2007-02-10, 22:43
Medlem
hej, jag har ett litet problem, jag ska nämligen prova på att vara vegetarian ett slag.
men jag vet inte vad för slags mat man kan laga för att få i sig allt!
och det ska ju gärna vara så enkelt som möjligt.......
det måste ju finnas mer än sallad!
Citera
2007-02-10, 22:50
Medlem
Wednesdays avatar
Tanker du utesluta endast kott ur kosten eller aven mjolkprodukter och/eller agg?
Citera
2007-02-11, 01:52
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dess
hej, jag har ett litet problem, jag ska nämligen prova på att vara vegetarian ett slag.
men jag vet inte vad för slags mat man kan laga för att få i sig allt!
och det ska ju gärna vara så enkelt som möjligt.......
det måste ju finnas mer än sallad!

Det finns massor. Det enda du behöver göra är att byta ut huvudingrediensen, dvs kött. Det finns mängder av grytor, gratänger, pajer, soppor, piroger osv som funkar lika bra utan kött.

Är du inte vegan går det bra att äta quorn, och på det kan du göra det mesta som går att göra med kött. Tacopaj är en riktig vinnare med quornfärs istället för kött.

Personligen så tycker jag att det är onödigt att käka en massa halvfabrikat, det är bara dyrt och trist. Ät hellre en massa goda grönsaker.
Så länge du äter mjölk- och äggprodukter så är det svårt att lyckas få näringsbrist. Ät vettigt bara så är det inga problem.

Nu orkar jag inte skriva mer ty jag är full och trött.
Citera
2007-02-11, 02:05
Medlem
Ett tips: köp dig en bra kokbok.

Lycka till!
Citera
2007-02-11, 08:33
Bannlyst
Jag förstår inte problemet. Det finns ju otroligt mycket grönsaker, bönor, ersättningsprodukter. Av hela mat-universum utgör ju kött bara några få ingredienser.
Vad gillar du för kött-mat? Prova antingen att laga samma grej men med någon ersättningsprodukt (ge inte upp först gången, de kräver lite kreativitet för att smaka bra) eller laga någon gryta, paj, gratäng eller vad som helst med bönor och grönsaker. Själv använder jag inga ersättningsprodukter förutom sojakorv, men det är ju för att grönsaker är så mycket godare och fräschare än fejkade köttfibrer (och för all del, även äkta sådana).

Bra basprodukter är ju lök, potatis, ägg och kanske keso, eller annan mjölkprodukt. Utifrån det kan du laga massor med mat. Tänk också på protein. Ät c-vitamin för att stimulera järnupptaget.
Citera
2007-02-19, 16:55
Medlem
very dangerouss avatar
kickärtor

som sakt byt bara ut kötet!
quorn, bönor, soja produkter även kikärtor kan rekomenderas.
mycket svårstavade namn på en gång, men håppas ni förstår!
Citera
2007-02-19, 17:21
Medlem
MsMoulds avatar
Soppor och grytor med någon typ av baljväxt och pajer med grönsaks- coh baljväxtsfyllning är mättande, goda och helvegetariska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in