Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Varför är det så att det bara finns små matbutiker med överpriser i stockholm? Jag tucker ofta det ligger nån liten ica eller konsum som har lite halvdåligt utbud av vara men framför allt så är det så att det är mycket överpriser. Varför är det så skiter stockholmarna i det?
Ska man behöva lägga på en 500_1000:- i matkostnad bara för att man bor i stockholm? Visst finns det butiker som är större långt åt helvete. Men man orkar inte slapa matkassa igenom hela stan.
Jag vill nog påstå att detta inte är ett Stockholmsfenomen, utan det finns massor av butiker på mindre orter som verkligen tar överpris på sina varor. Givetvis beror detta på olika saker.. I innerstan i Sthlm är hyrorna höga och i många fall konkurrensen liten, alltså kan butiksinnehavaren ta högre pris då de saknar konkurrens och är tvingade för att få ihop till de nödvändiga kostander för butiken.. Men å andra sidan har de väl ofta ett hyffsat stort kundunderlag?
Tar vi en butik på landsbyggden så har de inte samma problem med hyror, utan här är det snarare kundunderlaget som är problemet och här är det ofta större transportsträckor för leveranser. Så de måste helt enkelt ta ut högre priser för att täcka transportkostnader och svinn (alltså sånt som blir dåligt innan det hinner säljas)..
Så jag tror inte på fenomenet att stockholmare betalar så mycket mer än landsbyggdsbor i matkostnad.. (dessutom har man väl inget val om man bor på landsbyggden, det har man väl i Sthlm).
Jag är själv uppvuxen i en Sthlmsförort, bor nu i norrland (i en mindre stad). Jag vill nog påstå att maten är billigare i Sthlmsförorten än vad den är här uppe om jag jämför "min icabutik" med den som finns i förorten (där jag fortfarande handlar då och då)