• 1
  • 2
2007-02-10, 18:48
Medlem
Johnny Blades avatar
Igår serverades en rätt exklusiv middag på lyxhotellet Lebua i Bangkok enligt en artikel i Expressen. Priset var 25 000 dollar per person och menyn såg ut så här:

* Creme brulee på anklever med tonkabönor
* Kobebifftartar med belugakaviar och ostron
* Mousseline på flodkräftor med murkelinfusion
* Tarte fine med pilgrimsmusslor och svart tryffel
* Osso bucco med hummer från Bretagne
* Ravioli med pärlhöna och burrataost, med kalv- och tryffelsås
* Lammsadel "Leonel"
* Dom Perignon-sorbet
* Duva med sås på karl johansvamp och salladslök.
* Kalvkind med tryffel från Perigord
* Pyramid av ingefärskaka med karamell och glass på saltat smör

Följdfrågan är väl uppenbar: Riddaren och Golonka - var ni där?
Citera
2007-02-10, 18:50
Medlem
Evaristos avatar
Hoppas de fick rännskita på kuppen...
Citera
2007-02-10, 18:52
Medlem
Blodulvs avatar
Det där ser inte ut att vara värt 25 000 dollar, men vad fan vet jag.
Citera
2007-02-10, 18:53
Medlem
Wittgensteins avatar
"I glasen fanns till exempel champagnen Cristal (värd runt 3 600 kronor per flaska) och vin av årgång 1961 från Chateau Palmer, som anses vara ett av 1900-talets finaste viner."

Det motiverade ju i alla fall priset lite bättre.

Creme brulee på anklever med tonkabönor låter för övrigt vedervärdigt.
Citera
2007-02-10, 18:58
Medlem
Blodulvs avatar
Jag har för mig att bolaget tog typ 2500 kr för Cristal inför nyår. Vinet vet jag inget om, men det låter onekligen som något extra, så det kan väl motivera priset en aning. Men 25 000 SEK hade varit rimligare tycker jag allt.
Citera
2007-02-10, 19:16
Medlem
Airbuzzs avatar
Jo jag tackar ja! Hade jag blivit bjuden hade jag lätt följt med.
Citera
2007-02-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
"I glasen fanns till exempel champagnen Cristal (värd runt 3 600 kronor per flaska) och vin av årgång 1961 från Chateau Palmer, som anses vara ett av 1900-talets finaste viner."

Det motiverade ju i alla fall priset lite bättre.

Creme brulee på anklever med tonkabönor låter för övrigt vedervärdigt.

* Creme brulee på anklever med tonkabönor
Allvarligt....?

* Kobebifftartar med belugakaviar och ostron
Kossa, kaviar och ostron i en salig röra? Låter fruktansvärt...

....

Det låter mer som en osmaklig middag som besöks av samma arabschejker som låter guldplätera toaletten...

Edit:

Citat:
Vid grytorna i köket kommer sex mästerkockar, alla belönade med tre stjärnor var av ärevördiga Guide Michelin, att stå. Kockarna är särskilt inflygna från Tyskland, Frankrike och Italien för ändamålet och får laga sina lyxkrogars signaturrätter. Middagen bär också det föga blygsamma namnet Epicurean Masters of the World eller Njutningens världsmästare.

Sex stycken kockar belönade med tre stjärnor.. Antar att man får väl lita på att det blir jävligt smakligt.. Michelin-Guiden är ju tämligen snåla med sina utmärkelser...

Edit2:

Man kan nog inte titta på priset. Var ju tydligen en välgörenhetsmiddag.
Citera
2007-02-10, 19:32
Medlem
Airbuzzs avatar
Lite OT kanske, men bytte inte Guide Michelin namn till Guide Rouge för ett bra tag sedan?
Citera
2007-02-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Lite OT kanske, men bytte inte Guide Michelin namn till Guide Rouge för ett bra tag sedan?

Rouge är franska för "röd". Det finns två guider, Michelin Grön och Michelin Röd... Så jag gissar helt enkelt att du bara syftar på den röda...?
Citera
2007-02-10, 20:10
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Rouge är franska för "röd". Det finns två guider, Michelin Grön och Michelin Röd... Så jag gissar helt enkelt att du bara syftar på den röda...?

Hmm, ja, kanske. Kollade på wiki nu och där står att den kallas Guide Michelin eller Guide Rouge. Har för mig jag läste att den bytt namn till guide rouge.
Men aja... Det är inte så viktigt. Bara undrade!
Citera
2007-02-10, 20:17
Medlem
Bogarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Hmm, ja, kanske. Kollade på wiki nu och där står att den kallas Guide Michelin eller Guide Rouge. Har för mig jag läste att den bytt namn till guide rouge.
Men aja... Det är inte så viktigt. Bara undrade!

Guide Michelin är ju hela serien böcker, de har inte bara restaurangguider, den för käk har alltid hetat Guide Rouge. Sen avser alla Guide Rouge när de säger Guide Michelin. Allt detta kan du läsa på wikipedia. Lite svårt när det är på engelska kanske?
Citera
2007-02-10, 20:42
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogart
Lite svårt när det är på engelska kanske?

Varför är du stöddig? Jag har inte lusläst Wikipedia nej. Men bespar mig dina sarkasmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in