12, 17:45
Medlem
Airbuzzs avatar
Jag brukade handla på Axfood grosshandel förut. Där fanns en massa trevliga förpackningar att köpa. Om jag inte minns fel var man dock där tvungen att uppge en kod i kassan för att få handla.

Plus att alla priser stod utan moms, vilket var lite irriterande när man handlade åt sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in