2007-02-11, 11:02
Medlem
Marketh4xx0rs avatar
Hej! Jag är en person som tycker mycket om Guinness, och det har slagit mig att det vore chill som fan att ha ett fat hemma!
http://www.mamut.com/beerbar säljer de diverse trevliga fatupphällningsrpylarr, men dessa är väldigt lite värda i mina ögon om de inte förmedlar öl. Hur fan får jag tag på fatöl? På beerbars hemsida står det att det går att köpa på systemet, men på systemets hemsida verkar ingenting finnas. Dessutom vill jag inte direkt stödja vår skurkstat, så jag undrar om nån vet var jag kan få tag på fatguinness, typ i tyskland elelr något sånt?
Tack på förhand!
Citera
2007-02-11, 12:34
Medlem
Gromnas avatar
Det går att köpa på Systemet, men kostar ungefär lika mycket som att köpa samma mängd på flaska. 1016kr har jag för mig att de flesta fat kostar, är då 30 liter. Sedan är det 600kr i pant på själva fatet, som du får i retur när du lämnar tillbaka fatet på Systemet. I och för sig inte vad du sökte, men så ligger det till om du tänker om och köper på hemmaplan.
Citera
2007-02-11, 13:21
Medlem
Problemet med att köpa faten utomlands borde ju vara det att du får punga ut för panten då dessa fat troligtvis inte är direkt gratis att tilverka, men annars borde det väl finnas i Tyskland i välsorterade alkoholbutiker.

På systemet ligger faten under beställningssortimentet om jag inte minns helt fel, finns massor med kul i den katalogen.
Citera
2007-02-11, 18:19
Medlem
Marketh4xx0rs avatar
OK, tack!
Då blir det väl till att ta sig ut ur huset om man vill ha fatsmaken
Citera
2009-10-22, 22:48
Medlem
mer fatöl!

Nu vill jag ha liv i den här tråden igen

Jag råkar sitta på en komplett kylanläggning med tappar och hela helvettet genom en del lyckliga sammanträffanden :P tillsammans med detta även två TOMMA fat

Frågorna som lyder är:

Kan man köpa öl på fat från tyskland via nätet eller så och sen panta skiten på systemet? (isf gärna om man kan få men en länk eller så)

Kan man köpa direkt från bryggerier UTAN utskänkningstillstånd?

Sedan undrar jag ju i o m att jag inte är helt hajj på kopplingstypen på faten om någon vet om man lika gärna kan köra någon god mörk öl som något sötare t ex cider?

på systemet står det inte vilka sorters kopplingar det är på faten, vilket oroar mig aningens.

Sista frågan är om man (som jag läste i någon annan tråd) behöver ett inköpskvitto om man ska panta faten (mot nya)? Jag har dock inga sådana papper som visar på min äganderätt, så detta känns isf lite surt.
Citera
2009-10-23, 11:10
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjultomten
Nu vill jag ha liv i den här tråden igen

Jag råkar sitta på en komplett kylanläggning med tappar och hela helvettet genom en del lyckliga sammanträffanden :P tillsammans med detta även två TOMMA fat

Frågorna som lyder är:

Kan man köpa öl på fat från tyskland via nätet eller så och sen panta skiten på systemet? (isf gärna om man kan få men en länk eller så)

Kan man köpa direkt från bryggerier UTAN utskänkningstillstånd?

Sedan undrar jag ju i o m att jag inte är helt hajj på kopplingstypen på faten om någon vet om man lika gärna kan köra någon god mörk öl som något sötare t ex cider?

på systemet står det inte vilka sorters kopplingar det är på faten, vilket oroar mig aningens.

Sista frågan är om man (som jag läste i någon annan tråd) behöver ett inköpskvitto om man ska panta faten (mot nya)? Jag har dock inga sådana papper som visar på min äganderätt, så detta känns isf lite surt.

Du kan köpa fat från Tyskland men får givetvis ingen pant på dom
i Sverige. Se till att dina kopplingar passar annars står du där med fat
som du inte kan dricka.

Du kan inte köpa direkt från bryggerier som privatperson.

Dom flesta faten på ssytemet har en T-koppling, ring och fråga annars.

Jag har aldrig behövt visa kvittot på faten, dock är jag känd på mitt
lokala systembolag.

Tills sist, det finns andra trådar om fat fast jag hittar dom inte just nu.
Citera
2009-10-27, 00:33
Medlem
tackar för det uttömmande svaret, vf

uppskattas verkligen!

synd bara att det inte var riktigt vad jag ville höra trist att import ska vara så pissigt om man inte vill bila ner och köpa något, och då är det ju inte värt omaket
Citera
2014-07-06, 23:11
Medlem
Ännu ett försök att väcka liv på denna tråd!
Jag är sjukt sugen på att köpa ett fat öl till en fest jag ska ha. Jag vill ha den absolut billigaste lösningen möjligt. Blir nog denna art nr. 81135 på systemet. Vad ska jag köpa för att kunna dricka fatöl? )
Citera
2014-07-07, 11:15
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haand001
Ännu ett försök att väcka liv på denna tråd!
Jag är sjukt sugen på att köpa ett fat öl till en fest jag ska ha. Jag vill ha den absolut billigaste lösningen möjligt. Blir nog denna art nr. 81135 på systemet. Vad ska jag köpa för att kunna dricka fatöl? )

Ja du, kolla bara på amerikanska ungdomsfilmer en slang med tillhörande tappfunktion (?).
Googla och du skall finna
Citera
2014-10-10, 15:08
Medlem
Det finns ingen anledning att försöka panta in de tyska faten i Sverige, sälj de vidare i stället till några hobbybryggare. De skriker av glädje när de kan få tag i sådana. Panten är så billig i Tyskland att du utan problem kan sälja faten i Sverige för dubbla priset. Jag köper allt fatöl på Fehmarn i Tyskland, tömmer faten i goda vänners lag och säljer tomfaten vidare till andra hobbybryggare. Dessutom smakar fatölet från Fehmarn väldigt gott. Ett hett tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in