2007-02-10, 15:04
Medlem
call3s avatar
Satt o lekte runt lite och hittade ett script mot folk som försöker bruteforca en, (har 3-4 olika ip i veckan som försöker det. Dock så andvände scriptet commandot "mail" vilket jag så klart var tvungen o kolla vad det var (hade ju mina misstankar)
Kod:
user:/usr/bin # mail
mail
No mail for user

user:/usr/bin # mail -h
mail: option requires an argument -- h
Usage: mail [-BDFintv~] [-s subject] [-a attachment ] [-c cc-addr] [-b bcc-addr]
             [-r from-addr] [-h hops] [-A account] [-R reply-addr] to-addr ...
       mail [-BDeHiInNRv~] [-T name] [-A account] -f [name]
       mail [-BDeinNRv~] [-A account] [-u user]

Det jag bara inte fattar är hur man ställer in vilka users och servrar som ska andvändas, kom fram till att det vore ganska bra att kunna maila från servern i samband med vissa script.
Så frågan blir var/hur eller med vilket kommando ställer jag in mail?
System : suse 10.2
Citera
2007-02-10, 17:38
Medlem
mail kör per standard mot den lokala mailservern (som oftast finns tillgänglig). vilka användare som finns är samma som dom som har konton på systemet. om du vill synca mot en annan server kan du använda fetchmail.
Citera
2007-02-12, 11:01
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
mail kör per standard mot den lokala mailservern (som oftast finns tillgänglig). vilka användare som finns är samma som dom som har konton på systemet. om du vill synca mot en annan server kan du använda fetchmail.
tackar.
Citera
2007-02-12, 19:31
Medlem
henkezans avatar
Som jag förstår det vill du skicka e-post via programmet mail, vilket går ypperligt. Mail är ingen applikation med "inställningar" utan du får ge den lite
kommmandoradsinformation (Som du själv fått fram där) om du inte lattjar med miljövariabler för din användare.

Du har ju redan tagit ut växlarna, så du borde ju kunna gissa därigenom
men

Kod:
echo "Massa text eller scriptoutput" | mail -s "Rubrik" mottagare@doman.com -c kopieanvandare@doman.com

funkar ju exempelvis.

Programmet mail använder som sagt lokal MTA (Sendmail / Postfix etc ) för att skicka mail, så se till att den är konfigurerad för din miljö.
Om du exempelvis sitter på ComHem eller annan som blockar port 25 utåt får du se till att din "Smart relay host" inställning är rätt pekad (DS i sendmail, relayhost i Postfix).

Om du scriptar kan du ju använda t.ex.
Kod:
#!/bin/sh

VAL1="svejs"
RECIP1="user@domain.com"
MAIL=$(which mail)
SUBJ="Min subjektrad"

$MAIL -s $SUBJ $RECIP1 <<EOF
Hej $VAL1!
Testmail till dig $RECIP1
Massa text och andra variabler...

EOF

För att lättast testa:
# mail -s "Rubrik" user@domain.com (Trycker Enter)
skriver text (Trycker Enter)
. (Enter)

Du avslutar alltså ett meddelande med . och sen enter.
Kolla sedan i mailloggen vad som händer.
/Henrik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in