• 1
  • 2
2007-02-11, 16:44
Medlem
1, Har en 28 år gammal vinylspelare (fars min =)) och jag funderar på om det kunde vara kul att skaffa en man kan scratcha på. Vad jag vet behöver man en med platta som ej är "fast" då. Så det är inga problem, men det jag undrar är om skivorna tar väldigt mycket skada av det, vill ju inte förstöra min guldklimpar .

2, Är också ute efter sådana lådor som man förvarar LP-skivor i, i t.ex That 70´s Show och filmen Tjenare Kungen. När jag frågade min pappa vad det var sa han att det var helt enkelt dricka backar. SÅ var kan man få tag på dessa?

Tack =)
Citera
2007-02-11, 18:40
Medlem
joranimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoplift
1, Har en 28 år gammal vinylspelare (fars min =)) och jag funderar på om det kunde vara kul att skaffa en man kan scratcha på. Vad jag vet behöver man en med platta som ej är "fast" då. Så det är inga problem, men det jag undrar är om skivorna tar väldigt mycket skada av det, vill ju inte förstöra min guldklimpar .

2, Är också ute efter sådana lådor som man förvarar LP-skivor i, i t.ex That 70´s Show och filmen Tjenare Kungen. När jag frågade min pappa vad det var sa han att det var helt enkelt dricka backar. SÅ var kan man få tag på dessa?

Tack =)

Du kommer inte kunna scratcha med en så gammal spelare, skivtrallriken väger för mycket och drivmotorn är aldeles för långsam. Dessutom behöver du en special pick-up, låter som en ganska dum investering till din nuvarande spelare.
Ja, skivorna sllits, men det är det väl värt? slakta inte sönder något som du tycker om, leta runt på antikbutiker osv.. lycka till
Citera
2007-02-11, 20:54
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoplift

Tack =)

Gamla härliga backar från den tiden en back innehöll 25 (inte 20) flaskor.
Tyvärr gör det inte längre och är svåra att få ta på. Annonser på blocket kanske kan funka.
Citera
2007-02-11, 22:20
Medlem
Amazon-mannens avatar
Sådana backar brukar man kunna hitta på loppisar,marknader,secondhand-afärer e.t.c. . Dock är de svårköpta då de är perfekta att lagra LP-skivor i och inte har gjorts på (?) år och dag..
Dock är allt till salu bara priset är rätt. Ser du en, så snåla inte med budandet!
Citera
2007-02-12, 00:42
Medlem
iglos avatar
Jag köpte perfekta backar på IKEA. Dock är dom i varierande neon färger. Dock inget jag stör mig på. Förvarar bara mina vinyl i dom. Pluss att dom oftast åker in i garderoben när den är fulla och innehållet "gammalt".

Kanske Funkar?
Citera
2007-02-12, 02:41
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iglo
Jag köpte perfekta backar på IKEA. Dock är dom i varierande neon färger. Dock inget jag stör mig på. Förvarar bara mina vinyl i dom. Pluss att dom oftast åker in i garderoben när den är fulla och innehållet "gammalt".

Kanske Funkar?

Saknar handtag. En skivback kan väga en del när den är full, så det är inte så roligt att försöka lirka in fingrarna på undersidan.

Men nog måste det finnas något företag som gjuter skivbackar enligt den gamla modellen. Om de är eftertraktade och överlägsna till skivförvaring måste det finnas en marknad för nytillverkning eftersom det fortfarande säljs en hel del vinyler även idag.
Citera
2007-02-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joranimus
Du kommer inte kunna scratcha med en så gammal spelare, skivtrallriken väger för mycket och drivmotorn är aldeles för långsam. Dessutom behöver du en special pick-up, låter som en ganska dum investering till din nuvarande spelare.
Ja, skivorna sllits, men det är det väl värt? slakta inte sönder något som du tycker om, leta runt på antikbutiker osv.. lycka till

Kanske inte uttryckte mig tyligt.. sry. Har tänkt att köpa en helt ny spelare. Med "lös" platta osv. SÅ det jag undrade var om skivorna slits..
Citera
2007-02-12, 10:16
Medlem
BiRELLs avatar
TRISSA Låda

En sådan förvarar jag mina skivor i.

Från ikeas sida:

"bra att veta
Rymmer 60 LP-skivor."
Citera
2007-02-12, 10:57
Medlem
hedets avatar
Ska du scratcha så duger som ovan konstaterat inte en 30-år gammal vinyl spelare som sannolikt är banddriven och hur svag som helst. Jag låter väl tråkig, men en SL-1200 tycker jag att du ska ha, den är väl så att säga standard om man ska scratcha, eller bara spela vinyl överhuvudtaget. Får väl noteras att den har en s-formad tonarm, de flesta scratchare brukar väl föredra raka tonarmar då de inte skippar lika ofta.

Du behöver en mixer också, scratcha går inte ut på att man drar vinylen fram o tillbaka så att det låter lustigt utan att man med hjälp av en mixers hjälp cuttar ljudet snabbt och på så sätt skapar något som åtminstone har en tillstymmelse av ett instrument. När du väljer mixer ska du leta efter en med en iställning för crossfader-kurvor, sådana mixrar benämns vanligen av simpelt folk för hip-hop mixrar. Se till att crossfadern är av bra kvalité också så att den inte börjar läcka efter typ 10 000 användningar.

Nålar har jag väl ingen större koll på, men vad jag vet så ska man leta efter att spetsen ska vara rund vilket håller nålen på plats i skivspåren enklare, men dock sliter på vinylen mer. Har du fel sorts nål / dålig nål är det lätt att nålen börjar hoppa fram och tillbaka över skivan vilket resulterar i ett horribelt ljud.
Citera
2007-02-12, 11:00
Medlem
oregistrerads avatar
Blå gamla mjölkbackar passar också till skivor.
Citera
2007-02-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedet
Nålar har jag väl ingen större koll på, men vad jag vet så ska man leta efter att spetsen ska vara rund vilket håller nålen på plats i skivspåren enklare, men dock sliter på vinylen mer. Har du fel sorts nål / dålig nål är det lätt att nålen börjar hoppa fram och tillbaka över skivan vilket resulterar i ett horribelt ljud.
Ska han ha en klassiker till skivspelare ska det väl vara en klassiker till pickup också: Shure M44 it is!
Citera
2007-02-12, 20:07
Medlem
iglos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Saknar handtag. En skivback kan väga en del när den är full, så det är inte så roligt att försöka lirka in fingrarna på undersidan.

Det har du rätt i.
Men jag hoppas att du inte släpar runt på dina backar när du ska iväg på spelning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in